Leesgedrag magazine 'Goede Raad' onderzocht Puzzels en coupons Leesgedrag Oordeel Interesse De redactionele opzet van het huis-aan-huismagazine van de Rabobankorganisatie scoort 'erg goed' tot 'goed'. Dat bleek uit een onderzoek door R+M-Research en Marketing naar het in april jl. verschenen nummer van het blad. Toch bleken er nog verbe teringen mogelijk. Deze zullen worden doorgevoerd in de komende edities. Over de onderzoekresultaten en de verbeterin gen is onlangs een broadsheet verschenen. De heer Olthuis, hoofdredac teur van 'Goede Raad', spreekt van een goede start. 'In 1988 gaan we de derde jaargang in en zullen er waar mogelijk verbeteringen worden doorgevoerd. Die verbeterin gen zullen zijn gebaseerd op de onderzoekgegevens. Zo zal er een nieuwe omslag om het eerste nummer zitten. De fotografie wordt groter, wat 'dichterbij'. Ook komt er wat meer kleur omheen, terwijl de naam van het blad in een ander, wat duidelijker letter- beeld zal worden uitgevoerd. De 'cover'-teksten worden meer nieuwsgierigmakend, waardoor we hopen dat het blad beter opvalt als het met meerdere folders en kranten tegelijk in de bus komt'. 'Om bevestigd te krijgen dat er een voldoende geïnteresseer de markt voor het blad zou bestaan, is er voor het eerste nummer uitkwam een zogehe ten 'nul-meting' gedaan', aldus de heer Olthuis. 'Er waren voordat er ook maar een regel tekst werd geschreven, vol doende gegevens beschikbaar over de percentages 'herin nerde ontvangst' en 'bereik' van andere bladen als Geld koers, Amro-facet en Welzijn. Er werd een proef-editie gepro duceerd, die in een aantal test gebieden is uitgezet. Die proef is destijds prima geslaagd. De uitkomsten waren gelijk en zelfs hier en daar beter dan die van de eerder genoemde ver gelijkbare bladen'. 'Goede Raad' ging in 1986 van start en het vierde nummer werd dus aan uitgebreid onder zoek onderworpen. 'Doelstel ling van dat onderzoek was, bevestigd te krijgen of het blad voldoende communicatieve kracht heeft, om de publicitaire doelstellingen bij de juiste doelgroepen en tegen een ver antwoorde prijs over te bren gen', aldus de heer Olthuis, maar al scoort de inhoud goed er zijn natuurlijk meerdere fac toren, die bepalend zijn voor een succesvol voortbestaan. 50% van de geadresseerden herinnert zich Goede Raad te hebben ontvangen. 30% leest GoedeRaad of bladert het door. Gemiddeld lezen zij 3,6 items en bekijken 5,9 items (artikelen, advertenties of rubrieken). 40% van de ontvangers heeft het blad na één week nog bewaard. De diverse puzzels die in Goede Raad staan, leveren gemiddeld 15.000 inzendingen op als er een slagzin of een rijmpje moet worden bedacht. Indien dat wordt weggelaten stijgt het aantal naar rond de 90.000. De aktie 'Red de Wes- De tabel geeft een duidelijk beeld van de verkregen onder zoekresultaten. Hier en daar is zeker verbetering mogelijk. De huis-aan-huis verspreiding is daar een voorbeeld van. Con trole en snelle maatregelen na slechte verspreidingen kunnen j veel oplossen'. Om een goed eindoordeel te kunnen vellen over het maga zine zou het best interessant zijn de kosten onder de loupe te nemen. De heer Olthuis hééft gerekend. 'Neem bijvoor beeld de damesbladen. Een vier-kleurenadvertentie daarin kost f 0,70 per tot stand ge bracht contact. De spontane herinnering bedraagt ongeveer 9%. In de regionale dagbladen komt het bedrag dat we per contact kwijt zijn op f 0,28 en 12% herinnert zich de zwart wit advertentie van 2400 mm. Huis-aan-huis bladen zijn duur der. Per contact kost een zelf de advertentie ons f 0,98, ter- wijl slechts 6% zich onze advertentie herinnert. Als we nu doorrekenen dan komen wij op een effectief contact met 'Goede Raad' van i slechts f 0,26. En dan biedt het blad natuurlijk veel meer informatie J dan in één advertentie gestopt kan worden. De lezer is gemid deld ongeveer 15 minuten met het blad bezig'. Goede Raad is ook gericht op de toekomst. Als het contact aan de balie wat minder fre quent zal worden, door het gebruik van geldautomaten en electronische hulpmiddelen, dan kan het blad er mede voor zorgen dat de band tussen de bank en de cliënt behouden blijft. De heer Olthuis legt daar de nadruk op. Ook op het con tact tussen de banken en de makers van het blad: 'Met ideeën, suggesties, of opmer kingen kunnen wij iets doen. Daar zijn wij blij mee. Ook voor gedetailleerdere informatie over het gehouden onderzoek kan men bij ons terecht. Noteert u mijn telefoonnummer bij de redactiestaf in Utrecht maar, 030-902981'. Dat heb ben wij dus gedaan. SP Het algemene oordeel over Goede Raad is erg positief: 85% (van de lezers/inkijkers) vindt het een 'erg goed tot 'goed' blad. Het nulnummer, waarmee de allereerste test werd uitgevoerd, leverde nog een score op van 75%. Het blad wordt ook voor wat de inhoud betreft, zeer positief beoordeeld. De keuze van de artikelen valt in de smaak (77%), de appreciatie t.a.v. de leesbaarheid komt op 81% 'goed'. Het taalgebruik is volqens 83% 'goed'. ter', waarbij f 2,50 moest wor den overgemaakt voor de Stichting Restauratie Wester- kerk leverde 20.000 inzendin gen op en ruim f 50.000,- voor de Stichting. De omgerekende kosten per stuk, die worden gemaakt voor de 6500 coupons die binnen kwamen op de aktie 'Huren of Kopen?' bedroegen f 20,-. Eenzelfde coupon in een aan- Uit een lijst, die aan de ondervraagden werd voorgelegd, blijkt dat er o.m. een duidelijke voorkeur bestaat voor artikelen over: Sparen Belastingen (tips) Gezin (wat kosten kinderen) Beveiliging huis Je recht halen Tweede huis Beleggen Avontuur tal regionale dagbladen kostte circa f 100,- en in het blad Primo, een speciaal direct- marketing-magazine, f 38,-. Bij de Flevohof werden in 1986 3000 coupons voor 'toegang met korting' ingeleverd; in 1987 waren dat er 2000. Het Nederlands Openluchtmuseum telde 4.706 kortingbonnen (25% korting op de (nieuwe) toegangsprijs).

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 8