Mondriaan- tentoonstelling nieuw hoogtepunt in reeks sponsoraktiviteiten Mondriaan Veel belangstelling verwacht Het Haags Gemeentemuseum organiseert van 20 februari tot en met 29 mei een tentoonstelling van werken van Piet Mondriaan. Het wordt de grootste tentoonstelling met werk van deze 'Rembrandt van de twintigste eeuw' ooit ge houden. Onze organisatie is met de KLM hoofdsponsor. We zijn dus in goed gezelschap. De heer W. Louwerse, ver antwoordelijk voor de sponsorprojecten van Rabobank Nederland, zegt hierover: 'Met name de betrokkenheid van de KLM duidt op het internationale karakter. De start van onze nieuwe internationale advertentie-campagne is voor ons de doorslaggevende factor geweest om deze mani festatie te sponsoren. Het is immers zo dat in die adverten ties het werk van Mondriaan ook centraal staat.' Pieter Cornelis Mondriaan, meestal kortweg 'Mondriaan' of - in het buitenland - Mondrian (met één a) genoemd, is bij de meesten van ons vooral bekend door zijn werken met lijnen en vlakken. Zwarte lijnen en witte vlakken, gecombi neerd met de kleuren geel, blauw en rood. Al jaren zien we in zijn stijl oorbellen, multomappen, tassen, koektrommels en zelfs truien. Hababand 3 De Rabobankorganisatie kent op het gebied van cultuurspon soring een jarenlange traditie. De beslissing om de Mondri- aan-tentoonstelling financieel te ondersteunen is dan ook niet uit de lucht komen vallen. De heer Louwerse: 'Al in 1976 begonnen wij met muziekspon- soring. Dat waren en zijn de Promconcerten en de educa tieve gezinsconcerten. In Rabo- band werd daar onlangs nog aandacht aan besteed. Vorig jaar hebben de banken in Groningen zich niet bepaald onbetuigd gelaten bij het 125- jarig bestaan van het Noorde lijk Philharmonisch Orkest. En in Friesland genieten de Rabo- Festivo's grote bekendheid. Noord-Holland is inmiddels ge volgd. En laat ik vooral het Internationale Liszt-pianocon- cours niet vergeten.' De culturele inspanningen zijn overigens niet beperkt tot mu ziek. Er gebeurt meer in onze organisatie. Louwerse vervolgt zijn opsomming van sponsor aktiviteiten: 'Beelden-en-route' in Overijssel, exposities in bankgebouwen en 'Beelden in Glas' en 'Vlaggen en Banieren' in Fort Asperen zijn voorbeel den van projecten binnen onze organisatie op het terrein van de beeldende kunst. 'Vlaggen en Banieren' was een tentoon stelling naar idee van Rudi Fuchs, de nieuwe directeur van het Haags Gemeentemu seum, die daarvoor als direc teur verbonden was aan het Van Abbemuseum in Eindho ven', vult hij aan. En dan nu de Mondriaan-tentoonstelling. 'Die bijzondere tentoonstelling zal tienduizenden, misschien wel honderdduizenden bezoekers trekken. Het is een unieke ge legenheid de grootste collectie Mondriaans, die er ooit te zien is geweest, te bezichtigen. We hebben er graag aan willen bij dragen om deze overzichtsex positie te kunnen realiseren. Ook omdat wij onze mede werkers, leden en cliënten in de gelegenheid kunnen stellen de tentoonstelling tegen een gereduceerde toegangsprijs te bezoeken.' Korting op de toegangsprijs dat is interessant. 'Ja, we hebben met het museum kunnen af spreken, dat in het bijzonder personeelsleden, leden en cliënten een reductie op de toegangsprijs krijgen. Met de coupon uit dit blad wordt bij de kassa van het museum een speciale prijs afgerekend. Er komen ook coupons voor cliën ten en leden. De aangesloten banken ontvangen die samen met een fraai affiche waarmee de tentoonstelling wordt aan gekondigd.' Die affiches zijn meestal verrassend mooi, het Mondriaan werd op 7 maart 1872 geboren in Amersfoort. Zijn vader (ook Pieter Cornelis) en zijn oom, Frits Mondriaan, tekenden en schilderden. Hij groeide dus op met het potlood en penseel. In 1892 ging hij naar de Rijksacademie in Am sterdam. Daar schilderde hij voornamelijk landschappen volgens de regels van De Am sterdamse en De Haagse School. Heel langzaam ontwik kelt zijn werk zich. Niet alleen de vorm van de door hem ge schilderde objecten verandert, ook zijn kleurgebruik wordt an ders, feller. Schilderde hij een boom eerst als een boom en een kerktoren als een kerk toren, later wordt het een puur lijnenspel. Zijn werk gaat steeds meer toe naar de uitein delijke horizontale en verticale lijnen. In 1911 vertrok Mondri aan naar Parijs, waar hij ken nis maakte met mensen als Pi- casso en Braque. Dat had ze- zijn vaak 'collectors-items'. Ook daar is aan te komen. Voor belangstellenden zijn de officiële tentoonstellingsaffi ches tegen kostprijs beschik baar. Zolang de voorraad strekt uiteraard. Het is buitengewoon interes sant een bezoek aan de ten toonstelling te brengen. Naast het werk van Mondriaan is er in het Haags Gemeentemu seum ook een tentoonstelling over De Haagse School. Niet toevallig, want de eerste wer ken van Mondriaan geven dui delijke overeenkomsten te zien met die van schilders uit De Haagse School. Daardoor is ook de overgang en ontwikke ling van Mondriaan naar zijn wereldberoemd geworden ei gen vormgeving goed waar te nemen. De tentoonstelling is met hetzelfde entreebiljet toe gankelijk. Het is duidelijk dat de beslis sing om de tentoonstelling te sponsoren niet alleen geno men is vanwege de korting op de toegangsprijs. Nogmaals de heer Louwerse: 'Ons land is rijk aan cultuur. En ons cul tuurbezit, waarvan Piet Mondri aan de 20ste eeuwse expo nent is, geniet aanzien in het buitenland. Meer dan onze J ker invloed op zijn ontwikkeling naar abstractie. De Eerste We reldoorlog bracht hij door in Nederland, waar hij onder meer bijdragen leverde aan het tijdschrift De Stijl. De dreiging van de Tweede Wereldoorlog deed hem in 1938 besluiten naar Londen te gaan en ver volgens in 1940 naar New York, waar hij in 1944 over leed. TM F

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1988 | | pagina 3