Videoband helpt cliënt bij keuze vakantiebestemming De tweede uitvinder van het wiel kan voortaan 'een Munter' krijgen Raboband Binnenkort beginnen de boekingen van reizen voor de ko mende zomer weer. Veel cliënten staan voor een moeilijke keus. Waar gaan we dit jaar naar toe? Reisgidsen geven vaak een vrij beperkte informatie over plaats of land van bestemming. De Rabobank is - samen met het video-produktiebedrijf Vidiboss BV - in dit gat in de markt gesprongen. Er zijn 25 ver schillende videobanden ge- j maakt, waarop men zinvolle informatie over veel bezochte I vakantiebestemmingen vindt. Geen verkooppraatjes, maar eerlijke, praktische informatie. Zo'n 200 Rabobankkantoren zullen vanaf januari hun cliën ten een bon geven, waarmee in een videotheek gratis een band over de vakantiebe stemming kan worden ge leend. TMF Je kunt het wiel wel degelijk twee keer uitvinden, namelijk als de eerste vinding in het vergeetboek is geraakt. Of als de mensheid de eerste keer nog niet wist wat ze met die vinding moest doen. Je kunt ook een ander wiel uitvinden, dat beter en soepeler draait dan de eerste vinding, of een wiel waarmee je andere dingen kunt doen. Dat zijn de achtergrondgedachten bij de introductie van een nieuwe activiteit binnen onze organisatie. We zullen daar, als het aanslaat, in de komende tijd heel wat van horen en lezen. De mogelijkheden van de ideeënbus zullen verder worden uitgediept en verfijnd. Een ideeënbus is een prima middel om de efficiency in een bedrijf te bevorderen. De crea tiviteit van medewerkers wordt aangemoedigd en soms be loond. De ideeënbus van onze organisatie heeft dat al vaak bewezen. Maar de ideeënbus kent ook zijn beperkingen. Er komen bij de IBC (ideeënbus commissie) regelmatig voor stellen binnen, die niet voor nr. 17-16 december 1987 Redactie: Karei de Mol, Thea Mutsaers-Fibbe, Stan Polman tel. (030) 90 2811 Abonnementenadministratie: Personeel Rabobank Nederland Utrecht tel. (030) 90 25 96 Personeel Rabobank Nederland Eindhoven tel. (040) 34 46 23 Alle andere abonnees tel. (030) 90 28 51 Redactieraad: mr. Jan Haverkamp (Rabobank Nederland, voorzitter) Theo van Hoven (Beek, L.), Gerard de Koek (Rabobank Nederland), Angehque van Poppelen (Rabobank Nederland), Lute Spandaw (Leeuwarden), Carla Steenbergen (Losser), Dirk Verouden (Krimpen a/d Lek), Dirk Vijver (Rabobank Nederland), Greetje Visser-Ritskes (Norg), Ger Wijbrandts (Enkhuizen), Marlies Wijffels (Eede). Postbus 17100,3500 HG Utrecht, UCB 552 Vormgeving: Ampersand, Utrecht Druk: Hoonte-Hoiland, Utrecht beloning in aanmerking ko men. Toch zijn die ideeën vaak uiterst bruikbaar. Voor het niet belonen kunnen diverse rede nen zijn. Soms is een idee gewoon niet origineel. Of een ander heeft in het - min of meer verre - verleden hetzelf de al eens bedacht en werd ervoor beloond. Misschien wordt zo'n beloond idee niet bij alle banken toegepast. Mis schien was de tijd voor toe passing nog niet rijp. Vandaag de dag zou het echter best een goed bruikbaar idee kunnen zijn. Opeens komt iemand erop en stuurt zijn idee naar de IBC. Hij kan daar dan niet meer voor worden beloond en het idee wordt dan dus afgelegd. Het komt voor dat er bij een bepaalde bank al jarenlang iets heel efficiënt wordt gedaan, maar dat het IBC hier niets van weet. Dan is het wiel wel uit gevonden, maar buiten die ene bank weet niemand er van. Het is duidelijk dat er nog veel mogelijkheden zijn om de effi ciency binnen de organisatie verder te verbeteren. We moe ten dan wel allemaal van die mogelijkheden op de hoogte zijn. In het blad In Formatie, het blad voor directies en be stuurders, komt een rubriek onder de naam: 'Efficiency- idee, doe er wat mee!' De meest bruikbare ideeën zullen ook gepubliceerd wor den in Raboband of Balie- scoop, het blad voor balie medewerkers. In de rubriek in In Formatie zullen andere, be tere werkmethoden en sy steemtoepassingen op allerlei gebied worden gemeld. Het gaat daarbij vooral om metho den, die tot nog toe bij een deel van de banken tussen wal en schip terecht zijn gekomen. Een aantal van deze prakti sche tips zal komen van de Activiteit Efficiencybevordering Aangesloten Banken. Ook is het de bedoeling dat medewer kers van aangesloten banken alle mogelijke zaken gaan doorgeven. Als zij met origi nele ideeën komen - het eerste wiel - dan zullen ze vanzelfsprekend volgens de regels van de IBC worden beloond. Betreft het echter ideeën, die niet origineel zijn, maar wel aan een aantal voor waarden voldoen, dan krijgt de inzender daarvoor een exem plaar van het beeldje 'De Munter'. De voorwaarden zijn dat het idee voordelen moet opleveren, voor diverse ban ken direct toepasbaar moet zijn en voor publicatie in aan merking komt. Op deze manier slaan én de organisatie én de tweede uit vinder van het wiel munt uit de genomen moeite. U kunt uw ideeën zenden aan: Secretariaat Ideeënbuscommissie Rabobank Nederland Eindhoven EN 425 JJS'i"*"' "'nmnn De heer D. de Groot ontvangt de eerste videobanden van de heer D. Broeke. 2

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 2