Cliënten- rentabiliteit berekenen per computer Rabo band De Rabobank Hoogvliet heeft een computerprogramma ontworpen, waarmee de rentabiliteit van be drijfscliënten kan worden uitgere kend. We meldden het al in het vo rige nummer van Raboband. Op ba sis van het door Rabobank Neder land geleverde handmatige renta- biliteitsmodel voor bedrijfscliënten, ontwikkelde John Vroegindewey, hoofd commerciële zaken, met me dewerking van de AID (Automati- serings Informatie Dienst) en POB (Produktontwikkeling en beheer) een PC-model. Nummer 6/28 april 1988 sioenbreuk in Nederland thans op andere wijzen lijkt te zullen worden opgelost dan door toepassing van het levensjarenbegin- sel, ligt het voor de hand dat dit beginsel wordt verlaten en wordt vervangen door hetzij reserve-overdracht hetzij het indexe ren van opgebouwde rechten na ontslag. De CAAR onderschrijft de stelling dat bij de vormgeving van het nabestaanden pensioen het verzorgingsbeginsel centraal dient te staan. Hij acht het een goede ont wikkeling dat om deze reden aan de nabe staanden van een in dienst overleden me dewerker een tijdelijk nabestaandenpen sioen wordt verstrekt ter aanvulling op het normale nabestaandenpensioen. Een positieve ontwikkeling acht de CAAR ook, dat er in het nieuwe reglement mogelijkheden zullen worden geboden om binnen fiscale grenzen op individuele basis pensioenrechten in te kopen. De CAAR onderschrijft de gelijke be handeling van mannen en vrouwen in de invoering van een spiegelbeeld-weduwnaars- pensioen. De CAAR is van oordeel dat zo wel de ontwikkelingen op Europees als na tionaal niveau in toenemende mate in de richting gaan van andere samenlevingsvor men, die onder bepaalde voorwaarden met het huwelijk worden gelijkgesteld. Gelet op deze gesignaleerde ontwikkelingen dringt hij er op aan dat binnen afzienbare tijd een partnerpensioen wordt ingevoerd. De CAAR staat achter het beleidsvoor nemen het nieuwe reglement zodanig te formuleren dat er zo weinig mogelijk door externe instanties te beïnvloeden koppelin gen en verwijzingen worden opgenomen. In dit verband acht hij het een goede zaak dat de franchise wordt geformuleerd als een vast bedrag dat door het bestuur van het Pensioenfonds regelmatig aan de loon ontwikkeling kan worden aangepast. Naar het oordeel van de CAAR zou door het oprichten van een deelnemers raad de betrokkenheid van de deelnemers bij de besluitvorming in belangrijke mate kunnen worden verbeterd. De CAAR heeft bijzondere aandacht be steed aan het arbeidsongeschiktheidspen sioen. De CAAR is van mening dat de wijzi gingen op het gebied van het arbeidsonge schiktheidspensioen in zijn totaliteit als een verbetering kunnen worden be schouwd. De CAAR constateert hierbij, dat in het kader van de toepassing van de overgangsmaatregelen een ex-werknemer, die een AOP-uitkering ontvangt, als werkne mer wordt beschouwd zolang zijn arbeids ongeschiktheid voortduurt. De CAAR is voorts van oordeel dat een deelnemer in de lagere inkomenscategorieën gedurende zijn arbeidsongeschiktheid onder bepaalde omstandigheden een te lage AOP-uitkering kan ontvangen. Hierdoor zou hij niet meer op een redelijke wijze in zijn levensonder houd kunnen voorzien. De CAAR dringt er op aan dat er voor deze situaties een passen de aanvullende oplossing wordt getroffen. Alles afwegende, besluit de CAAR ten slotte aan de Raad van Beheer een posi tief advies uit te brengen over de hoofdlij nen van een nieuw pensioenreglement'. Tenslotte werd met betrekking tot de procedure voor de inwerkingtreding van het pensioenreglement medegedeeld dat naar verwachting het concept-reglement eind mei aan de CAAR en aan de Regiocommis sies beschikbaar kan worden gesteld. De CAAR zal zijn advies hierover in de verga dering van 22 juni 1988 dienen uit te bren gen. Na de zomervakantie zal worden aan gevangen met de statutaire instemmings procedure van de deelnemers en de aan gesloten banken. Wanneer deze procedu re, mede gezien het positieve advies van de CAAR, tot een positief oordeel van de deelnemers en van de aangesloten ban ken zal leiden, zal het reglement per 1 ja nuari 1989 kunnen worden ingevoerd. John Vroegindewey, uitvinder van het PC-model voor cliëntenrentabiliteit. Vroegindewey is computerhobbyist en schreef het programma vanuit zijn eigen ervaring met de rentabili- teitsberekeningen. Het model is dus zo praktisch gericht als het maar zijn kan. Om te kijken of dit model voor de hele organi satie geschikt zou zijn, werd de afgelopen maanden - in samenwerking met diverse afdelingen van Rabobank Nederland - een proef gehouden onder negen plaatselijke banken. De uitslag was positief. Er werd geconcludeerd, dat de tijdwinst bij geauto matiseerde berekening van de cliëntenren tabiliteit zeer groot is. In plaats van zo'n 15 minuten, is een rentabiliteitsbereke- ning nu in 2 minuten gemaakt. Voordeel daarvan is, dat men eerder dan voorheen even een berekening zal maken. Het ver schijnsel cliëntenrentabiliteit werd bij veel banken niet of slechts incidenteel toege past, hoewel het toch een haast onmis baar hulpmiddel is in het relatiebeheer van bedrijfscliënten. Nog een voordeel: het ma ken van rekenfouten hoort natuurlijk ook tot het verleden. Het programma is zeer gebruikersvriendelijk. Ook relatiebeheer ders, die nog niet zijn gewend aan het om gaan met een computer, kunnen er zonder meer gebruik van maken. Zeker met de goed leesbare, eveneens door de Rabo bank Hoogvliet gemaakte, handleiding. De besparingen, die gerealiseerd kunnen wor den door het model te gebruiken lopen vol gens de proefbanken in de duizenden gul dens. Het programma kan ook zaken uitzoe ken, die voorheen wel heel veel tijd en moeite kostten. Het systeem kan selecties naar rentabiliteitsbijdrage per produkt - bij voorbeeld betalingsverkeer - en per cliënt maken, per relatiebeheerder of per be- drijfs/beroepscode. Acht van de negen proefbanken hopen dat het model op heel korte termijn beschikbaar komt. Ze willen er onmiddellijk mee gaan werken. Binnen kort zijn de gegevens van de cliënten over 1987 beschikbaar, zodat het systeem met een optimaal gebruikt kan worden. Je kunt op vrijdagmiddag bijvoorbeeld alle gege vens invoeren en de printer kan dan in het weekend aan het werk. Mits er genoeg pa pier in de printer zit, heb je maandag ochtend de rentabiliteitsgegevens van de cliënten beschikbaar. Je hoeft niet meer tientallen, soms honderdtallen dezelfde soort berekeningen achter elkaar te ma ken. De tijd die daardoor vrij komt, kan ge bruikt worden voor bijvoorbeeld relatiebe heer. Wil een relatie praten over een aanvul lende financiering, dan kan het model ver schillende varianten uitrekenen. Bedrag A tegen rente B, zou de rentabiliteit van de cliënt meer of minder verhogen dan bedrag C tegen rente D. En als de cliënt zijn verze keringen bij de Rabobank zou onderbren gen heeft dat bijvoorbeeld ook invloed op de rentabiliteit. Je ziet het dankzij het door de Rabobank Hoogvliet ontworpen systeem in één oogopslag. Het systeem is ook ei genwijs. Vult iemand bijvoorbeeld in: 3 uur relatiebeheer in verband met verzekerin gen, dan controleert het systeem of de be wuste cliënt zijn verzekeringen wel bij de bank heeft lopen. Is dat niet zo, dan laat het systeem weten dat er iets niet klopt. Het systeem is geschikt voor de DEC- PC en op korte termijn ook voor MS-DOS- PC's. Dit zodra Rabobank Nederland de mogelijkheid heeft op grote schaal MS- DOS-diskettes aan te leveren. Het pro gramma zal f 1500,- gaan kosten. TMF

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 17