Horst: ideeën en oplossingen verwerking i financieringen Babo band Horst brengt kwaliteit in praktijk De Rabobanken Terneuzen en Horst houden zich bezig met kwali teitsprojecten. Ze kregen daarbij ondersteuning van kwaliteits deskundigen van Rabobank Nederland. Eind maart wisselden de twee banken ervaringen uit. In het vorig nummer van Rabobank be steedden wij aandacht aan het project in Terneuzen. Nu is het Lim burgse Horst aan de beurt. Deel twee van een verslag van een bij eenkomst, waar de medewerkers van beide banken lieten zien, dat je over kwaliteit enthousiast kunt worden. Nummer 6/28 april 1988 Grote belangstelling voor eikaars prestaties op de 11e etage van Fellenoord in Eindhoven. Ook bij de bank Horst vond men het een noodzaak om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Niet omdat het slecht gaat met de bank. Integendeel, vanuit het verleden heeft de Rabobank in Horst altijd goede marktaan delen gehad. 70% van de particulieren bankiert bij de bank. Voor het midden- en kleinbedrijf noteert men eenzelfde markt aandeel en nagenoeg alle agrariërs zijn klant. Toch was de groei er wat uit. Het heeft lang geduurd voordat het balansto taal van f 100 miljoen werd overschreden. 'We vroegen ons af wat daar aan te doen zou zijn en hoe het verder zou moeten', al dus directeur Derks van de Limburgse bank. Ook de kostenstructuur speelde in dit den ken mee. Zo ontstonden bij ons de gedach ten over kwaliteit met als uitgangspunt, meer doen met minder kosten en een bete re dienstverlening aan onze cliënten'. Om een lang verhaal kort te maken, in Horst oriënteerde men zich op de mogelijk heden waarmee de doelstellingen konden worden gerealiseerd. De bank maakte ken nis met de stichting MANS. Men deed mee aan ICOP. Er kwam contact met de staf- groep Organisatie, die bij Rabobank Neder land bezig was met kwaliteitsprojecten. Daar stelde men voor te starten met een cultuuronderzoek. Een cultuuronderzoek geeft inzicht in de gewoontes van een bank. Sommige van die gewoontes zijn kwaliteitsondersteunend, andere juist niet. Op basis van de resultaten van het onder zoek zijn enkele kwaliteitsprojecten opge zet. Daarnaast volgen de medewerkers, die niet deelnemen in een van die projec ten, een kwaliteitsopleiding. Daardoor kun nen ze in volgende projecten meedoen. Als eerste project pakte een werkgroep de problemen rond de behandeling van fi nancieringen aan. Diezelfde werkgroep in formeerde de Zeeuwse collega's over de ervaringen. Vastgesteld werd, dat bij de aanvragen van financieringen nogal eens fouten werden gemaakt en vertragingen ontstonden. Daarbij komt dat het leningen systeem van de organisatie zeker niet het beste systeem is. Maar men stak de hand ook in eigen boezem. Met behulp van tech nieken analyseerde de werkgroep, die overigens bestaat uit medewerkers van verschillende afdelingen van de bank, de fouten en vertragingen die optreden bij de behandeling van financieringen. Waar lig gen de oorzaken, bij de mens, de metho de, het milieu waarin het gebeurt? Of ligt het aan de middelen, de machines of aan het management? De verzamelde gegevens lieten zien, dat van de 250 verstrekkingen er 200 meer dan een werkdag later werden uitge- boekt. Ook ontstonden er fouten bij extra aflossing in het leningensysteem. De uit boekingen zorgden voor veel handmatig werk. De controle is ingewikkeld, afspra ken met cliënten werden op te korte ter mijn gemaakt, waardoor een goede voorbe reiding van het gesprek niet mogelijk was. Dat zijn enkele van de oorzaken die proble men opriepen en die door de werkgroep onder het motto 'meten is weten' werden vastgesteld. Zowel voor de voorbereiding als voor de verwerking van financieringen kwam de werkgroep vervolgens met idee- en ter verbetering. Een gedetailleerd voorstel maakte de werkgroep voor de procedure van de voor bereiding van de financiering. Van het ma ken van de afspraak en alles wat daar bij komt kijken, tot het aanbieden van de offerte aan de cliënt. Daarbij gaven de on derzoekers het advies zoveel mogelijk te automatiseren, om veel tijd en werk te kunnen besparen en daardoor efficiënter te werken aan kwaliteit. Inmiddels is een andere werkgroep met automatisering aan de slag gegaan. Een eigen programma is al operationeel. De collega's van de bank Terneuzen toonden daar terstond belang stelling voor. Het tweede onderdeel van ideeën en oplossingen had betrekking op de verwer king van financieringen. We noemen enke le aanbevelingen. Uithoeken leren aan meer personen. Daarnaast uitboekingen zoveel mogelijk voorbereiden. Gegevens vanaf de offerte in KTS invoeren. Lening nummers centraal uitgeven. Zekerheden- dossiers opschonen. Onder andere deze oplossingen en ideeën moeten de kwaliteit van de dienstverlening bij de bank in Horst verbeteren en efficiënter werken mogelijk maken. De oplossingen komen van men sen, die met het werk bezig zijn en met de problemen worden geconfronteerd. Dat is verhelderend en motiverend voor iedereen. Dat bleek wel uit de reacties van de twee werkgroepen uit Horst en Terneuzen, die samen met de staf van de eigen bank, naar de resultaten keken. Het bleek een goede toets te zijn, want de reacties en commentaar leverde een goede 'kruisbe stuiving' op. De evaluatie van de projecten in Zee land en Limburg is geen eindpunt. In Horst zal men regelmatig met alle betrokkenen om tafel zitten om te bekijken of alles loopt zoals het zou moeten lopen. Het cre do blijft: 'meten is weten', ook als de nieu we werkwijzen en procedures zijn inge voerd. Klachten kunnen worden doorgege ven aan een centraal punt binnen de bank. Twee keer per jaar wordt alles nog eens doorgenomen. Op die manier is kwaliteit geen eendagsvlieg, maar een voor cliënt en medewerker duidelijk en blijvend alter natief dat toekomst heeft. De contacten tussen Horst en Terneu zen zijn door het kwaliteitsproject ontstaan en hecht geworden. Ze leerden veel van el kaar en door het project zelf. De heren stonden hun mannetje en de vier vrouwen, die deeluitmaakten van de werkgroep in Horst, ook. SP

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 5