Studiedag voor onder nemingsraadsleden over nieuwe technologiën in de banksector Personeelsavond voor hele Kring Twente Raboband 11 'De snel voortschrijdende au tomatisering legt een extra claim op de sociale vaardighe den van zowel bankdirecties als van de medewerkers', be toogde dr. J. Stroeken, weten schappelijk medewerker tech niek en arbeid aan de Techni sche Universiteit Eindhoven. 'Werknemers moeten in grote mate bereid zijn zich flexibel op te stellen. Voor hen bete kent automatisering functiever anderingen en bijbehorende scholing. De werkgevers heb ben de verantwoordelijkheid te zorgen voor de mensen die op de een of de andere manier uit de boot gaan vallen', aldus Stroeken. Veranderingen komen er, dat is zeker. Dr. J.H. Aders, hoofd Public Relations van Rabobank Nederland, ging daar in zijn in leiding op in. 'De toegevoegde waarde van persoonlijke dienst verlening bij routinematige bankzaken zal afnemen. Dat komt omdat die diensten in toenemende mate door middel van zelfbediening zullen wor den afgenomen. Je zou kun nen spreken van industrialise ring van dienstverlening, waar door de arbeidsproductiviteit verbetert. Kijk maar naar het toerisme, de fast food sector, het onderwijs en het bankwe zen. Standaardisering, automatise ring en zelfbediening spelen een steeds groter wordende rol'. 'Een nieuwe automatiseringsgolf in de banksector staat voor de deur. OR-en zullen er nog indringender mee te maken krijgen dan tot nu toe het geval is. Proeven met betaalautomaten. Giromaatpasjes voor alle Postreke ninghouders rond 1990. Geldautomaten als paddestoe len uit de muur. Electronisch betalen, bankieren op af stand, zowel particulier als zakelijk, neemt binnenkort een grote vlucht. Verdere automatisering is een onder deel van de nieuwe golf. De kantoorautomatisering is er een ander belangrijk onderdeel van. Door balieterminals bijvoorbeeld zal het administratieve werk 'achterin' aan zienlijk verminderen.' Aldus de inleidende tekst van een brochure over een studiedag, die het FNV voor OR-leden organiseerde. Op het congres zetten verschillende inlei ders de ontwikkelingen en gevolgen op een rijtje. Automatisering maakt het mo gelijk de dienstverlening te ver rijken. Informatie en advies gaan een belangrijker onder deel van de produkten uitma ken. Een voorbeeld van pro- duktverrijking is het invoeren van financieringsmodellen, met behulp waarvan het adviesge- sprek feitelijker en flexibeler wordt. Allerlei varianten van le- ningsvormen en -condities kun nen ter plekke worden doorge rekend op hun consequenties voor de bruto en netto ba ten/lastenverhouding. Andere door automatisering geïnspi reerde produktvernieuwingen zijn modellen voor het analyse ren van beleggingen, modellen voor het prognotiseren van va lutakoersen en betalingsop drachten per diskette. Over de gevolgen die deze nieuwe pro dukten hebben is de heer Aders duidelijk: 'De automatise ring maakt persoonlijke advise ring niet overbodig. Nee, zij ver sterkt de behoefte daaraan juist. De verrijkte en de nieuwe diensten zijn veelal zeer advies- gevoelig door hun hoge infor matiegehalte. Je kunt zeggen, dat de bank evolueert van een transactiecentrum naar een in formatiecentrum. Kenmerkend daarbij is de individuele wijze van advisering van cliënten'. De activiteiten van banken ver anderen. Dat stelt ook eisen aan de organisatie bij finan ciële instellingen. Aanpassin gen zijn nodig in de stijl van management, in de schaal van werken en in de marktbewer king. 'Als de banken doorgroei en naar activiteiten op Euro pees of mondiaal niveau, dan zal het zakenvolume ook gro ter worden en daarmee de risi cograad van de activiteiten. Te gelijkertijd vraagt bevordering van de vernieuwing van de dienstverlening om decentrali satie van verantwoordelijkhe den naar de medewerker. De omstelling van de dienstverle ning zal alleen slagen met de volledige inzet van de mensen. Hun veranderingsbereidheid wordt gestimuleerd door een helder zicht op de inhoud van hun nieuwe functies'. SP Tot de Kring Twente horen 26 banken, die samen zo'n 700 personeelsleden hebben. Het leek de Marktbewer- kingscommissie van de Kring een goed idee om iedereen eens bij elkaar te laten komen. Dat gebeurde op 7 maart in het Concertgebouw van Hengelo. Veel kreten van herkenning, maar ook nieuwe kennismakingen. Op een paar stoelen na was de zaal gevuld. Het programma begon met een audio-visual over de veran deringen in de wereld om ons heen en bij de Rabobank in het bijzonder. Ook was er een audio-visual over een direc teur, die op zoek ging naar de wortels van onze organisatie. Hij reisde naar Weyerbusch in Duitsland, waar Raiffeisen - in het midden van de vorige eeuw - de eerste coöperaties opzette. Daarna was het woord aan drs. P.M. Burg- houts, lid van de Hoofddirectie (Foto Thea Mutsaers-Fibbe) Bijna 700 belangstellende Rabobankmedewerkers In het Concertgebouw van Hengelo. (Foto Thea Mutsaers-Fibbe) van Rabobank Nederland, die op uitnodiging van de Kring sprak over de veranderingen waar onze organisatie momen teel voor staat. Burghouts: 'Er verandert veel. In de wereld om ons heen en in onze werk omgeving. Cliënten verande ren, worden kritischer. U, als personeelsleden, moet mee- veranderen. Maar wat goed is moet blijven. We zijn een co- operatieve bank, dat is goed, dat moet zo blijven. Bijna 100 jaar geleden werden onze ban ken opgericht om de belangen van de leden te behartigen en dat doen we nog steeds. De

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 11