Piet Mondriaan Van figuratie tot abstractie f !t Al tijdens het leven van Piet Mondriaan merkte Katherine Dreier, voorvechtster van de moderne kunst in de Ver enigde Staten, op, dat Nederland drie grote schilders heeft voortgebracht. In één adem noemde ze: Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh en Piet Mondriaan. K Haboband 5 brandt in de vorige campagne. Het is niet uitgesloten dat wij later werk van anderen in de advertenties opnemen. Dat past ook in de criteria, die wij hebben geformuleerd. Naast het al eerder genoemde inter nationaal professionalisme, hebben wij ook gekozen voor continuïteit in de campagne. Het thema 'art' houden wij vast. Het was een positief ele ment in de Rembrandt-adver- tenties. Met deze aanpak kun nen wij die voortzetten. Hope lijk jaren en jaren.' Het internationale reclamebu reau Publicis uit Amsterdam, dat z'n hoofdvestiging heeft in Parijs, maakte de advertenties. De campagne is getest in New York en Singapore en met positief resultaat. De nadere uitwerking is tot stand geko men in nauwe samenwerking met de buitenlandse vestigin gen. De eerste advertenties worden een dezer dagen ge plaatst. Vooralsnog zijn er drie versies, één bestemd voor de meer op Nederland gerichte sector, één gericht op de agri- business, en één waarin de Rabobankorganisatie zich alge meen profileert. De media keuze is met zorg gemaakt. Van Iperen: 'Met een relatief beperkt budget en een wijd verspreide doelgroep is dat noodzakelijk. De advertenties worden geplaatst in een aantal belangrijke financieel-economi- sche bladen als de Financial Times, de Economist, de Wall Street Journal, Euromoney en Business Week. Om een goe de dekking te realiseren is ge kozen voor een aanvulling met bladen, die een rechtstreekse ondersteuning geven aan onze kantoren in het buitenland. Voorbeelden daarvan zijn de Financieel Economische Tijd in België, Le Nouvel Economist in Frankrijk en de Far Eastern Economie Review voor Azië. Een uitzondering vormt West- Duitsland want daar heeft de ADCA-BANK z'n eigen cam pagne.' In het verlengde van de campagne zijn en worden er activiteiten in de promotio nele sfeer ontwikkeld. De spon soring van de Mondriaan-ten- toonstelling is daar een voor beeld van. Er wordt ook ge dacht aan relatigeschenken en activiteiten op het gebied van direct marketing SP Toen Mondriaan overleed be vonden zich slechts twaalf van zijn werken in Nederlandse musea. Op dit moment zijn dat er honderden. Met bijna 300 schilderijen en tekeningen is de collectie van het Haags Gemeentemuseum de meest omvangrijke ter wereld. Helaas is door ruimtegebrek de collec tie nooit compleet te zien. Voor de binnenkort te openen ten toonstelling is als uitgangspunt gekozen voor Mondriaans re latie met de natuur. In 1920 vat Mondriaan zelf vijf tien jaar schilderen samen in de zin: 'Gedurende een wan- Landschap met sloot. Aquarel op papier (ca 1895) haast letterlijk zichtbaar. Eind 19e eeuw begint hij bomen, boerderijen en torens te schil deren. Hij experimenteert al gauw met ongewone afsnijdin gen, reduceert de voorstellin gen tot enkele grote vlakken, beperkt zich tot een simpele boom, de contouren van een molen, een eenzame bloem, die soms de gestalte van een mens lijkt aan te nemen. Piet Mondriaan werd vooral bekend door zijn schilderijen uit de jaren '20 en '30. Verti cale en horizontale lijnen, de vlakken ingevuld met wit, grijs of de primaire kleuren rood, geel en blauw. Het lijken koele werken, waaraan lineaal en meetlat te pas zijn gekomen, maar de doorwerkte huid van de werken toont aan hoe juist het zoeken en aarzelen nood zakelijk voor Mondriaan waren om tot harmonie en evenwicht te komen. De tentoonstelling 'Mondriaan - Van figuratie naar abstractie', bestaat uit 170 werken van het Haags Gemeentemuseum, waaronder zo'n 30 nieuwe aanwinsten. Daarnaast zijn er bijna 70 schilderijen te zien uit de particuliere collectie van de 92-jarige Sidney Janis uit New York. Zijn collectie - The Sidney Janis Family Collections - is nog nooit in zijn geheel ge- exposeerd. Meestal werden er voor een tentoonstelling slechts een paar werken beschikbaar gesteld. Janis zelf zal ook naar Den Haag komen om de ope ning van de tentoonstelling bij te wonen. TMF Mondriaan-tentoonstelling Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41 20 februari tot en met 29 mei 1988 Openingstijden: dinsdag tot en met vrijdag: 10.00 -17.00 uur zaterdag, zondag en feestdagen: 12.00 -17.00 uur Reductiecoupon Tegen inlevering van deze coupon ontvangt u voor één of twee personen een toegangskaart voor de combinatie van de tentoon stellingen: Mondriaan - Van figuratie naar abstractie en De Haagse School - schilderijen en aquarellen uit eigen collectie voor de gereduceerde toegangsprijs van f 6,- per persoon (nor maal f 9,-). Voor een bezoek aan alleen de tentoonstelling 'Mondriaan' of alleen 'De Haagse School' bedraagt de gereduceerde toe gangsprijs f 4,- per persoon (normaal f 6,-). Do, Kerk te Domburg. (1914) Inkt op papier deling van buiten naar de stad'. De expositie maakt dat Reductiecoupon Tegen inlevering van deze coupon ontvangt u bij aankoop van de catalogus van de tentoonstelling Mondriaan - Van figuratie tot abstractie, in de boekenshop van het Haags Gemeentemuseum, een korting van f 5,-.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 5