teleac ftschafts m The Economist 16 Internationale editie Raboband Teleac brengt cursus Marketing Overture to Peking Back into Balance 5 1988 Rabobank in STER-tijd Directeur Utrecht in Teleac-cursus Meer geldbladen MEDIA Raboband Op 6 april verschijnt het eerste nummer van de Engels talige editie van het intern communicatieblad Raboband. Onder de naam Raboband In ternational zal het blad in 1988 twee keer verschijnen. Het nieuwe blad is in de eer ste plaats bestemd voor me dewerkers op de buitenlandse vestigingen. Om ook de mede werkers in Nederland een kijk je in het 'buitenland-bedrijf' te gunnen, zal het nieuwe blad ook worden bijgesloten bij nummer 5 van de Nederlandse editie van Raboband. Op dinsdag 19 april start Teleac met een cursus Marke ting, die uit tien lessen be staat. De cursus is bedoeld voor ondernemers en mede werkers in kleinere en middel grote bedrijven. Ook voor bank mensen, die veel contacten hebben met deze bedrijven, kan de cursus heel nuttig zijn. Iedere ondernemer probeert een sterke positie op de markt te veroveren. Hij moet zijn klanten leren kennen, weten hoe hij ze moet bedienen, meer klanten proberen te krij gen en klanten vasthouden. Hoe doe je dat? Marketing geeft het antwoord. Marketing is de kern van het ondernemen. De praktisch op gezette cursus is concreet en resultaatgericht. Het gaat steeds om de volgende vra gen: Hoe kan ik meer omzet en dus meer winst maken? 5* XAFTER HARRY GRAY: RESHAPING UNITED TECHNOLOGIES N T E R N AT IONAL WALL STREET'S FEVERS WnAZATOCÊDËNf i WfMÓjSCLASSLESjT P0ÖEST0n>ERICH77 r""" A survey of the Republic of Ireland CHINA TRADE: MALAYSIA: Dot mg rx.. Raboband U.S. PROFITS PERK UP WHO THE CEOs WILL VOTE FOR ASIA'S WORKERS FEBRUARY 15, 1988 J 6985 CX 29.JANUAR 1988, PREIS 4,50 DM R.5 42.JAHRGANG, FREITAG Hoe kom ik sterker te staan ten opzichte van mijn concur renten? Kortom, hoe kan ik doelgerichter en met meer ze kerheid op de markt opereren? De instrumenten om die doe len te bereiken zijn: produkt, prijs, personeel, promotie en plaats. Dat worden de vijf P's van de marketing genoemd. Het combineren van deze vijf P's heet de marketing-mix. Door de cursus leert de onder nemer voor zijn bedrijf de markting-instrumenten gebrui ken in de mix die voor zijn be drijf het beste is. Na de tien radio- en tien televi- sielessen zal Teleac in het na jaar in samenwerking met de Stichting voor Reclame en Marketing Onderwijs regionale studiebijeenkomsten organise ren. Het cursusboek - waarin een groot aantal werkbladen is opgenomen - is te bestellen De TV-commercial van de Rabobank is weer te zien in de zendtijd van de STER. De uitzendtijden zijn: 18 maart Nederland 2 voor het journaal van 22.30 uur 22 maart Nederland 2 tussen 20.45 en 22.30 uur 5 april Nederland 1 tussen 19.30 en 21.30 uur 15 april Nederland 1 voor het journaal van 17.30 uur door f 87,50 over te maken op giro 544232 van Teleac in Utrecht. Voor meer informatie kunt u bellen (030) 946946. In les 6 van de Teleac-cur sus Marketing, die wordt uitge zonden op dinsdag 24 mei op Nederland 3, komt mr. J.H. van Winkel, directeur commer ciële zaken van de Rabobank Utrecht, aan het woord. Deze les handelt over het belang van het personeel in een on derneming. In veel marketingboeken en cursussen komt de factor 'per soneel' niet of nauwelijks aan de orde. In de cursus van Tele ac wordt er wel degelijk aan dacht aan geschonken. De heer Van Winkel vertelt hoe belangrijk goed personeel is. Het geld ziet er bij elke bank hetzelfde uit. Het is belangrijk dat het personeel bij veel za ken betrokken wordt. Dat zal de motivatie vergroten, wat weer invloed heeft op de kwali teit van het werk. En juist door kwaliteit en kundigheid van per soneel kan een organisatie zich onderscheiden van anderen. Commentaar op mijn vori ge column. Geldbladen te over stond er boven. Daarin niets over onze eigen geldbladen. Een attente reactie. Maar, niet helemaal terecht. Dit blad, Ra boband, een geldblad? Het maandblad Rabobank? En Mijn Geld, ons eigen blad voor jonge rekeninghouders? Het huis-aan-huis blad Goede Raad wellicht? Al die bladen hebben met geld te maken. Want wij werken als bank met geld. Met dat werken bij een bank heeft Raboband alles te maken. Dit blad dus. Het geeft informatie. Over de orga nisatie en gebeurtenissen. En over arbeidsvoorwaarden. De CAAR. Nieuwe produkten en ontwikkelingen. Noodzakelijk om te weten, maar een geld blad? Nee. Het maandblad Ra bobank wellicht een beetje. Maar toch eigenlijk ook weer niet. Je mist er het advies over geld en geldzaken. Want daar gaat het om bij geldbla den. Dus Mijn Geld en Goede Raad zijn wel geldbladen? Dat zijn ze zeker. Meer dan dat, zou je kunnen zeggen. Het zijn bankbladen, bladen voor cliën ten. Niet bestemd voor ver koop in de kiosk. Ze zijn gra tis, maar niet voor niets. Dat laatste vanuit de bank gezien uiteraard. Ze geven advies en informatie over diensten van de Rabobank. Een soort ge bruiksaanwijzing voor cliënten. En wervend voor mensen die dat nog niet zijn. De bank be paalt de inhoud van het blad. De boodschap komt dan opti maal over. Storende factoren zijn er niet. Dat is beter dan bij advertenties in de krant bij voorbeeld. De inhoud van een krant is een zaak van de re dactie. Bij bankbladen is dat een taak van de bank. De Postbank en de Amro bijvoor beeld hebben ook zo'n blad. U kent ze vast. Geldkoers en Amrofacet heten ze. Ze zijn in de eerste plaats voor eigen cliënten. Net als onze bank bladen. Die vind je niet in de winkel. De banken laten ze huis-aan-huis verspreiden. Of via de PTT met een adres erop. Heel gericht aan eigen cliënten. En soms via de ba lie, ook heel doeltreffend. On ze bankbladen, vergeten was ik ze niet. Ik zou niet durven... N.Muloc

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 16