Interactieve leermethode met computer en beeld plaat leidt S.W.I.F.T.- gebruiker op Wat staat er achter de letters S.W.I.F.T.? Beloning in Maastricht Haboband 7 Opleidingen zijn noodzakelijk om bij te blijven. Dat is ui teraard ook van toepassing op S.W.I.F.T., het 'wereldwij de' systeem van berichtenuitwisseling tussen banken via telecommunicatie. Om te kunnen voldoen aan de be hoefte op elk gewenst moment een cursus te starten, wordt nu gebruik gemaakt van een doeltreffende metho de. De belangrijkste hulpmiddelen daarbij zijn een perso- nal computer en een beeldplaat. De opleidingen zijn in eerste instantie bestemd voor medewerkers van Rabo bank Nederland, die met S.W.I.F.T. werken. de momenten moesten veel mensen tegelijkertijd worden bijgeschoold of opgeleid in Am sterdam of in Brussel. Met de nieuwe methode is er sprake van vrijheid. Op ieder moment kan men individueel op de eigen bank met de cur sus beginnen. 'Een computer gestuurde opleiding zal mede werkers eerder op het gewen ste niveau brengen. Daardoor is er sprake van een betere operationele inzet, die zal leiden tot een hoger kwali teitsniveau van de werkzaam heden'. De computer en de cursist vor men bij de nieuwe S.W.I.F.T.- opleiding als het ware een duo. Afwisselend worden vra gen gesteld, antwoorden geïn terpreteerd, situaties verteld en beelden getoond. Intussen gaat de computer na op welke 'Om als deelnemende organi satie voldoende bij te blijven, moeten we jaarlijks heel wat geld en energie in opleidingen steken. Als S.W.I.F.T. nieuwe ontwikkelingen introduceert, betekent dat voor de betrok ken medewerkers bijscholing door middel van externe cur sussen. Maar ook wanneer medewerkers nieuw binnenko men of veranderen van functie moeten externe opleidingen worden gevolgd'. Aan het woord is de heer A.H.W. Keurntjes, coördinator van S.W.I.F.T. bij Rabobank Ne derland. Hij is content met de nieuwe opleidingsmogelijkhe den. Voorheen waren de moge lijkheden beperkt. Op bepaal- Voluit geschreven gaat het om 'Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication'. Het is een coöperatieve organisa tie, die zich bezighoudt met het uitwisselen van financiële be richten via telecommunicatie. Dat gebeurt tussen de leden, on geveer 1500 banken in meer dan 50 landen. S.W.I.F.T. exploi teert een netwerk waarover onder meer berichten over betalin gen, rekeningafschriften, documentaire kredieten en effecten in gestandaardiseerde vorm worden uitgewisseld. De S.W.I.F.T.-or- ganisatie is voortdurend in beweging. Nog steeds treden nieuwe banken en landen toe, worden nieuwe typen berichten ontwik keld en worden nieuwe bancaire terreinen ontgonnen. Wat dit laatste betreft moet op korte termijn worden gedacht aan de uit wisseling van gegevens met reischeque-organisaties, effecten makelaars, beurzen en effectenclearing-instituten. punten de cursist nader moet worden voorgelicht. Op die manier komt een leven dig spel van vraag en ant woord tot stand tussen de 'ijzeren' leermeester en de cursist. Keurntjes: 'In de prak tijk is reeds gebleken, dat de cursist gemakkelijker met zijn vragen terecht kan dan in klas sikaal verband. Bij S.W.I.F.T.- cursussen is Engels altijd de voertaal. Hoewel Nederlanders meestal niet verlegen zijn en met talen redelijk uit de voe ten kunnen, blijkt toch dat nieuw geleerde technische be namingen en begrippen niet zo vlot over de tong gaan'. Met het leersysteem met com puter en beeldplaat is de cur sist zelf praktisch bezig. De docent is door modern ver nuft van gedaante veranderd en het aardige daarbij is dat hij iedere individuele cursist 'persoonlijk' volgt en begeleidt in zijn of haar eigen tempo en werkwijze. Snelle leerlingen hebben min der tijd nodig dan degenen die oefeningen nog eens willen herhalen om op het gewenste niveau te komen. Vlug of traag, deze wijze van opleiden vraagt ongeveer de helft van de tijd die nodig is voor een traditionele opleiding. Voor wie is deze cursus be stemd? 'Iedereen die globaal of diepgaand kennis over het S.W.I.F.T.-systeem wil verwer ven kan nuttig gebruik maken van deze nieuwe techniek', al dus Keurntjes. 'Momenteel zijn er drie modules beschikbaar. Belangstellenden kunnen altijd contact met mij opnemen. Door oplettend en alert reage ren van medewerkers van het kantoor aan de Boschstraat van de Rabobank Maastricht is onlangs een internationale fraude opgelost. Een man, die zei uit Zaïre te komen, opende een rekening bij het Maas trichtse kantoor. De collega's daar herinnerden zich dat Ra bobank Nederland een waar schuwingscirculaire had doen uitgaan, waarin sprake was van fraude door een Zaïrees. De verrichtingen van de man zouden dus met meer dan ge middelde belangstelling wor den gevolgd. Twee weken na opening van de rekening zou er een groot bedrag op binnen komen van een rekening bij de Union de Banques Suisses uit Zürich. De cliënt van wiens re kening het geld werd overge maakt bleek, bij navraag door de Zwitserse collega's, van niets te weten. De Zwitserse bank deed aangifte bij de poli tie en er ging een internatio naal verzoek tot aanhouding uit. De 'Zaïrees' verscheen op de bank. Men vertelde hem dat er nog iets nagekeken moest worden. Hij verliet de bank en ging wat drinken in een café aan de overkant, waar hij even later werd aange houden. Hij bleek kort daar voor ook een riant bedrag te hebben opgenomen bij een collegabank in Maastricht... De Union de Banques Suisses was zeer ingenomen met de aanhouding, want zij hebben - ook in andere zaken - nog een appeltje met deze heer te schillen. Op 3 maart kwam re giodirecteur Joosten (r) naar Maastricht om (v.l.n.r.) de col lega's H.H.F. Blezer, J.C. Tati- pata en H.H. Gulikers, namens de Union de Banques Suisses, een cheque met een mooi be drag te overhandigen voor hun oplettendheid. (Foto Luc Hommes)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 7