Rabo band MENSEN Anneke op TV Nieuw hoofd Public Relations Kom in de kas, werken Mr. Ph.C.M. van Campen overleden Nummer 6/28 april 1988 vervolg van pagina 3 Gery Exel deed de cursus toen ze al anderhalf jaar in dienst van de organistatie was. Zij bepaalde zelf haar tempo, als ze tijd had deed ze een modu le. De conclusie, die aan het eind van de discussie getrok ken wordt, is dat de cursus over het algemeen leuk en leerzaam is. Uit het feit dat elke bank hem anders toe past wordt geconcludeerd, dat dat nou juist het eigene van onze organisatie is: Elke bank kan de cursus geven op de manier die zij zelf wil. Na tuurlijk was er ook wel com mentaar. In Losser heeft men een MS-DOS-PC met één dis kette-poort, terwijl er bij enke le modules twee nodig zijn. Maar dat schijnt nu te zijn op gelost. Ook gebeurt het wel eens dat je een vraag met maar één bepaald woord moet beantwoorden om ver der in het programma te ko men. Zelfs na 15 pogingen lukt het soms niet. Ook het feit dat er niet 'teruggebla derd' kan worden vinden de dames unaniem lastig. Deze opmerkingen worden allemaal doorgeleid naar Opleidingen. Het programma is nieuw, dus niemand verbaasde zich er over dat er sprake was van kinderziektes. De tweede ronde: electronisch betalen Het gesprek komt op de GEA. ledereen heeft er erva ring mee. Komische gebeurte nissen passeren de revue. Jo- landa Oonk vertelt, dat de toe gangsdeur in Enschede niet opengaat als je het pasje er te langzaam doorhaalt. Dan sta je raar te kijken. Jet Koenders eerste kennismaking met de GEA verliep niet zo soepel. Nog voor ze iets gedaan had werd haar medegedeeld: 'Laat ste kans'. Ze vroeg een meer ervaren GEA-cliënt om hulp en heeft hem maar niet verteld, dat ze zelf ook bij een bank werkt. Marjolein Vlutters meldt de verbaasde reacties van cli ënten als blijkt dat ze voor de GEA geen apart pasje nodig hebben, alleen een pincode. Over naar de betaalautoma ten. Hebben de dames iets ge merkt van reacties op de tele visie-uitzendingen rond de mo gelijke fraude met die automa ten? Jolanda Oonk heeft wel een paar reacties gehad. Men sen zeiden: zo'n pincode hoef ik niet hoor. Gery Exel kreeg ook reacties. Volgens haar is het erg belangrijk, datje de cli ënten uitlegd dat er een ver schil is tussen een GEA en een betaalautomaat. Zij er vaart dat er mensen zijn, die het wel prettig vinden eens te gen de banken aan te kunnen schoppen. Maar dat zijn altijd dezelfde. Annemieke ter Avest heeft geen enkele reactie op de VARA-uitzendingen gehoord. De cliënten willen nu wel dui delijk veel meer willen weten, zegt Jet Koenders. Je moet veel meer uitleggen voor ze een pincode willen. De men sen komen met allerlei vragen en opmerkingen. Marjolein Vlutters krijgt van de Raalten- se cliënten zelfs wel eens te horen: Met dat soort automa ten komen jullie allemaal in de WW. Het allerbelangrijkste vin den de vijf toch wel dat je dankzij de GEA aan de balie meer tijd over kunt houden voor zaken als adviesgesprek- ken. Als ze dat aan de cliënten uitleggen begrijpen die het meestal wel. Natuurlijk blijven er altijd cliënten, vooral de wat oudere, die er geen gebruik van willen maken. Zij komen nou juist voor een praatje naar de bank. Zelfs cheques zijn in kleinere dorpen vaak overbo dig, laat staan een GEA. Derde ronde: Wat verder ter tafel komt Van het ene onderwerp kwam het andere. De vijf von den het heerlijk eens met col lega's van andere banken te praten. Hoe lossen jullie zo iets nou op, wat vinden jullie daarvan... Vooral ervaringen van de eerste weken bij de bank worden door iedereen herkent. Wat voel je je dom hè in het begin, wat moet je veel vragen. Ook serieuzere onderwerpen komen aan bod. Gery Exel vertelt dat ze een overval heeft meegemaakt en hoe ze daar op reageerde. Ze was 's middags zelfs alweer aan het werk! Vol lof was ze over de begeleiding van Rabo bank Nederland. Ook daar kon je over van alles praten met mensen van andere ban ken, prima. We praten maar door, een uur langer dan de bedoeling was. Maar met zulke enthou siaste collega's is dat bijzon der leuk. We hebben weer veel gehoord, veel geleerd. We hebben het idee dat deze 'Rond de tafel' gesprekken niet alleen voor de redactie en de lezers, maar ook voor de deelnemers heel leerzaam zijn. We verheugen ons al weer op het volgende ge sprek. TMF Anneke Lutjeboer, mede werkster van de Rabobank Bui- nen, was onlangs op TV. Ze deed mee aan de 'Frank en Vrij Show' van de NCRV. Ondanks alle inspanningen viel ze helaas als eerste af. Maar de opname was in elk geval een ervaring, die ze niet had willen missen. Per 1 mei is de heer L.W. Lageweg benoemd tot hoofd van de activiteit Public Rela tions. Hij volgt dr. J.H.J. Aders op, die een functie in het Werkgebied Bankzaken gaat vervullen. De heer Lageweg zal zijn nieuwe functie voorlopig combineren met zijn huidige functie van hoofd Voorlichting en Externe Betrekkingen. Zaterdag 9 april opende minister de Koning van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de jaarlijkse open dag van de glastuinbouw. Dat gebeurde dit keer in het Westland, waar het thema 'Arbeid en Werkgelegen heid' centraal stond. Tuinders in het Westland kunnen met name in piekperioden moeilijk aan personeel komen en dat terwijl in Den Haag het werk loosheidspercentage onder jongeren 18% bedraagt. Voor dit probleem vroegen de orga nisatoren van de manifestatie 'Kom in de Kas' aandacht en doopten voor één keer de naam om in 'Kom in de Kas Werken'. In 25 regio's zetten meer dan 300 tuinbouwers dit jaar de deuren van hun bedrijven open voor het publiek. Ook landbouw- en veeteeltbedrijven namen deel aan de open dag. Ongeveer 150.000 belangstel lenden maakten van de gele genheid gebruik kennis te ma ken met tuindersbedrijven. Kom in de Kas is een activiteit die door de Rabobankorgani- satie wordt ondersteund. Op 13 april overleed mr. Ph.C.M. van Campen. Hij was vanaf 1946 directeur en sinds 1957 Algemeen Directeur van de voormalige Centrale Boe renleenbank. Vanaf de oprich ting in 1972 maakte hij deel uit van de Hoofddirectie van de Centrale Rabobank. Hij leg de deze functie op 1 april 1973 neer, waarna hij tot 1 ja nuari 1977 als Algemeen Advi seur aan Rabobank Nederland verbonden bleef. De heer Van Campen was een dynamisch en bekwaam bestuurder, die met groot inzicht de ontwikke ling van het coöperatieve kre dietwezen heeft gediend.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 4