Met onderzoek naar inzicht in bedrijfscultuur r i Kwaliteit en cultuur r Hababand 7 Op verschillende plaatsen in de organisatie zijn groepen aktief met kwaliteit. Al eerder besteedden wij aandacht aan dit verschijnsel. Dat het méér is dan een mode-gril konden wij al eerder vaststellen. De kwaliteitsteams be lichtten wij in het vorig nummer van Raboband; op het begrip bedrijfscultuur willen nu wat dieper ingaan. Voor een deskundige uitleg gingen wij opnieuw te rade bij Gert van Santen van de stafgroep Organisatie. Want, wat heeft bedrijfscultuur nu met kwaliteit te maken? 'Uiteindelijk gaat het erom dat het leveren van kwaliteit zo ge woon is, dat het als het ware is ingebakken in de bedrijfscul tuur. Vandaar dat bij het wer ken aan kwaliteitsverbetering met kwaliteitsprogramma's, aandacht wordt gegeven aan wat je kunt noemen 'ingesle pen' gewoontes. De geschre ven en ongeschreven regels, kortom aan de bedrijfscultuur. Je zou het ook het 'klimaat' van een organisatie kunnen noemen'. Het is interessant te weten hoe het klimaat, de cul tuur van een bedrijf of een af deling is. Er zijn technieken om daar inzicht in te krijgen. Met de resultaten van zo'n on derzoek kun je dan aan de slag met een kwaliteitsproject, al zijn er ook andere startpun ten denkbaar. Hoe wordt nu zo'n cultuuranaly se gemaakt? Gert van Santen: 'Bij het maken van zo'n analyse stellen wij concreet vast wat we willen meten. Denk daarbij aan relaties tussen afdelingen. Zijn die goed of slecht bijvoorbeeld. Hoe zit het met bestaande pro cedures en is de communicatie op de afdeling zoals die zijn moet. Als we die cultuurken merken hebben bepaald, gaan we praten over alles wat er mee te maken heeft. We probe ren dan uitspraken te doen en stellingen te formuleren, die betrekking hebben de cultuur kenmerken. Daarbij betrekken we mensen uit verschillende la gen van de organisatie of afde ling. Het is dan niet de bedoe ling dat deze mensen aantonen of zo'n stelling waar is of niet. Nee, het is veel meer de opzet om met aan de hand van voor beelden met elkaar te bekijken in welke mate iets voorkomt. Je krijgt dan een beeld van: dit komt regelmatig voor en dat maar zelden'. Als het resultaat van het on derzoek in beeld wordt ge bracht, ontstaat een profiel dat aangeeft wat men vindt dat gebruikelijk is. Het blijkt een uitstekend hulpmiddel om een aantal zaken aan de orde te stellen. Gert van Santen licht dat toe: 'De gesprekken naar aanleiding van de cultuur analyse zijn veel belangrijker dan de analyse zelf. Er komt een proces op gang, dat veel belangrijker is dan het statis tisch beeld dat het cultuurpro fiel schetst'. Een cultuuranalyse als instru ment heeft nog een aantal ge bruiksmogelijkheden. De eer ste is, dat mensen uit verschil lende niveaus van de organisa tie de stelling vaststellen en kijken of de lijnen, die dan in het profiel ontstaan, min of meer parallel lopen of juist el- kaars spiegelbeeld zijn. Wan neer dit laatste het geval is en de top van een organisatie bij voorbeeld een ander beeld van de werkelijkheid blijkt te heb ben dan het middenkader of het uitvoerend niveau, dan kan men concluderen, dat de orga nisatie écht een probleem heeft. In figuur 1 is dat goed zichtbaar. 'Ook kan men de mensen vra gen aan te geven, wat naast hun beeld van de realiteit, het ideaalbeeld is. Dat is de tweede gebruiksmogelijkheid van de cultuuranalyse. Wat zou er op het gebied van marktbe nadering, planmatig werken of Gert van Santen: Aandacht voor 'ingeslepengewoontes het werken in teams nu ideaal zijn? Dan kun je conclusies trekken. Is het gat tussen de werkelijkheid en de ideale toe stand op dit bepaalde gebied bijvoorbeeld te groot?'. Van Santen licht het toe met een grafiek, die we als figuur 2 af beelden. 'Als je naar die gra fiek kijkt is het niet juist te concluderen, dat we nog ver van ons ideaal zijn verwijderd en dus heel gericht aandacht aan dit punt moeten beste den. Op deze manier kan men een cultuur niet veranderen'. Waar het in een cultuuranaly se om gaat, is te onderzoeken hoe dergelijke gewoontes in stand worden gehouden. En hoe ze worden beloond en aangemoedigd. Je kunt de mensen bovendien vragen om aan te geven wat zij minimaal acceptabel achten voor hun organisatie. Dan ontstaat er weer een andere lijn in de gra fiek. 'Maar ook hier geldt dat de conclusie nooit mag zijn: aan deze of aan die punten moeten we maar eens gericht gaan werken', aldus van San ten. Goede systemen en procedu res werken alleen als mensen er mee willen en kunnen wer ken. Dat is zichtbaar te ma ken. Organisaties creëren een bedrijfscultuur, waarin kenmer ken zijn die veranderingen goed mogelijk maken. Maar ook welke een verandering in de weg staan. Het doel zal zijn om de kenmerken die de ver anderingen belemmeren op te heffen en de stimulerende kenmerken goed te benutten. Op die manier zal iedereen zich kunnen inzetten voor de gezamenlijk beoogde verande ring. SP minder gebruikelijk meer gebruikelijk MODELLEREN ANTICIPEREN COMMUNICEREN RELATIES TUSSEN AFDELINGEN PLANMATIG WERKEN PROCEDURES figuur 1 uitvoerend niveau directeur minder gebruikelijk meer gebruikelijk MODELLEREN ANTICIPEREN COMMUNICEREN RELATIES TUSSEN AFDELINGEN PLANMATIG WERKEN PROCEDURES figuur 2 ideaalbeeld

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 7