Een geldautomaat in de hal Rabo Lijfrente Koopsompolis een groot succes 8 Op alle mogelijke manieren proberen wij tegenwoordig het betalingsverkeer efficiënter te regelen. Geldautomaten zijn hierbij een hulpmiddel bij uitstek. De huidige GEA (NCR 5084) biedt extra service aan de cliënt door de 24-uurs beschikbaarheid. Het bedieningspaneel is weerbestendig en bestand tegen vandalisme. Met ingang van 1 januari 1988 is een nieuw type GEA leverbaar, de zogenaamde balie-GEA (NCR 5070). Deze GEA voor de bankhal is in principe alleen gedurende de openingstijden van het kan toor in gebruik. De balie-GEA is niet weerbestendig, biedt een geringere bescherming tegen vandalisme en heeft een afwijkende wijze van beveiliging. De kosten van de balie- GEA zijn dan ook aanzienlijk lager dan van het 24-uurs type. In 1986 vond de zeer geslaagde introductie van de Rabo Lijfrente Koopsompolis plaats. Een marktaandeel van 16% was direct het resultaat. Ook in 1987 is het produkt een doorslaand succes gebleken. Rababaad Het is de bedoeling dat de balie-GEA in combinatie met gewone GEA's geplaatst wordt. Vooral bij stadsbanken is het vaak niet nodig dat op elk kan toor 24-uurs service wordt ge boden. Of als op een kantoor de 24-uurs GEA het aanbod van transacties niet kan ver werken en capaciteitsproble men optreden binnen de ope ningstijden van de bank, kan in de bankhal een balie-GEA worden geplaatst. Echter al leen als het capaciteitstekort een continu karakter heeft. 'Normale' pieksituaties, tijdens de avondopenstelling en der gelijke, kunnen vaak beter wor den bestreden door (parttime) personeel in te zetten. De balie-GEA is vergelijkbaar met de Automatische Baliekas (ABK of SNAK). Met dit verschil, dat de balie-GEA door de cliënt en de ABK door de bank medewerker wordt bediend. In het kantoor moet natuurlijk een veilige ruimte beschikbaar zijn voor het vullen, legen en contro leren van de geldcassettes. Het vullen of legen van de balie-GEA mag niet van buiten zichtbaar zijn. Laat buiten kantooruren geen geld in de balie-GEA zitten en sluit hem af. Tijdens pauzes in de openingsuren mag alleen geld in de balie-GEA blijven als deze wordt uitgeschakeld en toezicht in de bank aanwezig blijft. Het vullen of legen, even als onderhoud, dient buiten ope ningsuren te geschieden. Plaatsing is veelal zonder uit gebreide voorzieningen moge lijk. In de bankhal zijn de ver langde omgevingsomstandig heden zoals de juiste tempe ratuur en luchtvochtigheid ge makkelijk te realiseren. De ba lie-GEA neemt weinig ruimte in beslag. Het benodigde vloer oppervlak zal, afhankelijk van de gekozen opstelling, 3 tot 4 m2 bedragen. Het meest voor de hand liggend is de plaats waar vroeger het snelkasloket was. De balie-GEA kan een voudig tegen de balie worden geplaatst. Een andere moge lijkheid is gebruik te maken van de opstellingsruimte van de nu niet meer benodigde cliëntenschrijfgelegenheid. In nieuw- of verbouwsituaties kan voor de balie-GEA een aparte situatie gecreëerd worden. De invoering van de balie-GEA zal, zoals elke GEA, onge twijfeld invloed hebben op de kasbalie-organisatie. De balie- GEA in de bankhal biedt de cliënt de mogelijkheid snel zelf geld op te nemen. Het balie- personeel krijgt daardoor meer tijd om de cliënten te helpen, die andere zaken willen afhan delen. Bovendien is het een stap in de richting van een veiliger werksituatie. Want: hoe minder geld direct bereik baar is, hoe veiliger. HR Volgens de eerste gegevens leverde de najaarsactie van 1987 een totale koopsomstor ting op, die ongeveer 44% ho ger ligt dan in het jaar van in troductie. In een periode van nauwelijks anderhalve maand werd een bedrag van zo'n f 167 miljoen op de Rabo Lijf rente Koopsompolis gestort. De gemiddelde koopsomstor ting bedroeg f 12.400,-. Maar liefst 13.500 cliënten (9.500 in 1986) toonden belangstelling voor het maatwerk van de Rabo Lijfrente Koopsompolis. Op basis van deze voorlopige cijfers mogen we concluderen, dat de Rabo Lijfrente Koop sompolis zich een plaats in de koopsompolismarkt heeft ver worven. Het marktaandeel van 1986 zal over 1987 zeker wor den geëvenaard. De resultaten bevestigen, dat de Rabobank met haar koop sompolis onder een breder wordend publiek voorziet in de behoefte aan een duidelijk, en qua tarief en voorwaarden aantrekkelijk spaarprodukt. Gekoppeld aan de vertrouwde advisering die de plaatselijke Rabobank de cliënt biedt, is het op deze wijze fiscaal aan trekkelijke sparen voor 'later' voor steeds meer mensen het overwegen waard. De inspanningen tijdens de na jaarsactie van 1987 zijn weer met goede resultaten beloond. De koopsompolis heeft op nieuw haar waarde bewezen als kwalitatief hoogstaand ban cair produkt en daarmee haar bestaansrecht onderstreept. Vanuit het oogpunt van oude- dagsparen voor de cliënt. Voor de bank vanuit een oogpunt van de middelenwerving, die de broodnodige brandstof moet leveren voor de motor van haar dienstverlening.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 8