Plannen voor belastingverlaging per 1 januari 1988
De minister en de staatssecretaris van Financiën hebben
voorgesteld de loon- en inkomstenbelasting in 1988 met
f 1,35 miljard te verlagen. Deze verlaging is mogelijk door
meevallende belastingsopbrengsten. Als de voorstellen
worden aangenomen, ondergaat het 'schijventarief de vol
gende wijzigingen:
verlaging van de eerste schijf met twee procentpunten
van 16% naar 14%;
- verlaging van de overige schijven met een procentpunt,
met uitzondering van de 32- en 72%-schijf;
- inkorting van de 32%-schijf met f 300,-.
14 over f 9.652 f 1.351
24 over f 7.423 f 1.781
32 over f 2.730 f 873
16 over f 9.759 f 1.561
25 over f 7.505 f 1.876
32 over f 2.373 f 759
f 19.637 f4.196
De in 1983 ingevoerde tijdelij
ke verhoging is definitief ge
maakt. Op de gewijzigde ta
rieven zal de inflatiecorrectie
volledig worden doorberekend;
deze zal in 1988 negatief zijn
(1,1%).
Het aangepaste schijventarief
voor 1988 ziet u in tabel 1
In tabel 2 ziet u de 'belas
tingvrije sommen', die ook wor
den aangepast met de infla
tiecorrectie.
Een voorbeeld om aan te ge
ven welk effect de belasting
verlaging tot gevolg heeft. We
nemen hiervoor een alleenver
diener die zowel in 1987 als in
1988 een belastbaar inkomen
heeft van f 35.000- (dus
nadat alle aftrekposten etc.
zijn verwerkt. Zie hiernaast)
De belastingverlaging be
draagt in dit voorbeeld dus
f 191,- (f 4.296,--f4.005,-).
Opgemerkt kan nog worden,
dat de loonbelastingtabellen
worden afgeleid van het schij
ventarief, zodat ook hier de
belastingverlaging doorwerkt.
Volgens het voorstel is deze
belastingverlaging een eerste
stap op weg naar de noodza
kelijke sanering van loon- en
inkomstenbelastingtarieven.
Noodzakelijk omdat onze tarie
ven hoger zijn dan in de ons
omringende landen.
Bevriezing minimumloon
sociale uitkeringen
en
De minister en staatssecretaris
van Sociale Zaken en Werk
gelegenheid hebben voorge
steld om het minimumloon en
de sociale uitkeringen voor
1988 te houden op het niveau
van 1987 ('bevriezen').
Bij normale aanpassing zou de
verhoging naar verwachting
0,5% per 1 januari 1988 en
0,4% per 1 juli 1988 zijn.
De argumenten voor het niet
aanpassen zijn:
- hoogte van werkloosheid en
de financiële situatie van het
Rijk en de sociale fondsen;
- het leveren van een bijdrage I
aan de verbetering van de
arbeidsmarktpositie van men-
j sen met een minimum in
komen;
J - het beperken van de premie-
I druk en het terugdringen van
het financieringstekort.
i Voor de verwachte prijsstijging
zijn er compenserende effec-
ten van een aantal maatrege
len, die zorgen voor behoud
van koopkracht voor de sociale
minima. Deze maatregelen zijn
o.a.:
- verlaging loon- en inkomsten
belasting;
- extra verhoging kinderbijslag.
Extra verhoging kinderbijslag
Het kabinet is van oordeel, dat
in een periode van inkomens
matiging de positie van gezin
nen met kinderen extra aan
dacht verdient. Omdat de pro
blematiek van gezinnen met
kinderen zich niet beperkt tot
het minimumniveau, heeft het
kabinet niet gekozen voor spe
cifieke maatregelen voor ge
zinnen met kinderen op het
minimumniveau.
Verschuldigde inkomstenbelasting:
belastbaar inkomen
belastingvrije som:
-tariefgroep II!
- arbeidstoeslag
schijventarief over
1988
f 35.000
f 14.784
f 411
f 15.195
f 19.805
Het kabinet stelt voor om de
kinderbijslag met f 330 miljoen
extra te verhogen. Daarnaast
wordt de al eerder in gang
gezette fasegewijze invoering
van leeftijdsafhankelijke kin
derbijslag afgerond.
Voor een beperkte groep kin
deren in de leeftijd 0 tot 6 jaar
geldt nu nog een overgangs
regeling, waarbij 75% in plaats
van 70% van het basisbedrag
wordt uitgekeerd. Dit percen
tage vervalt per 1 januari 1988.
Na verwerking van al deze wij
zigingen ziet u in tabel 3 de
hoogte van de uitkeringsbedra
gen (per kwartaal).
Uitgaande van het aantal kin
deren dat tot het gezin behoort
(linker kolom) kan men de be
dragen zoeken die op de des
betreffende regel onder de van
toepassing zijnde leeftijdscate
gorie zijn vermeld (bijvoorbeeld
2 kinderen in de leeftijdscate
gorie 0 t/m 5 jaar geeft recht
op twee maal f 278,64 per
kwartaal).
W. Hurkmans, CSPA
1987
f35.000
f 14.948
f 415
f 19.805 f4.005
f 15.363
f 19.637