AGORA 4-cursus afgesloten met fotosafari Rabobank Vakantiemagazine 1988 Plaatjes schieten Camera als beloning 8 Eind oktober is een definitieve punt gezet achter AGORA en GOA. Daarmee is een opleidingsprogramma afgesloten dat vijf jaar lang alle lagen en geledingen van de Rabo- bankorganisatie heeft beziggehouden. Polaroids voor winnende fotografen van de AGORA4-cursus. Voor medewerkers van aan gesloten banken was er de Gebruikers Opleiding Automa tisering (GOA) en voor mede werkers van Rabobank Neder land de Algemene Gebruikers Oriëntatie Rondom Automati sering (AGORA). GOA en AGORA zijn oorspronkelijk op gezet als zogenaamde appre ciatie-cursussen. Doel: men sen vertrouwd maken met het verschijnsel automatisering, zodat zij dit meer gaan waar deren. In de praktijk kwam het erop neer, dat deskundigen op het gebied van automatisering uitlegden wat een computer was, wat die kon en wat niet. Vervolgens gingen de cursis ten zelf achter een terminal werken met programma's om te ervaren hoe een computer functioneert. De rol van de cur sisten als (toekomstig) gebrui ker stond daarbij centraal. Naarmate de cursus vorderde maakte appreciatie plaats voor een kritische houding ten op zichte van automatisering, ledereen komt op een of an dere manier met automatise ring in aanraking. Die betrok kenheid mag best eens kritisch aan de orde worden gesteld. Dat werd dan ook zoveel mo gelijk nagestreefd tijdens de cursussen. De laatste AGORA-cursus In 1986 startte de AGORA 4- cursus voor medewerkers van Rabobank Nederland. Vanuit diverse directoraten kwamen cursisten om deel te nemen aan deze cursus. Het direc toraat Effecten was het laatste directoraat binnen Rabobank Nederland dat deze AGORA cursus aan haar medewerkers voorschotelde. Dat gebeurde trouwens met een aangepast programma, waarbij als extra onderdeel de automatiserings situatie op de eigen werkplek werd belicht. Ook hier was weer het doel de cursisten zich kritisch af te laten vragen waar ze mee bezig waren en ze te leren omgaan met de veran deringen die plaatsvinden in hun omgeving en dan met name op het gebied van automatisering. Een van de opdrachten van de AGORA 4-cursus was om, ge wapend met een Polaroid camera, op pad te gaan en plaatjes te schieten van alle mogelijke aspecten van auto matisering. Dat leverde fraaie staaltjes op van creativiteit, humor en verbeeldingskracht. De grens tussen mechanise ring en automatisering werd af en toe wel overschreden maar de vondsten waren over het algemeen verrassend. Het ne men van de foto's dichtbij en wat verder van de werkplek af, in en rond de gebouwen van Rabobank Nederland bleef niet altijd onopgemerkt. Een cur siste werd 'gegrepen' door ie mand van de bewakingsdienst met de vraag wat dat wel te betekenen had. 'U moet reke ning houden met de veiligheid van mens en goed. Hoe zit het met de privacy van de mensen die op de foto gaan?' Uiteraard prachtig illustratiemateriaal voor een discussie over vei ligheid en privacy bij automa tisering. Ook op andere terreinen werd druk gefotografeerd. De cursis ten legden automatiserings toepassingen thuis op de ge voelige plaat vast, zoals de home computer. Ook audio-, video- en gewone TV-appara- ten en keukenapparaten wer den geschoten. Ja, zelfs een katteluikje. De link met auto matisering ontging ons ten enenmale, maar de uitleg van de fotograaf was blijkbaar bevredigend. Andere onder werpen varieerden van bewa kingsapparatuur in een zieken huis tot verkeerscontrole-appa- ratuur en van het KNMI tot stoeltjesliften in de wintersport. Al dit fotomateriaal was uitste kend te gebruiken als opstap voor vaak pittige discussies over automatisering en de in vloed daarvan op onze samen leving, de bankwereld, onze werkplek en onze manier van werken. In de laatste week van oktober kwamen, zowel in Eindhoven als in Utrecht, docenten en cursisten bij elkaar om AGORA 4 af te sluiten. Tijdens die bij eenkomst praatten ze na over toekomstige ontwikkelingen. En de cursusleiding had een extra verrassing in petto: de cursisten die het best hadden beantwoord aan de foto-op dracht kregen een polaroid-ca- mera aangeboden. Een colla ge van de winnende foto's gaf wéér stof tot uitgebreide dis cussie over het belang van au tomatisering. Vervolgens ging iedereen terug naar zijn woon- en werkomgeving om nog beter voorbereid de automati sering het hoofd te bieden. HR De zomerreisgidsen verschijnen steeds later. Veel mensen willen zich echter in de kerstvakantie al op hun zomervakantie voor het volgende jaar oriënteren. Komen ze op de bank, dan heeft die nog niets om de cliënten mee te geven. Dit werd duidelijk als een gemis ervaren. Vandaar dat Reizen in Eind hoven besloten heeft tot het uitgeven van een Rabobank Vakantiemagazine. Het wordt een tijdschrift van 60 pagina's met een oplage van ongeveer 1.000.000 exemplaren. De verwachte verschijningsdatum is 7 december. Er staan wer vende verhalen in over diverse bestemmingen, advertenties van luchtvaartmaatschappijen en touroperators en allerlei andere zaken op vakantiegebied, die voor de cliënt interessant kunnen zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 8