Terneuzen en Horst laten zien wat kwaliteit is Rabo band Terneuzen: beter gebruik van CRAB door de hele bank Twee banken pakten een kwali teitsproject aan: Horst en Ter- neuzen-Axel. Bij beide banken boog een projectgroep van me dewerkers zich over een onder werp. In het Zeeuwse was dat CRAB en in Noord-Limburg koos men voor de verwerking van fi nancieringen. Op 23 maart zet ten de twee projectgroepen de eerste bevindingen op een rijtje. Zij informeerden elkaar over hoe je met kwaliteit bezig kunt zijn. Een verslag van een bijzondere bijeenkomst. Nummer 5/7 april 1988 Vier vrouwen en een man presenteerden de resulaten van Rabobank Horst. Twee banken stortten zich, los van el kaar, in een kwaliteitsproject. Met veel enthousiasme. Dat bleek uit de presentatie van de eerste resultaten, die plaatsvond halverwege Horst en Terneu zen, in Eindhoven. Helder en duidelijk ver telden de beide 'kwaliteitsteams' elkaar waaraan ze hadden gewerkt en op welke manier. Toch was er enige terughoudend heid. De projecten misten nog de toets van de praktijk. Directeur Wisse van de bank Terneuzen-Axel, die met zijn mensen meekwam, zei dat duidelijk: 'Wij Zeeuwen houden niet van grote verhalen. We moe ten eerst zien dat het in de praktijk werkt'. Maar dat had geen invloed op de uitnodi ging van de begeleiders van het project Jan Louis Spoormaker en Gert van Santen van de stafgroep Organisatie. Beide ban ken waren met de projectgroepen present. Wat is kwaliteitszorg? Niets nieuws, daar is iedereen het wel over eens. Maar hoe geef je het handen en voeten? In Ter- neuzen is het uitgangspunt dat men daar door middel van het project fouten en ver gissingen wil terugdringen. Dat levert een betere dienstverlening op, efficiënter wer ken en kostenbesparing. Maar ook een be tere motivatie en mentaliteit van de mede werkers. De Zeeuwen pakten CRAB bij de kop. De medewerkers van de bank ervaarden de ongemakken van dit 'Cliënten Relatie bestand Aangesloten Banken'. Met een betere procedure zou een grotere efficien cy kunnen worden bereikt. En bovendien: als het project zou slagen, zou iedereen binnen de bank sneller te overtuigen zijn van kwaliteitszorg. Wat was er mis en wat .gaat er mis met CRAB? Heel wat bleek uit |^atansatie. Éfc^agen^^nel de overeen- WPHPHH^^^Krab, die maar zijwaarts loopt. CRAB bleek een ech te schuinsmarcheerder. Er bleek heel wat mis. De schrijfwijze van naam en adres. De coderingen. Het opzoeken via fiches. Niet alle afdelingen die de fiches nodig hebben ontvangen ze ook. Andere problemen: CRAB is moeilijk 'schoon' te houden. Er is slecht na te gaan wie een fout heeft ver oorzaakt. Onder andere deze feiten werden op een rijtje gezet. Bij elk daarvan werd aangegeven waar de oorzaak lag, bij de mensen, de midde len, de machines of de methode. Die feiten gaven inzicht in het probleem. Een stroom schema maakte het nog eens duidelijker. Dat alles bij elkaar gaf een beeld van de feitelijke situatie. Als je daar achter bent kun je er iets mee doen, want 'meten is weten', luidt de slagzin van de project groepen. Eigenlijk dacht men in Terneuzen dat het toch wel mee zou vallen. De werke lijkheid bleek anders. De conclusie luidde: het CRAB-bestand is voor 32% vervuild. De volgende fase van het project moest zor gen voor oplossingen. Beter gezegd, het was tijd voor puinruimen. Door middel van brainstormen zochten de ieden van de pro jectgroep naar oplossingen. De grootste zorg was natuurlijk het ant woord op de vraag: hoe kunnen we ervoor zorgen, dat de gegevens foutloos in het CRAB-bestand terecht komen. Immers, vui le selecties zorgen voor een foutieve raad pleging, periodieke opschoningsakties vre ten tijd en dat alles wekt ergernis en geeft demotivatie bij de medewerkers. Met een betere stroomlijning van procedures, een zelfcontrolerende CRAB-procedure, wilde men komen tot een schone input. Als de oplossingen omgezet zijn in aan bevelingen en voorstellen, gaat de project groep naar het management van de bank. Tijdens de presentatie in Eindhoven werd dit onderdeel niet vergeten. Inmiddels is het management accoord gegaan en zullen de aanbevelingen in praktijk worden ge bracht. Dat betekent dat er een centrale CRAB-beheerder komt, iemand met gevoel voor administratie en commercie en inzicht in zowel de particuliere als de zakelijke re laties. Ook op de kantoren en afdelingen wordt er iemand als CRAB-beheerder be noemd. De CRAB-procedure wordt aange past en het bestaande bestand wordt op geschoond. In verband met het leggen van verantwoordelijkheden komen er per loca tie COM-fiches. Als men ongeveer zes maanden met de nieuwe werkwijze heeft gewerkt, wordt de oplossing van de pro jectgroep geëvalueerd. Bij de bank is men tevreden over de aanpak, al is het duidelijk dat niet alles is op te lossen. Er zijn toch nog steeds niet- actieve systemen in gebruik en CRAB heeft nu eenmaal z'n beperkingen. Daar kan een projectgroep weinig of geen invloed op uitoefenen. Zeker is, dat er nu een beter relatiebeheer mogelijk is met meer com merciële akties en een beter inzicht in de samenstelling van het cliëntenbestand. En last but not least een betere motivatie van het personeel. Is de bank Terneuzen-Axel een bank met 90 medewerkers en 8 locaties, in Horst heeft men één vestiging en 39 me dewerkers. Ook in Limburg kreeg men be langstelling voor kwaliteitsprojecten. Daar was een onderzoek naar de bedrijfscultuur van de bank het startschot. De bedrijfscul tuur bleek heel sterk te zijn. De behande ling van financieringen bijvoorbeeld ging er nog precies zo als 20 jaar geleden. Dat was voldoende voor een aantal activitei ten, die ten doel hebben de kwaliteit te verbeteren. Inmiddels lopen er in Horst drie projecten. Naast het project, waarvan de re sultaten tijdens de bijeenkomst in Eindho ven werden gepresenteerd, is men bezig met de inrichting van de bankhal en heeft men een automatiseringsproject aangepakt. De werkgroep uit Horst, die is samenge steld uit medewerkers van diverse afdelin gen, ging aan de slag met problemen rond de voorbereiding en verwerking van finan cieringen. Een verslag van de gepresen teerde resultaten kunt u verwachten in de volgende Raboband. SP

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 5