Wat verandert er binnen onze organisatie per 1 januari 1988? Wat kan de cliënt zelf doen om de kosten laag te houden? Eindelijk een naam voor het Eindhovense gastenrestaurant Rabobank Nederland adviseert de plaatselijke banken de vol gende maatregelen: De rente op de betaalrekening voor het saldogedeelte tot en met f.2500,- blijft 0,75%. Voor het saldogedeelte boven de f.2500,- wordt de rentevergoeding verhoogd tot 1,5%. De meest gebruikte betaal vor men, zoals overboekingen en kasopnames bij de eigen bank, blijven ook na 1 januari zonder tarief. Voor de Eurochequepas wordt voortaan f. TTT- in reke ning gebracht (was f.10,-) en een betaalchequepas gaat f.10,- kosten (was gratis). E Rabobankpas, c geeft tot een groot aantal derlandse geld- en betaalaütó- maten, kost f.5,- per jaar. Cliënten, die uitsluitend de geldautomaat van de eigen lokale bank willen gebruiken, betalen niets voor de Rabo bankpas. Voor het opnemen van contant geld bij een andere bank geldt voortaan een provisie van 1%, met een minimum van f.2,- per cheque. Aan cliënten, die regelmatig kasopnamen bij andere Rabo- banken verrichten met telefoni sche fiattering zal worden ge adviseerd, cheques te gebrui ken of indien mogelijk de GEA. »Bii het niet opvolgen van deze arfviezemkan de bank aan de- zS Ctiëbt4éi^ tgrief van f.7,50 in rekening brengen. Het aantal afschriften wordt teruggebracht tot maximaal 52 per jaar. Voor ieder extra" afschrift wordt f.0,50 in rekening gebracht. De eerste 60 cheques per reke ning zijn gratis, boven dat aan tal wordt f.0,50 per cheque in rekening gebracht. De cliënt ontvangt geen portvrije enve loppen meer voor het inzenden van betaalopdrachten. De cliënt moet zich ervan bewust worden dat het betalingsverkeer veel geld kost. Hij moet leren op een verantwoorde manier met het betalingsverkeer om te gaan. We moeten proberen de cliënten te stimuleren om gebruik te maken van die betaalvormen, waaraan de minste kosten zijn verbonden. Denk aan de GEA. De kosten van een opname bij de geldau tomaat bedragen de helft of minder dan de kosten van een kasopname aan de balie. Auto matische incasso is veel goed koper te verwerken dan een bankgiroformulier. Ook zouden de cliënten moe ten leren ofn geen cheques meer uit schrijven voor kleine bedragent Een klein van bijvoorbeeld MO,- op een cheque staët- iri;_ge$n verhou ding tot de administratieve rompslomp, die ondernemer en bank eraan overhouden. Cheques zijn voor banken een duur betaalmiddel door de re- Het gastenrestaurant van Rabobank Nederland in Eindhoven, waar medewerkers met hun externe bezoekers kunnen eten, heeft een naam gekregen. Tot nog toe werd het gewoon 'het gasten restaurant' genoemd. Maar dat deed het restaurant niet vol doende eer aan. Het kan zich per slot van rekening meten met andere goede horecagelegenheden en die hebben wel een naam. latief hoge voorbereidings-, druk- en afhandelingskosten. De cliënt die genoegen neemt met 52 rekeningafschriften en 60 cheques per jaar en die bovendien geen geld haalt bij eqn andere bank merkt weinig veranderingen. Bijna ÜVo^ van onze rekeninghou- 3rs zal niet pt nauwelijks te jnjaken^knjgen met extra kos ten. Houdt hij een saldo boven de f.2500,- aan, dan wordt hij er zelfs beter van, omdat de rente-vergoeding hoger wordt. Half december worden cliënten schriftelijk op de hoogte ge steld van de per 1 januari door te voeren wijzigingen. De expositie rond de naam van het Ook het Utrechtse gasten restaurant heeft een naam, dat heet sinds de vestiging aan de Croeselaan 'De Coopvaert'. Er werd in Eindhoven lang over een naam gedacht en ge puzzeld. Het moest een naam zijn die prettig klonk, een naam ook waar een verhaal aan vast zat, niet zomaar iets dat uit de fantasie ontsproot. Het werd uiteindelijk 'De Watermolen'. Tot 1956 stond namelijk - op loopafstand van het huidige restaurant - op het terrein waar nu de Technische Univer siteit is gevestigd, een wa termolen 'De Scymmolen'. De ze aan de Dommel gelegen molen was een van de oudste en grootste molens van Bra bant. De molen heeft een lange en interessante ge schiedenis. Op de plaats waar Eindhovense gastenrestaurant. de Scymmolen heeft gestaan, staat nu als herinnering een kunstwerk. Ter gelegenheid van de of ficiële naamgeving van het restaurant verzorgde de heer G. Vink van Public Relations een overzichts-tentoonstelling van de geschiedenis van de watermolen. Deze was van 16 oktober tot 7 november te zien in het Eindhovense kantoor van Rabobank Nederland. De heer W. Hartjes van Ver zorging en Beheer Gebouwen in Eindhoven maakte, naar een oude foto, een schitte rende gewassen sepia-teke- ning van de watermolen. Een afbeelding van deze tekening siert van nu af aan de menu kaarten die in het restaurant worden gebruikt. TMF 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 5