Ook in Nederland doorberekening kosten betalingsverkeer Met ingang van 1 januari 1988 In het buitenland zijn kosten heel gewoon De Nederlandse cliënt zal er aan moeten wennen. Per 1 januari moet in ons land betaald worden voor bepaalde betaalvormen. In de ons omringende landen weet men al jaren niet beter. De Nederlandse cliënt heeft echter zelf invloed op het bedrag dat hij zijn bank gaat betalen. Door keuzes te ma ken en bewuster met het betalingsverkeer om te gaan, be paalt de cliënt zelf wat het betalingsverkeer hem gaat kos ten. In de meeste gevallen bijna niets. In Nederland kennen we, ook bij de Rabobank, al meer dan 20 jaar het gratis particulier be talingsverkeer. Ogenschijnlijk gratis althans, zie het artikel daarover in Raboband 1987/10. Dit houdt in dat de banken bij opname van geld, het gebruik van cheques of bij overboekingen van de ene re kening naar de andere niet di rect kosten doorberekenen aan de cliënten. Het verlies op het betalingsver keer wordt voor de Rabobank- organisatie geschat op enkele honderden miljoenen guldens per jaar. Het betalingsverkeer is namelijk veel te duur. Drs. RM. Burghouts, lid van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland, zei in het NOS- Journaal van 5 november, dat het betalingsverkeer ongeveer f. 100,- per rekening per jaar kost. Voor onze 3.700.000 rekeninghouders loopt dat dus flink op... Maar waarom is het zoveel duurder dan zo'n 20 jaar gele den? In het begin (rond 1967) boden de banken alleen de privé-rekening aan. Nu kunnen de cliënten gebruik maken van veel meer diensten en be taalvormen. En de dienstver lening wordt ook inderdaad zeer intensief gebruikt: op een betaalrekening vinden jaarlijks gemiddeld niet minder dan 150 transacties plaats. Dat alles is de oorzaak van de verliezen op het betalingsverkeer. Ge lukkig zijn er ook nog winst gevende produkten, zoals bij voorbeeld spaarrekeningen en hypotheken. Deze maken het verlies op de betaalrekeningen weer een beetje goed. Maar dat kan niet langer zo door gaan, bijvoorbeeld vanwege de toenemende concurrentie. Die concurrentie komt vooral van financiële instellingen die geen betalingsverkeer aanbieden, maar alleen spaarrekeningen of hypotheken. Deze instellin gen maken dus ook geen ver lies op het betalingsverkeer. Hierdoor kunnen zij bijvoor beeld een lagere rente vragen voor leningen en een hogere rente aan hun spaarders ver goeden. Het is dus een structureel (blij vend) verlies en de toekomst ziet er somber uit als er niets zou gebeuren. Maatregelen zijn nodig om de kwaliteit van het betalingsverkeer in de toe komst te kunnen handhaven en verbeteren. De bank zelf werkt aan produktvernieuwing en kostenverlaging door effi ciency. Van de klanten wordt een bewust gebruik van de re kening gevraagd. De nu aan gekondigde tarieven kunnen mede sturen naar dit bewuster gebruik. SP/TMF Nederland is een van de weinige landen dat - tot nu toe - zo'n massaal 'gratis' particulier betalingsverkeer heeft. In andere Europese landen is het de gewoonste zaak van de wereld dat cliënten betalen voor het gebruik van betaaldiensten. De banken rekenen daar een deel van de kosten van het betalingsverkeer door aan de cliënt. Ook is het in het buitenland zo, dat bij het ge bruik van betaalkaarten of cheques een minimum bedrag moet worden uitgeschreven. Hieronder enkele voorbeelden van de kosten die verschillende coöperatieve banken elders in Europa aan de klant in rekening brengen voor het gebruik van betaaldiensten. De tarieven zijn van december vorig jaar. In Engeland bestaan twee systemen. In de eerste plaats kent men het systeem waarbij de particuliere cliënt gratis gebruik maakt van Drs. P.M. Burghouts gaf toelichting in het NOS-journaal.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 3