Onderwijs met de computer Babo band Leren met de computer steeds meer ingeburgerd Vijf jaar geleden startte Rabo bank Nederland met de ontwikke ling van computer ondersteund onderwijs. De personal computer bood mogelijkheden om dicht bij de werkplek cursussen te volgen. Individueel én op het moment waarop het het beste uitkomt. Vo rig jaar was het introductiepakket bestaande uit 16 computerlessen beschikbaar. Nu, in 1988 hebben in een jaar tijd naar schatting 1.000 medewerkers van aange sloten banken achter beeld scherm en toetsenbord dit intro ductiepakket gevolgd. Een terug blik en een kijk op de toekomst. Nummer 5/7 april 1988 gjjpa igenlijk is het een vreemde bena- ming, computer ondersteund on- Stvs derwijs. De computer is gewoon een hulpmiddel met een aantal aantrekkelij ke eigenschappen. Je hebt het toch ook niet over flip-over ondersteund onderwijs'. Aan het woord Joop Tulleker, zelf nota bene hoofd van de afdeling Computer Onder steund Opleiden. Hij is één van de gangma kers achter de ontwikkelingen op het gebied van opleidingen, waarbij de computer een belangrijke rol speelt. Met de vijf mensen van zijn afdeling ondersteunt hij de ontwik kelaars van de lessen vooral in technisch opzicht. De inhoud van de lessen wordt ge maakt door opleiders binnen andere directo raten. Met de personal computer, diskettes, vi deoband, cursitenboek en de begeleiders handleiding kan men snel aan de slag. Het tijdstip waarop de cursist kan beginnen is niet meer afhankelijk van allerlei factoren, die men als bank zelf niet in de hand heeft. De introductiecursus kan door een nieuwe medewerker direct worden aangepakt. Wachten totdat er meerdere deelnemers voor de cursus zijn, behoort tot het verle den. Ook bij kleine banken kan men met computer ondersteund opleiden zelf ter hand nemen. Studeren met de computer als hulpmiddel. Bas de la Parra is als onderwijskundige verantwoordelijk voor een groot deel van de lessen. Sinds kort is hij hoofd Opleidingen Particulieren. Over het onderwijs via de computer zegt hij: 'De situationele balie opleiding, waarbij men in groepsverband een cursus volgt, heeft voor- en nadelen. Een van de voordelen is bijvoorbeeld, dat medewerkers met elkaar bezig zijn. De deel nemers leren daardoor probleemsituaties en oplossingen van elkaar kennen, naast al les wat in de opleiding aan de orde komt. Maar er zijn ook nadelen. De voorbereiding kost tijd. De chef die als docent optreedt, ÉjiDet daar intensief mee bezig zijn. Het fc^maal naast het gewone werk ge- zullen we steeds meer opleiden op de bank met computer onder steund onderwijs. Deze vorm van onderwijs lost veel van de problemen op'. Toen er computers voor administratieve doeleinden op de werkplek verschenen, dacht men dat het heel handig zou zijn, op stille momenten de apparaten te gebruiken om cursussen te volgen. Dat bleek in de praktijk niet reëel. Van de studie kwam wei nig terecht. In de omgeving waar de compu ter stond opgesteld, werd gewerkt en voor studie heb je een rustige omgeving nodig. Nu worden er steeds meer pc's speciaal voor opleidingsdoeleinden aangeschaft, die op een rustige plaats worden geïnstalleerd. Zo'n 350 banken hebben inmiddels een MS-DOS 'leercomputer' aangeschaft. Dat zijn Tulips. Daarnaast beschikken banken over computers van andere merken, die ook voor dit doel worden gebruikt. Handig is ook, dat veel medewerkers zelf een compu ter hebben. Met computerondersteunde pro gramma's is het mogelijk die thuis te 'draai en'. Het Nibe bijvoorbeeld ontwikkelt mo menteel oefenprogramma's voor examen voorbereiding. Daarnaast zijn er plannen om leerprogramma's te maken, die door cliën ten kunnen worden gekocht. Bij het directo raat Effecten leven plannen in die richting. De computer biedt dus heel wat meer mogelijkheden. De la Parra: 'Het volgen van balieopleidingen is nu een stuk flexibeler geworden. De computer maakt het mogelijk rustig en in een eigen tempo de lessen te volgen. Het lesmateriaal is zo gemaakt dat het inspeelt op de mogelijkheden en erva ring van de cursist. De cursistenboeken ma ken het makkelijk even iets na te kijken, zonder verder in de les te hoeven duiken. Bovendien bevatten de boeken oefenformu lieren. Het programma stelt vragen over de manier van invullen. Een ander belangrijk onderdeel van het pakket is het begelei dershandboek. Daarin vindt de collega of chef, die de cursist begeleidt, de inhoud en de doelstellingen per module. De bank heeft alle mogelijkheden om de cursus aan te passen aan het eigen beleid en afwijken de formulieren. Videobanden zijn er om praktijksituaties in beeld te brengen. Deze kunnen individueel of in groepsverband wor den bekeken'. Toch zijn er banken die het belangrijk vinden, dat er in groepsverband cursussen worden gevolgd. 'Dat blijft natuurlijk moge lijk', aldus De la Parra. 'In de praktijk wordt die methode ook gevolgd. De cursus beta len bijvoorbeeld begint met een bijeenkomst waar de deelnemers worden geïnformeerd over de cursus. De videoband wordt dan ge zamenlijk bekeken. De cursisten krijgen ver volgens de beschikking over het handboek en de diskettes, die binnen een bepaalde periode moeten worden doorgenomen. Ze gaan dan individueel aan de slag. Het is na tuurlijk onvermijdelijk dat er over de cursus met collega's wordt gesproken. Dat is een postitief effect. Tijdens de bijeenkomsten die volgen, wordt alles nog eens goed door gesproken, wordt zonodig het eigen beleid van de bank toegelicht en worden eventule problemen en vragen bespreekbaar ge maakt. Op deze wijze blijven de voordelen van de situationele balieopleiding behouden. In technisch opzicht zijn de balieopleidin gen aangepast. Voorheen kocht de aange sloten bank een pakket. Daarmee was de kous af. Eventuele wijzigingen werden niet aangebracht, waardoor het materiaal toch wel snel verouderde. Opleidingen is nu over gestapt op verhuur van de pakketten. Jaar lijks wordt het lesmateriaal geactualiseerd. Een andere ontwikkeling is in gang gezet. In de loop van dit jaar komen de eerste toet sen of examens beschikbaar, die ook op de bank of regionaal met de computer kunnen worden gemaakt. Een goed resultaat levert een diploma op. Voor de toekomst ziet Joop Tulleken nog heel wat mogelijkheden voor het gebruik van computers. Ook met de bestaande ap paratuur. Job aids, hulp op de werkplek met extra informatie in programma's, die ter stond geraadpleegd kunnen worden, is er een voorbeeld van. De afdeling Computer Ondersteund Opleiden ontwikkelt deze hulp- schermen. Veel later zullen er technieken komen waarmee het menselijk denken meer en meer kan worden benaderd. Het programma reageeert dan nog beter op de individuele situatie van de cursist. Maar dat is verre toekomst. Het vorig jaar geïntrodu ceerde systeem zal in ieder geval nog jaren een prima systeem zijn. SP

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 3