betaaldiensten. Als compensatie moet hij een minimum saldo
aanhouden. Alleen als het saldo onder dat minimum komt (per
kwartaal), moet hij betalen.
Ook zijn er banken (waartoe de Engelse PTT behoort), die
tarieven in rekening brengen, al of niet met een zekere rente
vergoeding. Bij de CO-OP Bank werkt het als volgt: het be
talingsverkeer is gratis als de cliënt het hele jaar credit heeft ge
staan. Als hij in een bepaalde periode debet stond, moet hij voor
iedere boeking die hij in dat kwartaal maakte 36 pence (ruim f.1,-)
betalen. Dus voor elke cheque die hij uitgeeft, opnames bij de
gelduitgifteautomaat, bank-giro-opdrachten en incasso's.
Deze kosten vervallen als het gemiddelde saldo van de cliënt tij
dens de periode van de kostenberekening 500 of meer be
draagt. Uit onderzoek is gebleken dat 19% van de cliënten van de
CO-OP Bank de laatste 6 maanden van 1986 bankkosten heeft
betaald. Geschat wordt dat de banken in Engeland ongeveer der
tig procent van de kosten van het betalingsverkeer direct aan de
cliënten in rekening brengen.
Denemarken
De banken in Denemarken kennen ook het systeem van kosten-
doorberekening aan de cliënten. Deze kosten kunnen echter wel,
afhankelijk van de plaatselijke concurrentie, van filiaal tot filiaal
verschillen.
Het plaatje van de Deense Andelsbanken Danebank ziet er zo uit:
Afgifte van nieuwe cheques: f.2,50 per cheque
Overboeking naar een andere bank: f.2,50 per boeking
Accept-giro: f.2,50
Belastingbetalingen: f.0,40 per betaling
Hypothecaire betalingen: f.0,37 per betaling
De invoering van het in rekening brengen van kosten leverde bij
de klanten van de Andelsbanken Danebank geen grote proble
men op. Wel is het aantal transacties iets afgenomen.
Oostenrijk
De Genossenschaftliche Zentralbank AG berekent tarieven door
aan de cliënt. In Oostenrijk is het systeem van de kostendoor-
berekening ver doorgevoerd. Dat blijkt uit onderstaande voor
beelden:
Toesturen van een rekening-afschrift: de portokosten
Contant geld opnemen bij andere banken: f.0,82
Geldautomaatkaart zonder betaalkaartfunctie: f.10,63 per jaar
Blokkeren van een rekening: f.32,70
Eurochequepasje zonder geldautomaatfunctie: f.9,00
Eurochequepasje met geldautomaatfunctie: f.18,00
Opbrengst betalingsverkeer terug naar acceptabel niveau.
Duitsland
I
In Duitsland zijn er enorm veel banken en al deze banken bere
kenen verschillende tarieven voor de aangeboden diensten. We
geven als voorbeeld de Deutsche Bank, omdat zij niet de hoogste
en niet de laagste tarieven hanteert.
Automatische periodieke opdracht: f.0,57
I Overschrijving: f.0,69
Storting/opname: f.0,57
Dagafschrift (ophalen): f.0,69
Eurochequekaart: f.13,50
j Opname m.b.v. Eurocheques van andere instellingen: f.2,87
Gastgebruik geldautomaten: f.2,87
In Duitsland verrichten alle banken diensten ten behoeve van stu
denten en scholieren gratis.
Als je de prijzen voor de bankdiensten in deze landen bekijkt, zie
J je dat Nederland tot nu toe een uitzondering op de regel is
geweest. Toch moeten veel cliënten eraan wennen dat Neder
landse banken tarieven vast gaan stellen voor een aantal betaal
diensten. Het is echter onvermijdelijk. Maar, de cliënt kan voor
j een groot deel de kosten zelf beïnvloeden. Als men bijvoorbeeld
minder vaak cheques voor een laag bedrag uitschrijft, komt men
met 60 cheques per jaar uit. In dat geval hoeft er voor cheques
niets extra's te worden betaald. Overigens gebruikt nu al 65% van
de chequegebruikers minder dan 60 cheques per jaar.
Wie tevreden is met gemiddeld één rekeningafschrift per week,
betaalt ook daar niets extra's voor. De cliënt kan zelf grotendeels
zijn kosten beïnvloeden. De manier waarop hij met het beta
lingsverkeer omspringt heeft een grote invloed op de te betalen
kosten.
j
I Je zou het met de invoering van de wegenbelasting kunnen
vergelijken. Toen de eerste auto's in Nederland kwamen waren er
J nog niet zulke goede wegen en hoefde men geen wegenbelasting
te betalen. Er kwamen steeds meer auto's, de wegen en andere
voorzieningen moesten aangepast worden. Dat kostte de over
heid veel geld en degenen die van de wegen gebruik maakten,
gingen wegenbelasting betalen. Zo zal het met de invoering van
de tarieven voor het betalingsverkeer ook zijn. JvW
4