Spaarweek handvat voor spaaraktie of relatie- onderhoud Raho band Aangepast aan plaatse lijke omstandigheden Over een maand of drie staat de Spaarweek weer op de kalender. Veel banken hebben de voorbereidingen alweer ter hand genomen. De ka lenders zijn reeds besteld. Aanbiedingen voor de andere presentjes zijn binnen. Het marktbewerkingspakket is beschikbaar. Kortom, de plan nen kunnen worden gemaakt. Maar is de Spaarweek nog wel van deze tijd? Een inventarisatie van achtergronden. iüSBB Nummer 9/1 juli 1988 Elisabeth Noot: 'De plannen voor de Spaarweek zijn gebaseerd op een invulling door de banken zelf'. 1989 De gezinskalender 1989, hét spaarweekge- schenk. Vanuit Eindhoven worden de plannen voor de Spaarweek de organisatie ingestuurd. Bij de activiteit Credit- gelden Commerciële Ontwikkeling houdt Eli sabeth Noot de vinger aan de pols. Zij ver telt iets over de geschiedenis. 'De Spaar week is ontstaan uit Wereldspaardag. Dat was een dag waarop sparen internationaal door de coöperatieve banken en de spaar banken onder de aandacht van het publiek werd gebracht. Toen lag er nog een grote, onontgonnen markt op ons te wachten', al dus mevrouw Noot. 'Relaties werden ver wend met cadeautjes. Zeker in de tijd waar in de bomen nog tot in de hemel groeiden, werd er door de aangesloten banken veel aan de Spaarweek uitgegeven. De keus uit de presentjes was dan ook bijzonder groot. Er bleek steeds meer behoefte te bestaan aan wat minder en wat minder kostbare weggevertjes. Het idee werd geboren om te zoeken naar een aantrekkelijk premium, waarvan de prijs acceptabel moest zijn. Daaruit is de gezinskalender voortgekomen. Inmiddels heeft onze kalender de grootste oplage van alle Nederlandse kalenders.' Is er wel eens over gedacht om de Spaarweek te laten voor wat hij is? Me vrouw Noot: 'Ja, dat wel, maar we denken dat andere banken al snel in dat gat zullen stappen. Dat zou voor de Rabobanken die er wél mee door willen gaan, niet plezierig zijn.' Zo langzamerhand is de gedachte ach ter de Spaarweek echter wel veranderd. Dat blijkt duidelijk uit het marktbewerkingspak ket: 'Omdat we wat flexibeler met de Spaar week om wilden gaan, hebben we op een gegeven ogenblik besloten om geen lande lijk ondersteunde advertentiecampagne meer te voeren. We bieden nu materiaal aan, zoals advertenties en materiaal voor de bankhal, dat aangepast kan worden aan de individuele eisen van de banken. Met losse elementen, zoals stickers, kunnen banken aangeven of de kalender beschik baar is en of er een premie van f 7,50 wordt gegeven. Het laatste jaar dat we nog landelijk adverteerden, hadden we de pre mie al uit de advertentie gehaald. Daarmee voorkwamen we dat we banken dwongen die premie te geven. Het blijft natuurlijk kostbaar en dat is het zeker voor banken die al een vrij groot marktaandeel hebben. Die halen er toch niet zoveel nieuwe spaar ders meer bij. Voor banken die hun markt aandeel nog willen verhogen, kan het wél in teressant zijn. Daarom hebben we adverten ties in verschillende uitvoeringen aangebo den. Daarin kan de premie of de kalender wel of niet worden vermeld. Het is een lijn die heel goed is bevallen en daarom doen we het dit jaar ook weer zo'. Heel nadrukkelijk is de Spaarweek ook een public relations-activiteit. Er is echter een aspect dat beslist niet mag worden ver geten. Mevrouw Noot: 'De opzet is toch een stuk relatieonderhoud waarbij we aangeslo ten banken het advies geven om actie te voeren als zij zien, dat een bepaalde reke ning of ontwikkeling achterblijft. De Spaar week is daar een goede kapstok voor.' De cadeautjes hebben altijd een belang rijke rol gespeeld in de Spaarweek. Ze wer den bijna automatisch besteld en uitge deeld. Steeds meer wordt er nu nagedacht over de zin van de Spaarweek en de kos ten. Mevrouw Noot licht dat toe: 'Uit oog punt van relatieonderhoud, en dat is een element dat we toch altijd nadrukkelijk in de Spaarweek hebben gelegd, denk ik dat de Spaarweek nog heel actueel is. Die activi teit moeten we dan zien als het bedanken voor het vertrouwen dat de cliënt in de bank stelt. In de praktijk geldt, dat bij heel veel banken dat niet alleen betrekking heeft op sparen, maar op het volledige dienstenpak ket. Het wordt steeds meer een algemene public relations-activiteit. Als een cliënt die niet spaart, de gezinskalender ziet en hij vraagt erom dan krijgt hij er toch een. De Spaarweek strekt zich dan uit tot alle cliën ten, die in die periode bij de bank komen. Daarom is het ook belangrijk dat je geen overdreven dure geschenken aanbiedt.' Ook voor de jeugd moest er iets komen. Dat werden steeds weer leuke educatieve boekjes, bouwplaten en dergelijke. Het zijn presentjes waar een bank achter kan staan. Rond onze Spaarweek houden andere banken meestal ook spaarakties. Waarom wordt daar nu niet op gereageerd? Mevrouw ^^ofctobe,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 10