Plannen voor belastingverlaging per 1 januari 1988 De minister en de staatssecretaris van Financiën hebben voorgesteld de loon- en inkomstenbelasting in 1988 met f 1,35 miljard te verlagen. Deze verlaging is mogelijk door meevallende belastingsopbrengsten. Als de voorstellen worden aangenomen, ondergaat het 'schijventarief de vol gende wijzigingen: verlaging van de eerste schijf met twee procentpunten van 16% naar 14%; - verlaging van de overige schijven met een procentpunt, met uitzondering van de 32- en 72%-schijf; - inkorting van de 32%-schijf met f 300,-. 14 over f 9.652 f 1.351 24 over f 7.423 f 1.781 32 over f 2.730 f 873 16 over f 9.759 f 1.561 25 over f 7.505 f 1.876 32 over f 2.373 f 759 f 19.637 f4.196 De in 1983 ingevoerde tijdelij ke verhoging is definitief ge maakt. Op de gewijzigde ta rieven zal de inflatiecorrectie volledig worden doorberekend; deze zal in 1988 negatief zijn (1,1%). Het aangepaste schijventarief voor 1988 ziet u in tabel 1 In tabel 2 ziet u de 'belas tingvrije sommen', die ook wor den aangepast met de infla tiecorrectie. Een voorbeeld om aan te ge ven welk effect de belasting verlaging tot gevolg heeft. We nemen hiervoor een alleenver diener die zowel in 1987 als in 1988 een belastbaar inkomen heeft van f 35.000- (dus nadat alle aftrekposten etc. zijn verwerkt. Zie hiernaast) De belastingverlaging be draagt in dit voorbeeld dus f 191,- (f 4.296,--f4.005,-). Opgemerkt kan nog worden, dat de loonbelastingtabellen worden afgeleid van het schij ventarief, zodat ook hier de belastingverlaging doorwerkt. Volgens het voorstel is deze belastingverlaging een eerste stap op weg naar de noodza kelijke sanering van loon- en inkomstenbelastingtarieven. Noodzakelijk omdat onze tarie ven hoger zijn dan in de ons omringende landen. Bevriezing minimumloon sociale uitkeringen en De minister en staatssecretaris van Sociale Zaken en Werk gelegenheid hebben voorge steld om het minimumloon en de sociale uitkeringen voor 1988 te houden op het niveau van 1987 ('bevriezen'). Bij normale aanpassing zou de verhoging naar verwachting 0,5% per 1 januari 1988 en 0,4% per 1 juli 1988 zijn. De argumenten voor het niet aanpassen zijn: - hoogte van werkloosheid en de financiële situatie van het Rijk en de sociale fondsen; - het leveren van een bijdrage I aan de verbetering van de arbeidsmarktpositie van men- j sen met een minimum in komen; J - het beperken van de premie- I druk en het terugdringen van het financieringstekort. i Voor de verwachte prijsstijging zijn er compenserende effec- ten van een aantal maatrege len, die zorgen voor behoud van koopkracht voor de sociale minima. Deze maatregelen zijn o.a.: - verlaging loon- en inkomsten belasting; - extra verhoging kinderbijslag. Extra verhoging kinderbijslag Het kabinet is van oordeel, dat in een periode van inkomens matiging de positie van gezin nen met kinderen extra aan dacht verdient. Omdat de pro blematiek van gezinnen met kinderen zich niet beperkt tot het minimumniveau, heeft het kabinet niet gekozen voor spe cifieke maatregelen voor ge zinnen met kinderen op het minimumniveau. Verschuldigde inkomstenbelasting: belastbaar inkomen belastingvrije som: -tariefgroep II! - arbeidstoeslag schijventarief over 1988 f 35.000 f 14.784 f 411 f 15.195 f 19.805 Het kabinet stelt voor om de kinderbijslag met f 330 miljoen extra te verhogen. Daarnaast wordt de al eerder in gang gezette fasegewijze invoering van leeftijdsafhankelijke kin derbijslag afgerond. Voor een beperkte groep kin deren in de leeftijd 0 tot 6 jaar geldt nu nog een overgangs regeling, waarbij 75% in plaats van 70% van het basisbedrag wordt uitgekeerd. Dit percen tage vervalt per 1 januari 1988. Na verwerking van al deze wij zigingen ziet u in tabel 3 de hoogte van de uitkeringsbedra gen (per kwartaal). Uitgaande van het aantal kin deren dat tot het gezin behoort (linker kolom) kan men de be dragen zoeken die op de des betreffende regel onder de van toepassing zijnde leeftijdscate gorie zijn vermeld (bijvoorbeeld 2 kinderen in de leeftijdscate gorie 0 t/m 5 jaar geeft recht op twee maal f 278,64 per kwartaal). W. Hurkmans, CSPA 1987 f35.000 f 14.948 f 415 f 19.805 f4.005 f 15.363 f 19.637

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 10