Kunstagenda richt schijnwerper op
naïeve kunst
Zevenvoudig jubileum in Eindhoven
feestprogramma dat hun colle
ga's daarna aan het jubile
rende zevental aanbood was,
zo zeggen getuigen, van zowel
Bourgondische als professio
nele allure.
De medewerkers van Rabo
bank Nederland in Eindhoven
namen daarmee dus tevens
afscheid van een traditie van
vele jaren. Daarvoor in de
plaats komt tweemaal per jaar
in Utrecht en in Eindhoven een
bijeenkomst, die aan de Hoofd
directie gelegenheid zal geven
de medewerkers voor te lich-
ten over actuele zaken in de
organisatie en tevens de mo-
j gelijkheid biedt om op infor
mele en zeker ook gezellige
i wijze wat met elkaar te verke
ren in een informele sfeer. Wie
I dan de jubilarissen alsnog de
hand wil schudden zal ze
zeker herkennen aan de zilve
ren of gouden onderscheiding,
die zij straks op de revers of
kraag zullen dragen.
KdM
Per 1 oktober is bij Rabobank
Nederland een nieuwe regeling
in werking getreden voor de
viering van bedrijfsjubilea en
afscheidsbijeenkomsten.
Dit houdt onder meer in dat er
voor zilveren jubilarissen geen
recepties meer worden geor
ganiseerd, maar het feest
beperkt blijft tot een bijeen
komst met familie en naaste
collega's. Aanleiding voor deze
verandering is gelegen in de
stormachtige groei van het per
soneelsbestand in de zestiger
en zeventiger jaren. De jonge
werknemers van toen zullen in
de komende jaren in steeds
grotere aantallen hun zilveren
of gouden bedrijfsjubileum vie
ren. Alleen al de zilveren jubi
lea zullen bij Rabobank Neder
land van ongeveer 40 in het
komende jaar toenemen tot
ruim 200 in 1994. Ook het aan
tal gouden jubilarissen en af
scheidnemers stijgt naar ver
houding zeer stevig.
Het is te begrijpen dat het te
gen die tijd vrij moeilijk wordt
om medewerkers steeds weer
bereid te vinden in de rij te
staan om een of meer feest
varkens te feliciteren. Een een
voudige rekensom leert dat de
daarvoor bestemde restaura
tieve ruimte van de centrale
bank praktisch elke dag tegen
het einde van het dagelijkse
werk geopend zou dienen te
zijn. Een vergezicht dat voor
de meer innemende collega's
van Rabobank Nederland on
getwijfeld enkele zeer aantrek
kelijke kanten heeft, maar de
restauratieve verzorgers en
andere betrokkenen voor te
zware opgaven zou stellen.
Niet in de laatste plaats heb
ben ook de sterk stijgende kos
ten tot deze beslissing bijge
dragen.
Aan de vooravond van het in
werking treden van deze
nieuwe regeling, vond op 30
september in het hoofdkantoor
te Eindhoven voor de allerlaat
ste keer een receptie oude stijl
plaats. Of het nu was om het
bedrijf aan het einde van de rit
niet al te zeer op kosten te ja
gen en alvast een beetje voor
uit te lopen op de nieuwe rege
ling, danwel dat ze het gewoon
zo gezellig vonden om met
elkaar een feestje te bouwen,
zeven medewerkers van het
Directoraat Bedrijven besloten
om gezamenlijk een receptie te
houden en eveneens vereend
het daarop volgende feest met
familie en collega's te vieren.
Het waren (staand van links
naar rechts) Wim Cremers,
Dick Broer, Frans de Groot,
(zittend van links naar rechts)
Goof de Groot, Ad van Esch,
Jan Meienhorst en Henk van
Griensven.
De receptie was - hoe kan het
anders gezien de achtergrond
- een zeer groot succes. Het
Heel anders dan vorige uitgaven is de kunstagenda voor 1988.
Prijkte er in 1987 nog het werk van een oude meester op het
omslag, nu is dat een plaat van Leo Neervoort, een eigentijds
kunstenaar. Daarmee is een jarenlange traditie doorbroken. Tradi
tionele schilderkunst van bekende en onbekende meesters heeft
voor deze keer plaats gemaakt voor naïeve schilderkunst.
Het merendeel van de werken is vervaardigd in de 20e eeuw,
maar de schilderijen van bijvoorbeeld Back Olof Andersson en
Edward Hichs laten zien dat ook in de vorige eeuw kunstenaars
zich niets aantrokken van geldende 'wetten' op het gebied van de
traditionele schilderkunst. Uit de introductiefolder van de kunst
agenda leren we, dat de naïeven het doek, de verf en de kunst op
een heel andere wijze op elkaar laten inspelen. Het zijn kunste
naars die spontaan en los van die geldende wetten als 'perspec
tief' en 'natuurlijk verantwoorde verhoudingen' tot prestaties ko
men. De resultaten ontroeren door eenvoud en onbevangenheid.
De 53 in kleur uitgevoerde afbeeldingen laten dat in alle verschei
denheid zien. Ook de foto's van de houten beelden op de binnen
zijde van het omslag maken dat zichtbaar.
De 40.000 exemplaren die onlangs van de pers rolden zullen
ongetwijfeld met veel genoegen door relaties in ontvangst worden
genomen. Zij zullen verrast zijn over dit bijzondere relatie
geschenk. Misschien zal de kunstagenda ook de weg wijzen naar
het in oprichting zijnde museum voor naïeve kunst, dat naar
verwachting op niet te lange termijn zal worden geopend in het
voormalige Henkes-gebouw in Rotterdam-Delfshaven. SP
9