Kunstagenda richt schijnwerper op naïeve kunst Zevenvoudig jubileum in Eindhoven feestprogramma dat hun colle ga's daarna aan het jubile rende zevental aanbood was, zo zeggen getuigen, van zowel Bourgondische als professio nele allure. De medewerkers van Rabo bank Nederland in Eindhoven namen daarmee dus tevens afscheid van een traditie van vele jaren. Daarvoor in de plaats komt tweemaal per jaar in Utrecht en in Eindhoven een bijeenkomst, die aan de Hoofd directie gelegenheid zal geven de medewerkers voor te lich- ten over actuele zaken in de organisatie en tevens de mo- j gelijkheid biedt om op infor mele en zeker ook gezellige i wijze wat met elkaar te verke ren in een informele sfeer. Wie I dan de jubilarissen alsnog de hand wil schudden zal ze zeker herkennen aan de zilve ren of gouden onderscheiding, die zij straks op de revers of kraag zullen dragen. KdM Per 1 oktober is bij Rabobank Nederland een nieuwe regeling in werking getreden voor de viering van bedrijfsjubilea en afscheidsbijeenkomsten. Dit houdt onder meer in dat er voor zilveren jubilarissen geen recepties meer worden geor ganiseerd, maar het feest beperkt blijft tot een bijeen komst met familie en naaste collega's. Aanleiding voor deze verandering is gelegen in de stormachtige groei van het per soneelsbestand in de zestiger en zeventiger jaren. De jonge werknemers van toen zullen in de komende jaren in steeds grotere aantallen hun zilveren of gouden bedrijfsjubileum vie ren. Alleen al de zilveren jubi lea zullen bij Rabobank Neder land van ongeveer 40 in het komende jaar toenemen tot ruim 200 in 1994. Ook het aan tal gouden jubilarissen en af scheidnemers stijgt naar ver houding zeer stevig. Het is te begrijpen dat het te gen die tijd vrij moeilijk wordt om medewerkers steeds weer bereid te vinden in de rij te staan om een of meer feest varkens te feliciteren. Een een voudige rekensom leert dat de daarvoor bestemde restaura tieve ruimte van de centrale bank praktisch elke dag tegen het einde van het dagelijkse werk geopend zou dienen te zijn. Een vergezicht dat voor de meer innemende collega's van Rabobank Nederland on getwijfeld enkele zeer aantrek kelijke kanten heeft, maar de restauratieve verzorgers en andere betrokkenen voor te zware opgaven zou stellen. Niet in de laatste plaats heb ben ook de sterk stijgende kos ten tot deze beslissing bijge dragen. Aan de vooravond van het in werking treden van deze nieuwe regeling, vond op 30 september in het hoofdkantoor te Eindhoven voor de allerlaat ste keer een receptie oude stijl plaats. Of het nu was om het bedrijf aan het einde van de rit niet al te zeer op kosten te ja gen en alvast een beetje voor uit te lopen op de nieuwe rege ling, danwel dat ze het gewoon zo gezellig vonden om met elkaar een feestje te bouwen, zeven medewerkers van het Directoraat Bedrijven besloten om gezamenlijk een receptie te houden en eveneens vereend het daarop volgende feest met familie en collega's te vieren. Het waren (staand van links naar rechts) Wim Cremers, Dick Broer, Frans de Groot, (zittend van links naar rechts) Goof de Groot, Ad van Esch, Jan Meienhorst en Henk van Griensven. De receptie was - hoe kan het anders gezien de achtergrond - een zeer groot succes. Het Heel anders dan vorige uitgaven is de kunstagenda voor 1988. Prijkte er in 1987 nog het werk van een oude meester op het omslag, nu is dat een plaat van Leo Neervoort, een eigentijds kunstenaar. Daarmee is een jarenlange traditie doorbroken. Tradi tionele schilderkunst van bekende en onbekende meesters heeft voor deze keer plaats gemaakt voor naïeve schilderkunst. Het merendeel van de werken is vervaardigd in de 20e eeuw, maar de schilderijen van bijvoorbeeld Back Olof Andersson en Edward Hichs laten zien dat ook in de vorige eeuw kunstenaars zich niets aantrokken van geldende 'wetten' op het gebied van de traditionele schilderkunst. Uit de introductiefolder van de kunst agenda leren we, dat de naïeven het doek, de verf en de kunst op een heel andere wijze op elkaar laten inspelen. Het zijn kunste naars die spontaan en los van die geldende wetten als 'perspec tief' en 'natuurlijk verantwoorde verhoudingen' tot prestaties ko men. De resultaten ontroeren door eenvoud en onbevangenheid. De 53 in kleur uitgevoerde afbeeldingen laten dat in alle verschei denheid zien. Ook de foto's van de houten beelden op de binnen zijde van het omslag maken dat zichtbaar. De 40.000 exemplaren die onlangs van de pers rolden zullen ongetwijfeld met veel genoegen door relaties in ontvangst worden genomen. Zij zullen verrast zijn over dit bijzondere relatie geschenk. Misschien zal de kunstagenda ook de weg wijzen naar het in oprichting zijnde museum voor naïeve kunst, dat naar verwachting op niet te lange termijn zal worden geopend in het voormalige Henkes-gebouw in Rotterdam-Delfshaven. SP 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 9