Kunst en de bank De Nederlandse taal Rabo band 'Je merkt dat collega's veel van elkaar kunnen leren' Nummer 8/13 juni 1988 De activiteitencommissie van de Kring Oost-Gelderland heeft onlangs op de Rabo bank Doesburg een kleine ex positie gehouden met kunst werken van Fred Sieger uit Zevenaar. De helft van de ten toongestelde schilderijen is afkomstig uit de kunstcollec tie van Rabobank Nederland. De overige schilderijen zijn zeer recente werken. Aanleiding voor de expositie is de toekenning van de kunst prijs Jaromir, die de kunste naar op 16 april j.l. op Huis Bergh in 's-Heerenberg in ont vangst mocht nemen. De kunstprijs jaromir is een Oost- Gelderse kunstprijs die jaar lijks wordt uitgereikt. De prijs gaat naar een Oost-Gelderse kunstenaar, die zich op één van de sectoren van de kunst bijzonder heeft onderscheiden. De Oost-Gelderse Rabobanken sponsoren deze prijs al jaren. De expositie van schilderijen van Fred Sieger is ook nog te zien op een aantal andere Ra bobanken: in Lichtenvoorde tot en met 20 juni en in Lochem van 22 juni tot en met 8 juli. Dit keer iets over lange zin nen en lange woorden. We hebben nogal eens de neiging om heel veel te willen zeggen in één zin. Bijvoorbeeld in in terne nota's aan collega's of brieven aan cliënten. Een ver zonnen voorbeeld: 'Het pensi oenreglement is derhalve niet alleen een document waarin de rechten van de deelnemers zijn geregeld, het is ook een hulpmiddel voor het pensioen fonds om zijn verplichtingen op termijn te berekenen, zodat het fonds kan bepalen - en dan is de circel rond - hoe groot de periodieke bijdrage van de werkgever en/of de werknemer aan het fonds moet zijn.' Wie deze zin gecon centreerd leest snapt best wat er wordt bedoeld. Toch kan het ook anders. We kunnen de zin splitsen in een aantal kortere zinnen. Niet allemaal even kort, want dat leest niet pret tig. Juist de afwisseling van zinslengte houdt een tekst prettig leesbaar. Wat denkt u hiervan: 'In het pensioenregle ment worden de rechten van de deelnemers geregeld. Maar dat niet alleen: het is ook een hulpmiddel voor het pensioen fonds om zijn verplichtingen op termijn te berekenen. Op die manier kan men bepalen hoe groot de periodieke bijdrage van de werkgever en/of de werknemer aan het fonds moet zijn.' Natuurlijk zijn er al lerlei andere oplossingen denkbaar. Wat we hier alleen willen benadrukken is: zorg dat het begrijpelijk blijft. Lange zinnen bedenken is geen kwestie van intelligentie! Vuist regel is, dat zinnen gemiddeld niet meer dan 18 woorden be vatten. Dan blijft een stuk ple zierig leesbaar. Dan lange woorden. Enkele Eindhovense collega's verblijd den ons eens met een bloem lezing van in de Rabobankor- ganisatie gebruikte lange woorden. Automatiserings opleidingsfunctionarissen bij voorbeeld. Of wat dacht u van liquiditeitsoverbruggingsfinan- ciering. Dat moet toch ook an ders kunnen? Iets beter wordt het als u streepjes tussen de delen van het woord plaatst. Automatiserings-opleidings- functionarissen leest al een stuk prettiger. Nog beter is het om niet alles aan elkaar te plakken. 'Docenten, die zich bezig houden met opleidingen op het gebied van de automa tisering' klinkt toch veel beter? TMF verd, je hoeft ze alleen maar te versturen. Maar daarna be gint het pas, de telefonische follow up. Dat vond ik eerst heel moeilijk, maar sinds ik een telefoontraining heb ge daan, vind ik het leuk. Ik pro beer de geleerde regeltjes toe te passen en je merkt dat het werkt.' Agnes: 'Bij ons doen de jongste collega's de telefo nische follow-up. Zij staan het dichtste bij de doelgroep. De meeste vinden het in het begin niet leuk om te bellen.' Rond de tafel is men zeer geïnteres seerd in de telefoontraining, die Jacqueline heeft gedaan. Chris is van mening dat het bellen een zorgenkindje is. 'De mensen vragen bijvoorbeeld naar de voordelen van de tie nerrekening. De meesten heb ben een kinderspaarrekening en krijgen daarop 4^/4% rente. Een tienerrekening geeft 3i/4%. Je kunt blijven praten. Mensen zien alleen de rente, niet het leeraspect voor de kin deren. De Zilvervloot is mak kelijker te brengen.' Wat zijn er nog meer voor acties? Chris: 'Regeltjes op dagafschriften, nu bijvoorbeeld over de reisverzekering en de viezen.' Agnes: 'In de kring Sit- tard is net een Midden Oos ten-avond georganiseerd.' Heel belangrijk blijkt toch wel de jeugd/jongerenmarkt. In dit verband blijft de tele foontraining iedereen intrige ren. Hoe ging dat? Jacqueline: 'Het duurde twee dagen. Voor al erg veel theorie, maar ook een telefonisch rollenspel. Het hele gesprek, dat je met een zogenaamde klant voerde, werd opgenomen en geanaly seerd. We lagen soms krom van het lachen om onze eigen stommiteiten. De tweede dag ging het gesprek duidelijk be ter. Het zijn vaak details die je verandert, maar het helpt alle maal.' De training werd op het regiokantoor Roermond ver zorgd door een extern bureau. Jacqueline Jen nissen (Rabobank Elsloo) Nog een laatste onderwerp: de Bankkaart. Chris: 'We weten er nog maar pas iets van. Van de cliënten hebben wij nog geen vragen gehad. Ik begreep, dat mensen met een zaak niet en thousiast zijn door de kosten die eraan verbonden zijn.' Jac queline: 'Wij hebben er ook geen vragen over gehad. Ik verwacht wel vragen van cliën ten als de kosten voor gebruik van meer dan 60 eurocheques worden afgeschreven. Dan komt de Visavoordeelrekening om de hoek kijken. Waarom doen juiiie zoiets niet? Eén vast bedrag per jaar en verder niks.' Chris: 'Dat zou niet goed zijn. De bedoeling van de door belasting is het kostenbewust maken van de cliënt. Door een vast bedrag te betalen kan hij doen wat hij wil, zoveel cheques uigeven als hij wil.' De vier dames rond de tafel zijn na afloop tevreden over het gesprek. Je merkt dat collega's veel van elkaar kunnen leren. Dat onderlinge contacten heel belangrijk zijn. Er werden af spraken gemaakt om elkaar nog eens te bellen en nog eens over bepaalde zaken met el kaar van gedachten te wisse len. Tevreden reed de redactie terug naar'Holland'. TMF

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 4