De toekomst begint bij het computercentrum Rabo band Als we kijken naar de automatisering van de toekomst, dan zien we dat de nadruk steeds meer komt te liggen bij de aangesloten banken. De banken zullen in de jaren negentig steeds minder wor den geconfronteerd met een eindprodukt dat geleverd wordt door Rabobank Nederland, maar met halffabrikaten en ontwikkelingen die op de eigen bank plaatsvinden. Daarom nemen steeds meer banken een kijkje bij het computercentrum in Zeist om alvast aan die toekomst te ruiken. Onlangs gingen medewerkers van de Ra bobank Amersfoort er een avond op bezoek en lieten zich uitge breid voorlichten. Het verslag van een rondleiding in één van de twee zenuwcentra van de organisatie en een discussie over de toekomst van de automatisering. Amersfoort op ontdek kingstocht in Zeist Nummer 8/13 juni 1988 Automatisering is de ruggegraat van de banken. Zonder computers is het moderne bankbedrijf niet denk baar. Om die apparatuur te kunnen laten functioneren zijn er bij Rabobank Neder land 800 medewerkers actief. Dat bete kent dat er per aangesloten bank bij het werkgebied Informatica bijna één man of vrouw werkzaam is. 'Wij laten graag zien wat we doen en wat we voor aangesloten banken betekenen', zegt één van de rondlei ders van de avond Peter van Hees. 'Daarom zijn banken van harte welkom. Naast de rondleiding door het computercentrum laten we onze gasten ook twee video's zien. De eerste is een film, die laat zien hoe de auto matisering het bankwezen veranderd heeft. Historische beelden van nog niet zo lang ge leden tonen aan dat het allemaal heel snel is gegaan. De tweede band geeft een in zicht in het functioneren van het werkgebied Informatica op dit moment'. Collega rondleider Rob van der Linden geeft in de discussie aan het eind van de avond aan, waarom het zo goed is meer te weten over het functioneren van het werk gebied Informatica: 'We proberen de ban ken een stukje inzicht te geven in wat je moet doen om te komen van een probleem tot een werkend systeem. Dat geeft die tweede video heel duidelijk aan'. Alleen al daarom is een bezoek aan 'Zeist' de moei te waard. Maar er is meer te zien en te ho ren. Een teleurstelling: de grote computer zaal mag niet worden betreden, en daar gaat toch eigenlijk om. De teleurstelling is echter van korte duur. Ais de mensen uit Amersfoort door ruiten naar binnen kijken, blijkt dat er toch maar weinig is te zien. Al leen grote blauwe metalen kasten, ordelijk opgesteld in een grote, cleane ruimte. Dat zijn grote krachtige IBM-computers, die da gelijks miljoenen mutaties verwerken. Je komt er via allerlei beveiligde deuren, die slechts open gaan met het intoetsen van geheime codes. Beveiligd is het computer centrum beslist. In de computerzaal staat ook de Tan dem-computer, die onder andere Telegiro- opdrachten verwerkt. De Tandem-computer zorgt bovendien voor het functioneren van de geldautomaten, MIRA en Sprinter. Als er een storing optreedt draait deze compu ter gewoon door. Alle onderdelen zijn dub bel uitgevoerd, waardoor reparaties kun nen worden uitgevoerd, zonder dat de com puter wordt stilgezet. Waar de toegang voor dit gezelschap wel is toegestaan, is de ruimte waar de diskettes van de aangesloten banken wor den ingelezen. Die worden via verschillen de routes door de postauto's opgehaald en verwerkt. De diskettes van een route gaan in één keer de diskettelezer in. 'Niet alle routes kunnen tegelijkertijd worden verwerkt. Als route U51 van Amersfoort om half acht binnenkomt gaat die meteen door. Komt er om half negen een andere route binnen waar overboekingen voor Amersfoort bij zijn, dan worden die be waard. Daarom komt het voor, dat overboe kingen van rekeningen van de ene aange sloten bank naar de andere, wel eens een dag later worden gemuteerd', legt Van der Linden bij de inleesapparatuur uit. Dat is een voordeel van zo'n bezoek. Je kunt met eigen ogen zien hoe het allemaal gebeurt. Die inleesapparatuur bevindt zich in de 'periferiezaal'. Het is een grote ruimte waar ook de machines staan die de reke ningafschriften en lijsten printen. Dat ge beurt van grote rollen papier, die aan de machine zijn gekoppeld. Het papier wordt eerst geperforeerd en voorzien van gaten aan de zijkanten. De tweede unit bedrukt het papier met een enorme snelheid. De printers werken met een snelheid van 22.000 regels per minuut. De laatste unit van de machine maakt van de output handzame stapels, die naar de aangeslo ten banken worden gezonden, dezelfde nacht nog. De mensen uit Amersfoort zijn zichtbaar onder de indruk van de heie bat- De belangstelling voor rondleidingen in de computercentra is groot. Er zijn ech ter weer mogelijkheden voor reserverin gen. Banken beneden de grote rivieren kunnen voor een rondleiding in Eindho ven bellen met 040-343899. Banken boven de grote rivieren kunnen bellen met 030-903900. terij printmachines, die naast elkaar staat opgesteld. Even verder in de zaal vol uitvoerappa- ratuur komt de groep uit Amersfoort bij weer andere machines. Het is COM-appa- ratuur, waarmee razendsnel microfiches worden geproduceerd. Net als bij de prin ters komt de informatie hiervoor ook direct uit de computer. In plaats van het maken van een afdruk op papier wordt een film belicht. De machine maakt kopieën en snijdt van de film de bekende microfiches, die bij de banken worden gebruikt. Op de verkenningstocht door het com putercentrum worden opvallende ontdek kingen gedaan. In het gebouw, waar op het eerste gezicht alles automatisch en super snel gaat, gebeurt ook nog veel handma tig. Rondleider Van Hees en de bezoekers komen via allerlei trappen en beveiligde deuren bij een van de laatste schakels in het proces. 'Het laatste stuk van het pro ces gaat toch handmatig. Het is gewoon kijken voor welke bank de output is be stemd. Die wordt dan in een van de vele postvakjes gelegd. Dat is weer mensen werk. En, ja mensen maken wel eens fou ten. Al doen we er alles aan om dat te voorkomen', aldus Van Hees tussen de honderden postvakken. 'In de verwerking bij de computer gaat er ook wel eens iets fout. Dan loopt een programmeur met de handen in de lucht rond. Maar de banken merken daar over het algemeen niets van. Doet hier iemand om een uur of drie in de nacht een lijst in een verkeerd vak, dan merkt de bank dat onmiddellijk. Helaas, met zo'n 600 banken in Zeist en zo'n 12.000 lijsten per nacht gebeurt dat wel eens. En in Eindhoven zai het ook wel eens gebeuren'. De Amersfoorters laten de output in hun postvak maar liggen. Die wordt de volgende dag bij de bank gebracht. De post wordt vanuit Zeist verder ge distribueerd naar de banken. Per route staan hele batterijen postzakken klaar om te worden gevuld om vervolgens met de ei gen witte postauto's naar de banken te worden gebracht, leder ochtend om zes uur rijden in een indrukwekkende colonne de auto's, het 'Rabo Diesel Netwerk', uit om de post te brengen en te halen. Iedere bank wordt zo twee of drie keer per dag bediend. Het gebouw in Zeist is volgestopt met kabels. Onder veel vloeren lopen dikke strengen, die de computers met printers, fichemachines en de banken verbinden. Ook de stroomvoorziening heeft bijzondere aandacht. Valt de electriciteit uit, dan start ogenblikkelijk een eigen energiestation el ders op het terrein. 'Het zou rampzalig zijn als we zonder energie zouden zitten. In an derhalve seconde is de dieselgenerator op volle capaciteit. En die capaciteit is groot. Een kleine stad zouden we van electriciteit kunnen voorzien', verzekert Van Hees. Steeds weer blijkt aan alles te zijn gedacht. Mocht Zeist onverhoopt uitvallen, dan kan het computercentrum in Eindhoven de zaak overnemen, al is het met vertraging. Lees verder op pag.8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 7