'aarden ALLES WAT U MOET WETEN OVER DE GROENE BETAALCHEQUE. 9 schijn halen waarbij de ver dachte waarschijnlijk is be trokken. Heel vaak leidt een handschrift tot oplossing van een zaak. Ook houdt men signalemen ten bij van van fraude - of poging daartoe - verdachte figuren. Als een baliemede werker bijvoorbeeld een cheque inneemt omdat hij de aanbieder niet vertrouwt, wordt deze cheque mét het signalement van de aanbie der doorgestuurd naar Be veiliging. Ook heeft men een bestand van iedereen die ooit bena deeld is door fraude met betaal- en/of eurocheques. Men kan dus precies na gaan wie, al of niet terecht, ooit een claim heeft in gediend. cliënt dus financiële schade leidt, dient de benadeelde via zijn bank een schade claim in bij de SBC. De cliënt vult zelf bij zijn bank een vermissingsformulier in. Dit heeft tot voordeel dat het handschrift van de cliënt bekend is en bijvoorbeeld per abuis geclaimde che ques terzijde geschoven kunnen worden. De cliënt moet ook een kopie van zijn aangifte bij de politie inleve ren. De bank van de gedu peerde maakt dan een scha- demeldingsformulier op en stuurt alles via Rabobank Nederland in Eindhoven naar de SBC. Na ontvangst van alle papie ren bij de afdeling Schade- behandeling worden aller- Een van de taken van de SBC is het behandelen van schadeclaims van bankreke ninghouders die cheques kwijt zijn geraakt en hier door zijn benadeeld. Het ei gen risico van de cliënt is bij eurocheques tot nog toe slechts 10%. De benadeel de wil de overige 90% dus graag van zijn bank terug ontvangen. Als de cheques worden verzilverd en de Praktijkvoorbeeld: Cheque-dumping De heer x zet zogenaamd een firma op. Hij opent een reke ning bij de bank en zegt dat hij verwacht binnenkort veel cheques te krijgen, omdat de zaken erg goed gaan. En ja hoor een paar weken later komt hij bij de bank met stapels cheques (gestolen dus) en laat die op zijn rekening bijstor ten. Een dag later verschijnt x weer bij de bank en zegt dat hij bijna al zijn geld op komt nemen, omdat hij een zeer goe de aankoop ten behoeve van zijn nieuwe bedrijf kan doen. Rekening leeg, geld weg en de briljante zakenman blijkt ach teraf een ordinaire oplichter. Tegen de tijd dat ontdekt wordt dat de cheques gestolen waren is x met de noorderzon ver trokken en blijkt hij onder een valse naam met valse papie ren zijn rekening te hebben geopend. Natuurlijk is het ook belangrijk op te letten als 'bekende' cliënten cheques inleveren. Is het aantal cheques sterk af wijkend van wat normaal ingeleverd wordt? Zijn er veel che ques voor volledige bedragen? Zijn de transacties in over eenstemming met de aard van het bedrijf of de persoon? etc. «Ptsmbf ,986 eerst de originele cheques opgevraagd bij de Bankgiro centrale in Leusden. Hier worden alle Nederlandse cheques behandeld. Per computer worden maar liefst 180.000 cheques per uur verwerkt. Ze worden ge microfilmd en vervolgens vindt de verrekening tussen de bank van de debiteur en de bank van de crediteur plaats. De originele cheques worden 3 maanden be waard en de microfilms 10 jaar. De afdeling Schadebe- handeling bekijkt de dos siers en beslist of ze ze zelf afhandelt danwel dat het raadzamer is een geval door te leiden naar de afdeling Beveiliging voor verder on derzoek. Hulp banken nodig Een heel belangrijk aspect van het schademeldingsfor- mulier is de mogelijkheid die de plaatselijke bank heeft om, als zij bedenkingen heeft, dit op het formulier te vermelden. Wil een bank haar vermoedens niet zwart op wit zetten, dan kan altijd even gebeld worden met de Stichting. Als de banken be paalde zaken niet signaleren of informatie achterhouden kan de Stichting misschien niet genoeg doen om een fraudezaak op te lossen. De Rabobank draait dan voor de financiële schade op. Voor het verzenden van een schadeclaim heeft men één maand de tijd. De SBC be oordeelt of iemand voor een schade-uitkering in aanmer king komt. Wie vragen heeft over de Stichting Bevordering Che queverkeer of wie iets kwijt wil over een bepaalde claim, kan contact opnemen met de afdeling Beveiliging, on der nummer (020) 5631711. Ook kan in het schadefor mulier verzocht worden of de afdeling Beveiliging na ontvangst van het dossier contact op wil nemen. TMF

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 9