Baliescoop met 14.000 abonnees populair bij de banken Hulpmiddel om bij te blijven Raboband 13 De stem van de balie klinkt in het opleidingsblad 'We wisten dat er veranderingen op komst waren. Uit het overleg met mensen van Betalingsverkeer kwam naar vo ren, dat particuliere relaties kosten zouden moeten gaan betalen. De tarifering van het betalingsverkeer kwam er aan. De baliemedewerkers moesten op de hoogte worden gebracht en worden voorbereid op de toekomstige ontwik kelingen'. Aan het woord is Charlotte Geers, de vrouw achter Baliescoop. Eén van de middelen die werd ingezet, was de uitgave voor baliemedewerkers die zij tien keer per jaar het licht doet zien. Dagelijks worden de medewer kers die contact hebben met cliënten geconfronteerd met vragen. Dat kan op van alles betrekking hebben, want er ge beurt veel in de bankwereld. De tarifering is daar een goed voorbeeld van. Maar ook nieu we produkten en diensten roe pen vragen op. 'Je moet op de hoogte blijven en aan de balie goed kunnen reageren', aldus Charlotte Geers. 'De oplossing kan niet altijd gevonden wor den in het organiseren van cursussen. Die kosten veel geld en tijd. Wij ontdekten een gat in de markt. Een oplei dingsblad zou de oplossing kunnen zijn'. Bij Opleidingen gaat men ech ter niet over een nacht ijs. Er werd veel over gesproken, ook met medewerkers van banken. De behoefte bleek te bestaan. Men ging experimenteren. Zo'n 25 banken, verspreid over het land, werden uitgeno digd aan een proef mee te werken. Een halfjaar lang ont vingen de baliemedewerkers en hun chefs iedere maand een 'opleidingskrant'. Steeds volgde een evalutatie. Charlot te Geers: 'Op die manier stel den wij de formule steeds bij. Het was een ontwikkelproces. Het eindresultaat, Baliescoop, bleek in een grote behoefte te voorzien'. Niet alleen de ontwikkelingen op het gebied van bancaire dienstverlening passen in het nieuwe blad. 'De concurrenten zijn aktief. In Baliescoop in formeren wij de baliemedewer kers daarover. Cliënten stellen zich steeds kritischer op en kunnen daar vragen over stel len. Je moet dan wel een antwoord klaar hebben. Wij spelen daarop in. Overigens, veel mensen binnen de orga nisatie hebben commerci ële vaardigheidstrainingen ge volgd. In Baliescoop willen wij prikkels geven om alles wat daar geleerd is bij te houden'. Je moet ook vooruit kunnen kijken. Daar is men zich van bewust bij Opleidingen. 'Als je voorziet dat de taken van een baliemedewerker kunnen gaan veranderen, dan moet je daar tijdig over praten. Je moet voorkomen dat mensen op een gegeven moment voor ver rassingen worden geplaatst. Dat bleek ook heel duidelijk uit de evaluatie van het expe riment. Het aantal abon nementen geeft inmiddels wel aan, dat we op de goede weg zijn'. Baliescoop heeft in middels z'n plaats in de orga nisatie wel veroverd. Tien keer per jaar gaan er 14.000 exem plaren het land in. Een klein rekensommetje leert dat na genoeg iedere baliemedewer ker er een zal krijgen. Het aantal abonnementen stijgt nog steeds licht. Veel meer kan het echter niet worden want op negen na heeft iedere bank één of meer abonne menten. Baliescoop moeten we zien als een echt opleidingsblad. Infor matie om de informatie is er niet bij. Het moet een weer spiegeling zijn van vragen en problemen aan de balie. Char lotte Geers heeft dan ook een intensief contact met de men sen aan de balie. 'Een vraag die wij ons altijd stellen luidt: wat kan een baliemedewerker eruit leren? Voorziet het ant woord op de vraag in een be paalde behoefte? Als je dat goed wilt doen, dan moetje er altijd mee terug naar de men sen zelf. Zij weten wat er aan de balie speelt. Bij iedere Ba liescoop voegen we daarom een formulier voor wensen en ideeën. Daar krijgen we heel wat reacties op. De telefoon rinkelt meer en meer. Je ziet dat het werkt. Steeds weer merk je dat er een schat aan ervaring is bij baliemedewer kers'. De redactie van Baliescoop haalt overal haar informatie vandaan. Charlotte Geers en haar collega's hebben veel contacten met banken, telefo nisch en door er op bezoek te gaan. Met name het op de hoogte blijven van dagelijkse gebeurtenissen op de werk plek is belangrijk. Ook de pro- duktafdelingen hebben men sen die veel met name telefo nisch contact hebben met de banken. Zij dragen informatie aan voor Baliescoop en wer ken mee aan de beantwoor ding van vragen. 'Onze rubriek 'volgende vraag graag' behan delt in ieder nummer zo'n 5 tot 10 vragen. We krijgen er ech ter veel meer en dan moet je selecteren. De vragen moeten representatief zijn voor de grote groep van lezers. Alle andere antwoorden gaan rechtstreeks naar de stellers van de vragen, ledereen krijgt altijd antwoord, telefonisch of schriftelijk'. Baliescoop is in de eerste plaats bedoeld als hulpmiddel voor individuele medewerkers. Tussen het werk door of thuis kan het worden gelezen. Maar er zijn ook banken die Balie scoop hanteren als kapstok bij het werkoverleg. Zo was dat rond de introduktie van de tari fering en zo zal het ook gaan als er weer andere zaken actu eel zijn. Baliescoop zal steeds weer een belangrijke oplei dingsfunctie vervullen. SP Charlotte Geers overlegt over de inhoud van Baliescoop

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 13