Steeds meer Nederlanders betalen met creditcards H Rabo band Sterke groei voor Eurocard Op 27 april hadden 156.000 Nederlanders een Eurocard. Op het mo ment dat dit blad gedrukt is zal dat getal alweer hoger zijn. Pas in 1981 ging Eurocard in ons land serieus van start. Begin dat jaar wa ren er 4000 kaarthouders. Hoewel Nederlanders in de rest van de we reld bekend staan als niet bepaald creditcard-minded is de groei in acht jaar aanzienlijk te noemen. Ongetwijfeld zullen binnen niet al te lange tijd nog veel meer Nederlanders met creditcards betalen. De banken denken momenteel druk na over een bankkaart voor meer mensen. We wilden meer weten over het fenomeen creditcard en togen naar de heer J.A. Stofkoper, directeur van Eurocard Nederland BV. Nummer 7/20 mei 1988 De heer J.A. Stofkoper (links) reikt de 150.000ste Eurocard uit. et kaartfenomeen in Nederland is succesvol, dat is langzamerhand wel bewezen', zegt Stofkoper. 'De bankkaart, die binnenkort op de markt komt, is daar eigenlijk het resultaat van. Wij hebben met de Eurocard laten zien dat het kan en de markt heeft het opgepikt. Er is blijkbaar vraag naar. De bekendheid met het verschijnsel is groter geworden.' Stofkoper ziet de nieuwe bankkaart als vulling voor een gat in de markt. Het gat tussen cash geld en cheques enerzijds en de creditcards anderzijds. Maar waarom voor elke bank een eigen kaart? Stofkoper: 'Wij hadden na mens alle banken een eenvormig produkt op de markt kunnen brengen. Maar erva ring, ook in het buitenland heeft geleerd, dat banken zich toch minder betrokken voe len bij een produkt, dat ze niet zelf runnen. Administreren doen wij wel voor ze, maar ze willen een produkt met hun eigen logo, een eigen kaartontwerp. Ze kunnen extra diens ten aan de kaart verbinden, eigen tarieven, voorwaarden etc. Elke bank kan - onder de kapstok van Eurocard - een individueel be leid voeren.' Wat vindt u van de kritiek van het Koninklijk Nederlands Ondernemers Ver bond op de nieuwe kaarten? 'Daar ben ik het niet mee eens. Het is absoluut niet waar dat we de ondernemers maar ééns per maand betalen. En een provisie van 7%, zoals zij noemen, kennen wij niet eens! We zullen wel zien wat de kaart gaat doen. De cliënten moeten hem willen gebruiken, of dat zo is moeten we gewoon afwachten, maar ik heb er alle vertrouwen in.' Wanneer zijn de eerste creditcards ont staan? 'Creditcards zijn ontstaan in Ameri ka', meldt Stofkoper. 'De eerste was Diners Club, in 1950 bedacht door een groepje zakenlieden. Het verhaal gaat dat een van hen zijn chequeboek eens was vergeten en toen het gat in de markt ont dekte. De creditcard was geboren.' Het werd een succes. American Express, de reisorganisatie met reisbureaus in ver schillende landen, gaf vervolgens ook een creditcard uit. Mede door de mondiale in frastructuur groeit de American Express kaart Diners club voorbij. Dan krijgen de Amerikaanse banken iets in de gaten. Hé, dat is betalingsverkeer, dat hoort op ons terrein! Zij kwamen toen met allerlei eigen kaarten, wat leidde tot chaotische toestan den. Er kwamen vormen van samenwer king, die uiteindelijk uitmondden in de Mastercard. Eén bank, de Bank of America, bleef haar eigen kaart uitgeven, de Bank Americard, nu bekend onder de naam Visa.' En hoe zijn de creditcards in Nederland terechtgekomen? De heer Stofkoper: 'De banken in Europa zagen een en ander in Amerika gebeuren. De Zweden pakten het op. De Wallenberg-groep stichtte de Euro card. Dat was in 1965. Het werd een suc ces en andere landen volgden. In Brussel zat - en zit - de overkoepelende organisa tie Eurocard International. Lokale banken namen de Eurocardorganisatie over van de Zweden. Nederland deed dat als laatste in 1980. Alle banken - inclusief de huidige Postbank - deden dat samen.' Waarom ge beurde dat in Nederland zo laat? Stofko per: 'In het midden van de zestiger jaren plonsden, in navolging van de postgiro, alle banken in het massale betalingsver keer. Er is toen overwogen: waar kiezen we voor, een card-systeem of een cheque-sy steem. In Nederland werd gekozen voor het laatste. Een van de redenen van de be slissing om nog niet voor een creditcard-sy steem te kiezen was de stand van de auto matisering. Er was nog geen goed ontwik keld data-communicatiesysteem. Als ie mand in Tokio met een gestolen card be taalt, vliegt hij er nu onmiddellijk in, vroe ger niet. Daarvoor heb je een perfect com municatiesysteem nodig en geen trage telexverbindingen.' Terug naar het begin van Eurocard in Nederland. Er kwamen folders, mailings etc. Op 1 januari 1981 waren er 4000 kaarthouders en 10 personeelsleden. Zo'n 1200 zaken accepteerden de kaart. Nu, in 1988 zijn er 156.000 kaarthouders, 100 personeelsleden en 17.000 acceptatie- punten. Maar voor wie is de Eurocard be doeld? 'Voor een hele grote groep. Salaris telt natuurlijk mee bij de beoordeling, maar is niet het enige dat telt. De moraliteit is heel belangrijk. Hoe gaat iemand met z'n geld om. Iemand met een hoger inkomen kan niet per definitie beter met geld om gaan. Juist iemand met een klein inkomen is gewend goed na te denken over zijn uit gaven. Natuurlijk is het ook zo, dat iemand die niet veel te spenderen heeft, min der gauw een Eurocard zal aanvragen. Hij heeft er gewoon niet zo veel aan. Een za kenman die veel reist heeft er veel meer aan. We hebben 35.000 echte zakenkaar- ten, dat is dus meer dan een kwart van ons bestand. Maar ook de privé kaarten worden heel vaak voor zakelijke aangele genheden gebruikt. Denk aan een lunch. Die wordt bijvoorbeeld met de Eurocard be taald en later weer gedeclareerd', aldus Stofkoper. Wat biedt de kaart naast de mogelijk heid om met alleen een handtekening te betalen? 'Je kunt contant geld opnemen bij 110.000 banken over de hele wereld. Lees verder op pagina 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 9