Spaarweek moet blijven, maar wel veranderen Rabo band De resultaten van de jaarlijkse Spaarweek bij de Rabobank Noordwijk lopen terug. Hoe komt dat en wat is er aan te doen. Dat het goed is om op een bepaald tijdstip aandacht aan sparen te besteden is iets dat de bank niet wil betwisten. Dat moet ze ker ook in de toekomst blijven gebeuren. Maar, zo vroegen zij zich af, hoe kan het anders? Nummer 9/1 juli 1988 Noot: 'Nee, dat doen we niet. We hebben gekozen om de aangesloten banken de vrij heid te geven wel of niet in te haken op de Spaarweek. Uiteraard is er ook de vrijheid om de Spaarweek wat uit te breiden of aan sluitend langere akties te houden voor be paalde spaarrekeningen. De Spaarweek wordt altijd gehouden in de herfstvakantie. Meestal is dat de tweede of derde week van oktober. De sala rissen komen echter een of twee weken la ter op de rekeningen binnen. Is het wel ver standig om in die periode een Spaarweek te houden? 'Dat ligt er maar aan. Als je pro beert mensen aan het sparen te krijgen, dan gaat het er niet om eenmalig een som geld op de rekening te krijgen, maar dat mensen continu geld blijven storten. Het gaat erom dat mensen erover nadenken en bewust kiezen om te gaan sparen. Automa tisch sparen is daarbij het uitgangspunt. Je kunt erover praten, afspraken maken en de eerste storting realiseren als het salaris binnenkomt. Wij vinden overigens, dat op automatisch sparen best het accent zou kunnen liggen in de Spaarweek. Wat dat be treft kunnen we maatwerk leveren. Je kunt afspreken dat er iedere maand of bijvoor beeld ieder kwartaal een vast bedrag wordt gespaard. Maar ook dat er maandelijks een wisselend bedrag dat op de betaalrekening overblijft kan worden gespaard.' SP De laatste twee jaar heeft men bij de Rabobank Noordwijk heel pre cies de gegevens over de Spaar week bijgehouden. De resultaten vielen, net als de jaren ervoor, tegen. De aanwas van nieuwe middelen neemt af. De heren Knoop (commerciële ondersteuning), Van de Niet (kantoorbeheerder), Verwey (groeps- hoofd particulieren) en Keizer (directeur) hebben er veel over gedacht. Hoe kunnen we de Spaarweek nieuw leven inblazen? Knoop: 'De laatste jaren komen er in de Spaarweek duidelijk minder middelen binnen. Door een andere opzet willen we de mensen weer activeren. Eigenlijk is de Spaarweek nu elk jaar zo'n beetje hetzelf de, het is geen nieuws meer. Bovendien is het altijd in de herfstvakantie. De mensen komen voor het cadeautje. Ze komen in Noordwijk zelfs vrijdags voor de Spaarweek of 's maandags erna: 'Ik ben met vakantie geweest, kan ik nu nog een cadeautje krij gen?' 'Ja, wat doe je dan', zegt Van de Niet, 'je geeft ze een cadeautje. Elke tien de storter krijgt bij ons bovendien een taart. We doen dat ook alweer drie of vier jaar. Oma komt dan met de boekjes van al haar kleinkinderen en heeft dus elk jaar een taart.' Men vindt in Noordwijk dat het tijd is voor vernieuwing. Het is al een hele tijd punt van discussie. Men denkt, dat het bij andere banken ook leeft. Dat bleek onder meer uit gesprekken die de heer Keizer voerde binnen de VDR. De heren zijn het steeds roerend met elkaar eens. 'Acties met hogere rente zijn aardig, maar het hangt ervan af hoe groot je marktaandeel is. Wij hebben een aan tal jaren geleden in de Spaarweek een actie gevoerd, waarbij de rente een be langrijk item was. Toen hebben we 1 tot li/2 miljoen binnengehaald. Ons markt aandeel in de spaarrekeningen is 35 a 40%. Er zijn natuurlijk ook banken die veel hoger zitten. Houden die een rente actie, dan zijn ze een dief van hun eigen portemonnee.' Keizer: 'In het nieuwe particulierenbe- leid staat eigenlijk dat je veel meer gesegmenteerd bezig moet zijn. Wij probe ren dat ook inderdaad. We hebben bijvoor beeld de hele jeugd/jongerenmarkt op nieuw opgezet, dat loopt prima. Ook voor de andere segmenten willen we doelgerich ter per groep aan het werk gaan.' Verwey: 'De jongeren moet je hebben en houden, het aantal kinderen neemt af, dus het wordt steeds moeilijker je marktaandeel te behouden. Bij die groep is het relatieonder- houd heel belangrijk. Misschien moeten we voor hen wel een aparte Spaarweek or ganiseren en voor andere relatie-groepen op een ander moment iets anders doen.' Volgens de Noordwijkers is de segmentatie een goede zaak, zij zien wel degelijk resul taat. Maar, nu ze met het nieuwe particu- lierenbeleid bezig zijn vinden ze de huidige Spaarweek er eigenlijk niet meer zo goed in passen. Ze willen de Spaarweek nieuw leven in blazen, aanpassen aan het nieu we beleid en richten op bepaalde doelgroe pen. Misschien is het bijvoorbeeld beter de Spaarweek van woensdag tot woens dag te houden, dus voor de helft in de herfstvakantie. Een idee in Noordwijk is om te komen tot meerdere 'spaar-aktie-we- ken', gesplitst naar doelgroepen en in tijd. Bijvoorbeeld de jeugd rond de herfstvakan tie en de ouderen in december, waarbij dan de nieuwe kalender uitgedeeld kan worden. De Noordwijkers denken dat er binnen de organisatie wel meer 'gebrain stormd' wordt over dit soort zaken. Maar hoe krijg je de ideeën eens op een rijtje? Het is moeilijk om als enkele bank met de hele organisatie te communiceren. Heeft u ideeën over de Spaarweek of doet u het al anders? Of wilt u alles houden zoals het is? Noordwijk is benieuwd naar uw reactie. TMF De heren Knoop, Verwey en Van de Niet van de Rabobank Noordwijk.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 11