Rabobank eerste administratieve dienstverlener met kwaliteitsteams Kwaliteit verbeteren in team- verhand Kwaliteitsprojecten overal in de organisatie In de jaren vijftig waaiden ideeën van de Amerikaanse statisticus dr. W. E. Deming over naar Japan. Die ideeën, gebaseerd op statistische technieken, konden bijdragen aan een beheersing van kwaliteit bij de industrie. De Japan ner dr. Kaoru Ishikawa voegde aan de ideeën van Deming de kwaliteitsteams toe. Daarmee werd een grondslag ge legd voor het grote succes van de Japanse industrie na de Tweede Wereldoorlog. Reden: de kwaliteitsbeheersing van de Japanse industrie werd geperfectioneerd. Het was niet slechts het lage loon, dus de lage prijzen, maar ook een constant verbeterende kwaliteit waar de consument naar keek. Haboband 7 Pas tegen het eind van de jaren zeventig ontdekte men in de Verenigde Staten waarom Japan zo succesvol was. De kwaliteitsteams en de verbeter de technieken van Deming werden door de Nashua Cor poration binnen haar bedrijfs- muren gehaald. De resultaten waren zo indrukwekkend dat vele Amerikaanse bedrijven de ideeën en de werkwijze over namen. Ook Europa volgde. In ons land vond de eerste toe passing van de Deming-filoso- fie en de kwaliteitsteams plaats in 1980. Bedrijven als Philips, Daf-trucks, Stork en Scania lie pen voorop. Rabobank Neder land was een van de eerste or ganisaties in de dienstverle nende sector. Begin 1985 start ten de eerste kwaliteitsteams binnen het directoraat Effecten. 'Een kwaliteitsteam is een groep mensen die bij elkaar komt om problemen in het werk, waar ze zelf last van hebben, te analyseren en op te lossen. Uiteraard gebeurt dat op vrijwillige basis', aldus ir. D. H. van den Dobbelsteen, hoofd Operationeel Facilitair Bedrijf Effecten. Hij was vanaf het begin betrokken bij de ont wikkeling van de kwaliteits teams in zijn activiteit. Maar wat doet nu zo'n team? Van den Dobbelsteen: 'Een kwali teitsteam komt eens per week één uur bij elkaar. Tussendoor komt daar huiswerk bij, zoals het verzamelen van gegevens, die met met het probleem van doen hebben. Bij de start van een team krijgen de deelne mers een opleiding in wat we noemen kwaliteitsteamtechnie- ken'. Met die technieken in de ach terzak wordt systematisch een aantal fasen doorlopen. Aller eerst spoort het team de pro blemen op en zet ze op een rijtje. Het kwaliteitsteam zelf bepaalt aan welk probleem ze eerst wil gaan werken. Daarna verzamelen de leden van het team gegevens die nodig zijn om het probleem kwantitatief in kaart te brengen. Hoe vaak doet het probleem zich voor? In welke situatie gebeurt dat? Hoe is de ontwikkeling in de tijd? Op die manier komt het team van wat meningen waren tot feiten. Vervolgens proberen ze er achter te komen wat de oorzaak is en wat de gevolgen zijn van het probleem. Met deze kennis gewapend gaat het kwaliteitsteam systematisch aan de slag om tot een oplos sing te komen. Na een partijtje 'brainstormen' is die er meestal wel. De bruikbaarheid van de oplossing wordt vervolgens ge test en als dat positief uitpakt presenteert het team de voor gestelde oplossing aan de ver antwoordelijke leiding. Deze beslist dan of de oplossing kan worden ingevoerd. 'Het experiment waarmee we een aantal jaren geleden bin nen Effecten zijn gestart is succesvol', aldus de heer Van den Dobbelsteen. 'Door het werken in en met kwaliteits teams kun je je eigen werksitu atie verbeteren en beïnvloeden op een manier die je zelf ziet zitten. Oplossingen worden im mers niet opgelegd. Je hebt zelf meegedacht en meege werkt om die oplossing tot stand te brengen. Dat komt de kwaliteit van de oplossingen en het plezier in het werk uitein delijk ten goede. Maar ook de aangesloten ban ken en cliënten merken uiter aard, dat er iets is veranderd: het werken met kwaliteits teams resulteert in een betere, meer efficiënte dienstverle ning'. Effecten doet méér met kwaliteit, zou je kunnen zeg gen. Het is meer geworden dan het werken met kwali teitsteams. Van den Dobbel steen: 'Naast het functioneren van kwaliteitsteams wordt er nu ook projectmatig aan kwali teit gewerkt. We zijn nu bezig met een eigen kwaliteitsafde ling. Kortom, binnen onze af deling zijn we nu in een over gangsfase van kwaliteitsteams naar kwaliteitszorg'. SP 'Kwaliteit is een voortdurend streven van iedereen en op tal van plaatsen binnen onze or ganisatie. Wij hebben verschil lende projecten die ten doel hebben de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. In tegenstelling tot andere or ganisaties dragen wij dat niet naar buiten uit met grote fan fares en slaande trom'. Woor den van die strekking werden gebruikt door drs. H. H. F. Wijf fels, voorzitter van de Hoofddi rectie van Rabobank Neder land, tijdens zijn nieuwjaars- speech. Daarmee gaf hij aan, dat kwaliteitsverbetering binnen de Rabobankorganisatie als heel gewoon wordt ervaren. Maar anderzijds bedoelt de heer Wijffels, dat kwaliteit belangrijk is, want de consument wordt steeds kritischer. Dat komt ook tot uitdrukking in het aantal lopende kwaliteitsprojecten. Binnen Rabobank Nederland projecten bij Effecten, Beta lingsverkeer, Operationele za ken, Produktie en Communi catie en Systeemontwikkeling. Ook twee aangesloten banken zijn actief: Horst en Terneuzen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 7