a en w m eh m d m \m 1 Rabo band MEDIA West-Friesland, land om van te houden Nieuwe aanpak advertenties Eurochequepas li P Standaard voorzien L2S bJ Goede FEM cijfers voor Rabobank Geen museum West-Friesland, land om van te houden, is de titel van een gids, die in opdracht van de Westfriese Rabobanken is samengesteld. Deze geeft in formatie over wandelen, fiet sen, watersport en recreatie, maar ook over musea, mark ten en rondvaarten. Daarnaast worden er allerlei interessan te, historische en hedendaag se wetenswaardigheden ver meld over de dertien gemeen ten in het oostelijke deel van West-Friesland. De heer V.J. Nobel, voorzitter van het Histo risch Genootschap Oud West- Friesland (links) ontving op 10 mei in het Westfries Museum in Hoorn het eerste exemplaar van de heer Jac. Neuvel, voor zitter van de Kring West-Fries land. Wie tijdens de spaarac tie van 16 mei tot 18 juni bij een van de Westfriese Rabo banken op een bestaande of nieuwe spaarrekening mini- maal f 100,- inlegt, krijgt de gids cadeau. Na 18 juni is de gids voor f 7,50 te krijgen bij de Rabobanken en de VW in Hoorn. De VW kreeg als dona tie 1000 gratis exemplaren van de Westfriese Rabobanken. Nummer 8/13 juni 1988 ii)\r VU""i VAN VELE EXTRA'S. Jl vtA I ,roclw<|uep««. «amen IM Eurochequepas. Altijd je bank bij je. I jrl *Z)Ï Rabobank in STER-tijd 20 juni Nederland 1 na het nieuws van half 6 x 21 juni Nederland 2 en 3 na het nieuwe van 8 uur x 27 juni Nederland 1 voor het nieuws van half 11 12 juli Nederland 2 en 3 na het nieuws van 8 uur x de nieuwe commercial In de advertenties voor Eu rocheques speelden de cheques een hoofdrol. Het activeren van het gebruik van de cheques stond centraal. Dat is totaal veranderd. In de nieuwe campagne van de Stichting Bevordering Cheque verkeer hebben de cheques plaats gemaakt voor de Euro chequepas. De vele gebruiks mogelijkheden van de pas wor den nu in opvallende pagina grote advertenties belicht, zo als geld opnemen bij geldauto maten, betalen in winkels en benzinestations in Nederland en daar buiten. Ook stimuleert de advertentie het aanvragen van een PIN-code bij de Euro chequepas. Het financieel-economi- sche blad FEM analyseert re gelmatig de financiële cijfers van het bedrijfsleven. Door middel van het ratiolyse sys teem, gebaseerd op bijvoor beeld solvabiliteit, balansto taal, VAR-dotatie en perso neelskosten, beoordeelt FEM de prestaties van meer dan 125 bedrijven op hun merites, Als eerste komen de cijfers van de banken aan de beurt. De beste beoordeling krijgen de 'financieel zeer sterke' Ra- bobankorganisatie en de Postbank. Naast de ratiolyse cijfers geeft FEM ook rapport cijfers. Het hoogste cijfer, een 6 krijgen de Rabobank en de Postbank. De andere banken scoren lager. Kunst is niet afhankelijk meer van seizoenen. Als 'het seizoen' is afgelopen, staat er direct een nieuw cultuurjaarge tijde te trappelen van onge duld: het zomerseizoen. Mani festaties als het Holland Festi val, grote pop- en jazz-happe- nings en vele exposities bie den in deze periode een steeds groeiende groep bin nen- en buitenlandse liefheb bers heel wat. Wat je daarbij niet zou verwachten is een ex tra dikke Haagse Post. Met een complete catalogus van de KunstRAI nota bene. Als u het misschien nog niet wist, dat is een grote expositie van beeldende kunst, die jaarlijks te bekijken valt in de Amster damse RAI. In die dikke HP valt er meer aan kunst te bele ven dan die meegedrukte cata logus. Medewerkers van het weekblad belichten verschillen de commerciële aspecten van kunst. De kunstenaar komt maar amper aan het woord. Het zijn de mensen er om heen. De betekenis van de ac tiviteiten van de kunsthandel en de invloed van het bedrijf sleven op de kunstmarkt zijn thema's die breed worden uit gesponnen. Banken zijn bijzon der actief bezig met kunst, le zen wij in HP. Ze hebben ook heel wat kunst in huis. Zoveel dat een aantal banken be schikt over een aparte kunst afdeling, die schilderijen, gra fiek, beeldhouwwerk en ande re vormen van 'art' koopt en beheert. De Rabobank is ook actief op dat gebied, aldus het artikel, maar op een andere manier. Rabobank Nederland geeft jaarlijks een ton uit aan kunst om representatieve ruimten te verfraaien. Een vijf man tellende kunstcommissie is daar mee belast. Het is niet zonder reden dat daar geen professionele adviseur bij is: 'Wij willen voorkomen dat het aankoopbeleid ertoe zal leiden dat wij een soort verzamel plaats voor museumkunst wor den', aldus een woordvoerder van onze organisatie in HP. 'Niet dat wij daar iets tegen hebben, maar ons doel is ge woon dat onze kantoren er leuk uitzien'. Ik ben er boven dien van overtuigd, dat de keus ook nog deskundig wordt bepaald. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat één ding me oplucht: Gelukkig blijven we gewoon bank en worden we geen museum. N. Muloc

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 16