Nieuwe
STER-spot
eind juni op
i de buis
1
Rabo
band
Mini-speelfilm de nieuwe
tv-commercial
Zo'n veertig mensen in touw. Drie dagen hard werken voor zegge en
schrijve zestig seconden beeld op de buis. En dat is nog maar het top
je van de ijsberg. Maanden van voorbereiding gingen eraan vooraf. Re
sultaat anderhalve kilometer film, goed voor drie kwartier filmbeeld.
Dan volgt nog het geluid en de montage. De preview is op 14 juni in
Bank in Beeld. Een week later volgt de première in de zendtijd van de
STER. De nieuwe televisie-commercial van de Rabobank is op komst.
Nummer 8/13 juni 1988
Repetitie voor de slotscène met regisseur Jurriaan Endhoven.
Rond een nieuwbouwwoning in het
Noordhollandse Aerdenhout vlakbij
Haarlem is er iets aan de hand.
Wat, is zo op het eerste gezicht niet hele
maal duidelijk. Een toevallige passant
staat even stil en kijkt. Er bevinden zich
nogal wat mensen in de tuin en er is meer
licht waar te nemen dan de zon gewoonlijk
in Nederland aflevert. Rond de tuin van de
hoekwoning staan allerlei opvallende voer
tuigen zoals een bijzondere touringcar, een
rustig ronkende generator van groot for
maat en verschillende niet-normale vracht
auto's. Centraal staat een indrukwekkende
filmcamera met een aantal Engels-spre
kende mensen er omheen. Een luidruchti
ge man kijkt steeds weer naar de lucht en
vervolgens naar een groepje mensen, dat
iedere keer opnieuw het huis in en uit
loopt. Het lijkt of hij acteur is. Nee, hij is
de regisseur blijkt later.
De opnamen verlopen deze derde en
laatste 'draaidag' voorspoedig. Het hele
team is al actief geweest in andere plaat
sen in de omgeving zoals, Overveen,
Hoofddorp en de Velserbroekpolder. 'Alles
loopt nog steeds volgens planning', zegt
het hoofd Publiciteit Particulieren Joost Hu-
venaars tevreden. 'Er kan van alles mis
gaan bij de opnamen van zo'n STER-spot.
De grootste spelbreker zou de zon kunnen
zijn, maar die doet z'n best. Soms moeten
we de opnamen even staken als de wolken
de zon verbergen'. Verder is niets aan het
toeval overgelaten. Werkelijk alles is tot in
detail gepland. Als er toch nog iets onver
wachts zou gebeuren is dat zo opgelost. Op
de 'set' zijn mensen aanwezig die specialist
zijn in het oplossen van 'alles'. Er is een
vrachtauto vol hulpmaterialen bij de hand.
De commercial waar het allemaal om
draait is de tweede in een serie van twee.
De eerste is al weer een tijdje op de buis.
Dat is een kort verhaal waarin kinderen en
kleinkinderen op weg zijn naar de (groot-)
ouders voor een familiereünie. Het zijn al
lemaal mensen het goed hebben in het le
ven en die hun financiële zaken prima heb
ben geregeld. Het is duidelijk dat ze alle
maal één ding gemeen hebben: ze hebben
allemaal dezelfde bank, de Rabobank. Dat
is ook zo bij de tweede commercial. De
heer Huvenaars: 'De commercial die we nu
aan het maken zijn is een ander verhaal
op hetzelfde thema. Een korte speelfilm
zou je kunnen zeggen. Alles draait om een
jong stel, dat een huis heeft gekocht en fa
milie en vrienden heeft uitgenodigd voor
een openingsfeestje. De voorbereidingen
zijn duidelijk. De tuin is versierd met slin
gers en ballonnen. Vanuit allerlei plaatsen
komen de mensen naar het feestje. Vader
en moeder met de auto. Ze hebben een
kadootje bij zich, een bolconifeer. Een jon
gen komt op de fiets. Hij zou een broer
kunnen zijn. Of een vriend. Achterop de
fiets heeft hij zijn kadootje, een tuinslang.
Andere kennissen komen met de bus. Dat
alles is te zien in de zestig seconden, die
de commercial duurt'.
De tv-spot van de Rabobank laat een
plezierige uit het leven gegrepen situatie
zien, waarin mensen zich kunnen herken
nen. De wat emotionele koppeling met de
Rabobank wordt gelegd aan het eind van
de spot. In vaktermen noemen ze dat ima
ge-reclame. 'Wij trachten ons te onder
scheiden van wat de andere banken doen.
Dat doen we op deze manier', aldus Huve
naars. 'Bovendien moeten wij natuurlijk re
kening houden met de aangesloten ban
ken. Daarom werken we op de televisie
juist niet met produktreclame. waarin con
crete produktvormen worden genoemd, die
door sommige banken bijvoorbeeld niet
worden gevoerd. De gekozen aanpak is
daarom heel algemeen, maar ook doeltref
fend en afgestemd op onze doelgroepen
en legt de basis voor de marktbewerking
door de collega's van de banken'.
Een televisie-commercial moet perfect
zijn. Tientallen malen wordt zo'n filmpje
vertoond voor een kritisch miljoenenpu
bliek. leder detail is belangrijk. Van de
mensen die in de commercial optreden tot
de keus van attributen. 'Als het maar even
kan nemen we artikelen van Nederlands
fabrikaat. De auto die we gebruiken is bij
voorbeeld een Volvo. Kijkers zijn daar ge
voelig voor', weet de heer Huvenaars.
'Overigens in de opnamen zit ook sluikrekla-
me', lacht hij. 'Op een stadsplattegrond die
waarschijnlijk in beeld komt, staat reklame
van de Rabobank. Dat is ook zo met een
busbordje. Het zijn kleinigheden, maar aan
alles wordt gedacht. De bus, die in beeld
komt, hebben we speciaal gehuurd. Tijdens
de opnamen merkten we dat voorop de
tekst 'buiten dienst' stond. Dat kan natuur
lijk niet. Dat is Haarlem-Noord geworden'.
De filmcamera is voorzien van een vi
deocamera, die alles registreert. Op een
videomonitor worden alle opnamen direct
bekeken. Is het niet perfect, dan wordt de
scène opnieuw gedraaid. Als de zon even
verstek laat gaan, ligt alles stil. De kinde
ren, die als acteur optreden, gedragen zich
opvallend rustig. Ze hebben het al eens
eerder meegemaakt. Moeders die meege
komen zijn, weten ook al hoe het gaat. In
de lokatiebus wordt gewacht, gegeten, ver
kleed, gekapt, gegrimeerd en noem maar
op. Ook daar is aan alles gedacht. Het is
een goed georganiseerd geheel met alle
maal profs, dat is duidelijk. De rust die op
de set heerst, spreekt boekdelen. De 'baas'
van de opnamen, regisseur Jurriaan Endho
ven, is de enige die echt opvalt. Met een lol-
lie lonkt hij naar één van de kinderen, die er
soms even geen zin in heeft. Het werkt.
Een tv-spotje als deze is een collage
van een groot aantal korte stukjes film, die
stuk voor stuk worden opgenomen, leder
fragment is vooraf bedacht door reclame
bureau Saatchi en Saatchi. Samen met de
producent van Liempd/Tewes en de regi-
seur is alles tot in den treure besproken.
Ook het laatste fragment waarin alle spe
lers samen één van de cadeautjes bekij
ken, de gele parasol. Daarmee sluit de
commercial af. In beeld verschijnt op dat
moment de tekst 'Rabobank, geld en goe
de raad'. Maar dat is nu nog niet te zien,
dat wordt later ingemonteerd. SP