Mondriaan-
tentoonstelling nieuw
hoogtepunt in reeks
sponsoraktiviteiten
Mondriaan
Veel belangstelling verwacht
Het Haags Gemeentemuseum organiseert van 20 februari
tot en met 29 mei een tentoonstelling van werken van Piet
Mondriaan. Het wordt de grootste tentoonstelling met werk
van deze 'Rembrandt van de twintigste eeuw' ooit ge
houden. Onze organisatie is met de KLM hoofdsponsor.
We zijn dus in goed gezelschap. De heer W. Louwerse, ver
antwoordelijk voor de sponsorprojecten van Rabobank
Nederland, zegt hierover: 'Met name de betrokkenheid van
de KLM duidt op het internationale karakter. De start van
onze nieuwe internationale advertentie-campagne is voor
ons de doorslaggevende factor geweest om deze mani
festatie te sponsoren. Het is immers zo dat in die adverten
ties het werk van Mondriaan ook centraal staat.'
Pieter Cornelis Mondriaan, meestal kortweg 'Mondriaan' of
- in het buitenland - Mondrian (met één a) genoemd, is bij
de meesten van ons vooral bekend door zijn werken met
lijnen en vlakken. Zwarte lijnen en witte vlakken, gecombi
neerd met de kleuren geel, blauw en rood. Al jaren zien we
in zijn stijl oorbellen, multomappen, tassen, koektrommels
en zelfs truien.
Hababand
3
De Rabobankorganisatie kent
op het gebied van cultuurspon
soring een jarenlange traditie.
De beslissing om de Mondri-
aan-tentoonstelling financieel
te ondersteunen is dan ook
niet uit de lucht komen vallen.
De heer Louwerse: 'Al in 1976
begonnen wij met muziekspon-
soring. Dat waren en zijn de
Promconcerten en de educa
tieve gezinsconcerten. In Rabo-
band werd daar onlangs nog
aandacht aan besteed. Vorig
jaar hebben de banken in
Groningen zich niet bepaald
onbetuigd gelaten bij het 125-
jarig bestaan van het Noorde
lijk Philharmonisch Orkest. En
in Friesland genieten de Rabo-
Festivo's grote bekendheid.
Noord-Holland is inmiddels ge
volgd. En laat ik vooral het
Internationale Liszt-pianocon-
cours niet vergeten.'
De culturele inspanningen zijn
overigens niet beperkt tot mu
ziek. Er gebeurt meer in onze
organisatie. Louwerse vervolgt
zijn opsomming van sponsor
aktiviteiten: 'Beelden-en-route'
in Overijssel, exposities in
bankgebouwen en 'Beelden in
Glas' en 'Vlaggen en Banieren'
in Fort Asperen zijn voorbeel
den van projecten binnen onze
organisatie op het terrein van
de beeldende kunst. 'Vlaggen
en Banieren' was een tentoon
stelling naar idee van Rudi
Fuchs, de nieuwe directeur
van het Haags Gemeentemu
seum, die daarvoor als direc
teur verbonden was aan het
Van Abbemuseum in Eindho
ven', vult hij aan. En dan nu de
Mondriaan-tentoonstelling. 'Die
bijzondere tentoonstelling zal
tienduizenden, misschien wel
honderdduizenden bezoekers
trekken. Het is een unieke ge
legenheid de grootste collectie
Mondriaans, die er ooit te zien
is geweest, te bezichtigen. We
hebben er graag aan willen bij
dragen om deze overzichtsex
positie te kunnen realiseren.
Ook omdat wij onze mede
werkers, leden en cliënten in
de gelegenheid kunnen stellen
de tentoonstelling tegen een
gereduceerde toegangsprijs te
bezoeken.'
Korting op de toegangsprijs dat
is interessant. 'Ja, we hebben
met het museum kunnen af
spreken, dat in het bijzonder
personeelsleden, leden en
cliënten een reductie op de
toegangsprijs krijgen. Met de
coupon uit dit blad wordt bij de
kassa van het museum een
speciale prijs afgerekend. Er
komen ook coupons voor cliën
ten en leden. De aangesloten
banken ontvangen die samen
met een fraai affiche waarmee
de tentoonstelling wordt aan
gekondigd.' Die affiches zijn
meestal verrassend mooi, het
Mondriaan werd op 7 maart
1872 geboren in Amersfoort.
Zijn vader (ook Pieter Cornelis)
en zijn oom, Frits Mondriaan,
tekenden en schilderden. Hij
groeide dus op met het potlood
en penseel. In 1892 ging hij
naar de Rijksacademie in Am
sterdam. Daar schilderde hij
voornamelijk landschappen
volgens de regels van De Am
sterdamse en De Haagse
School. Heel langzaam ontwik
kelt zijn werk zich. Niet alleen
de vorm van de door hem ge
schilderde objecten verandert,
ook zijn kleurgebruik wordt an
ders, feller. Schilderde hij een
boom eerst als een boom en
een kerktoren als een kerk
toren, later wordt het een puur
lijnenspel. Zijn werk gaat
steeds meer toe naar de uitein
delijke horizontale en verticale
lijnen. In 1911 vertrok Mondri
aan naar Parijs, waar hij ken
nis maakte met mensen als Pi-
casso en Braque. Dat had ze-
zijn vaak 'collectors-items'.
Ook daar is aan te komen.
Voor belangstellenden zijn de
officiële tentoonstellingsaffi
ches tegen kostprijs beschik
baar. Zolang de voorraad
strekt uiteraard.
Het is buitengewoon interes
sant een bezoek aan de ten
toonstelling te brengen. Naast
het werk van Mondriaan is er
in het Haags Gemeentemu
seum ook een tentoonstelling
over De Haagse School. Niet
toevallig, want de eerste wer
ken van Mondriaan geven dui
delijke overeenkomsten te zien
met die van schilders uit De
Haagse School. Daardoor is
ook de overgang en ontwikke
ling van Mondriaan naar zijn
wereldberoemd geworden ei
gen vormgeving goed waar te
nemen. De tentoonstelling is
met hetzelfde entreebiljet toe
gankelijk.
Het is duidelijk dat de beslis
sing om de tentoonstelling te
sponsoren niet alleen geno
men is vanwege de korting op
de toegangsprijs. Nogmaals de
heer Louwerse: 'Ons land is
rijk aan cultuur. En ons cul
tuurbezit, waarvan Piet Mondri
aan de 20ste eeuwse expo
nent is, geniet aanzien in het
buitenland. Meer dan onze
J
ker invloed op zijn ontwikkeling
naar abstractie. De Eerste We
reldoorlog bracht hij door in
Nederland, waar hij onder
meer bijdragen leverde aan het
tijdschrift De Stijl. De dreiging
van de Tweede Wereldoorlog
deed hem in 1938 besluiten
naar Londen te gaan en ver
volgens in 1940 naar New
York, waar hij in 1944 over
leed. TM F