Jonge ondernemers tevreden over conferentie Rabo Conferentie Financiële Dienstverlening succesvol Begin dit jaar ging in de kring Den Haag de conferentie Financiële Dienstverlening van start. De conferentie, die in de wandelgangen al snel de jongerenconferentie werd genoemd, was bedoeld om jonge ondernemers meer te betrekken bij het reilen en zeilen van de bank. Vier bijeenkomsten moesten de deelnemers inzicht geven in finan ciële dienstverlening en de werkwijze van de coöperatieve Rabo- bankorganisatie. Nu de vier bijeenkomsten achter de rug zijn en daarmee de conferentie is afgelopen, blikken we terug met twee deelnemers. Nummer 7/20 mei 1988 0311(1 De heer P.G.A. Weber, onderdirecteur van de Rabobank Midden-Westland, een van de inleiders tij dens de conferentie. Jos van Kester en Aad Janszen zijn twee van de 27 ondernemers die aan de conferentie deelnamen. Van Kester, cliënt van de bank Midden-West land, teelt samen met zijn vader vlees tomaten. Janszen is cliënt van de Rabo bank Wateringen en eigenaar van een com puterbedrijf. Hij heeft dat zelf opgebouwd. Vanuit het niets is het nu uitgegroeid tot een onderneming waar zo'n 20 mensen werken. De tuinbouw en de computerwe reld, twee bedrijfstakken die qua structuur weinig met elkaar overeenkomen. 'Ik vond het juist wel goed dat de deelnemers uit verschillende soorten bedrijven kwamen', vindt van Kester, 'je leert van elkaar en van de specifieke problematiek, die in ver schillende bedrijfstakken speelt. Boven dien maak je op informele wijze kennis met de andere deelnemers'. De conferentie werd geopend met een inleiding over banken en financiële dienst verlening. Wat is een bank en waaruit be staat de dienstverlening? Wat is de rol van de Nederlandsche Bank. Wat betekenen bancaire begrippen als balanstotaal, liquidi teit, solvabiliteit? Wat is de rentemarge? Janszen: 'Voor een groot deel was dit voor mij bekende stof. Maar toch is het goed om die kennis nog eens op te frissen. Vooral het verhaal over de toenemende concurrentie van verzekeringsmaatschap pijen vond ik interessant. Je staat er zel den bij stil dat een bank ook te maken heeft met concurrenten en welke gevolgen dat heeft'. Beide heren zijn het er over eens dat zij die avond iets meer hadden willen horen over de rol en het functione ren van Rabobank Nederland. Dat is iets waar de uitvoerders van de conferentie over na kunnen denken: de heren Van der Goes en Van der Meulen van Rabobank Nederland. Van Kester is vooral ook enthousiast over de tweede bijeenkomst. Daar werd in gegaan op de relatie van het lid/cliënt met de bank en andere adviseurs. Hij heeft daar veel van opgestoken. 'Nu heb ik een goed beeld van die wisselwerking tussen de bank en een adviseur zoals de accoun tant. En dat is iets waar ik als ondernemer veel mee te maken heb'. Financieel mana gement staat dicht bij de ondernemer. Za ken als geldbeheer, reserveringen, beta lingsverkeer, ondernemersplan, verzekerin gen en investeringsplan horen daar bij. Met name de rol die de bank in de drie hoek ondernemer, accountant en bank speelt, blijkt vooral ook jonge ondernemers te interesseren. De deelnemers aan de conferentie heb ben niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk een kijkje achter de schermen van de bank genomen. Een belangrijk deel van het pro gramma op de derde dag bestond uit een rondleiding. 'Een reisje door de bank', zo als ondernemer Janszen het noemt. 'Ei genlijk was voor dit onderdeel te weinig tijd uitgetrokken. Het is bijzonder interessant om de verschillende afdelingen eens te be kijken. Ik vond het boeiend om het buiten lands betalingsverkeer eens van dichtbij mee te maken. Dat is iets waar ik in mijn werk veel mee van doen heb, vandaar. Je weet nu wat er achter de schermen ge beurt'. Het andere onderdeel op de derde dag van de conferentie behandelde het fi nancieringsbeleid van de bank. Wie beslist over financieringsaanvragen en wat is de rol van de ondernemer hierbij? De coöperatieve structuur van de Rabobank kwam daarbij uiteraard uitgebreid aan de orde, evenals de rol van het bestuur en de raad van toe zicht. De conferentie werd afgesloten met een bijeenkomst met twee thema's: beleg gen als oudedagsvoorziening en het brede dienstenpakket voor ondernemers. Over het eerste thema zegt Van Kester lachend: 'Eigenlijk een onderwerp voor vijftigers. Jonge ondernemers maken zich voorlopig vooral druk over het lenen van geld. Spa ren en beleggen lijkt een luxe probleem. Toch is het goed dat er eens aandacht is besteed aan het vormen van een eigen ver mogen voor later. Dat lijkt als je net twintig bent lang niet zo belangrijk als het eigenlijk is'. Zijn collega-ondernemer Janszen is het hiermee eens. 'Je ziet maar al te vaak dat ondernemers zo rond hun zestigste in de problemen komen. En dat terwijl ze een prima bedrijf hebben opgebouwd'. SP De conferentie Financiële Dienstverle ning in de kring Den Haag was een expe riment. Een geslaagd experiment wel te verstaan. Inmiddels is de formule met succes ook door andere banken toege past. De doelstelling is steeds weer ge lijk: het bevorderen van ledenbetrokken heid. Dat wordt gerealiseerd door de deelnemers inzicht te geven in de organi satie van de financiële dienstverlening en de werkwijze van de coöperatieve Ra- bobankorganisatie. De doelgroepen kun nen steeds weer andere zijn, maar meestal gaat het om jonge of startende ondernemers en (potentiële) opinielei ders in de plaatselijke gemeenschap. Het programma is steeds aangepast aan de samenstelling van de groep deelne mers en het karakter van het werkgebied van de betreffende bank of kring.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 5