Nog niet zolang geleden ging deze supermarktketen ertoe over om nog maar f 50,- per cheque extra uit te laten schrijven. Vroeger mocht je als je voor f 15,- boodschappen deed een cheque van f 300,- uitschrij ven. Dat was dus bijzonder interessant voor frau deurs De afdeling zorgt er ook voor dat een winkelier, die bijvoorbeeld een pasnum mer niet goed heeft gecon troleerd, waardoor er ge fraudeerd is, een waarschu wingsbrief krijgt. Veel winkeliers schrikken er zelf van en in overleg met de Stichting worden vaak een voudige maatregelen getrof fen om herhaling te voorko men. Een zaak die credit cards accepteert en dus een afslagapparaat heeft staan kan in een tel een afdruk maken van het pasje op de cheque, zodat alle gegevens in één keer geregistreerd staan. Voor een benzinesta tion is het bijvoorbeeld een kleine moeite om op elke cheque het kenteken van de auto van de betaler te note ren. Ook dit is een extra mo gelijkheid tot controle. Al leen de cheques waarmee is gefraudeerd komen bij de SBC terecht, zodat zij nooit weten wat er genoteerd werd van de cliënt die ach teraf te goeder trouw bleek. Om het werk zo goed moge lijk te kunnen doen, zijn bij Beveiliging mensen werk zaam die afkomstig zijn van de politie en bekend zijn met recherche-werkzaamheden. De afdeling houdt zich bezig met het plegen van eigen onderzoeken, ze adviseren over verbeteringen aan het produkt - de cheque en de pas en het gebruik ervan. Ook onderhoudt men con tacten met de banken (on der andere met de beveili gingsafdelingen), met euro cheque-secretariaten in an dere landen, met justitie, politie, postale recherche en travelcheque- en creditcard maatschappijen. En men geeft voorlichting aan de middenstand en het bank personeel en zelfs les op de rechercheschool in Zut- phen. Men verwerkt scha- dedossiers met bijzonderhe den en houdt allerlei gege vensbestanden bij. Daar mee is het mogelijk de sa menhang tussen werkwijze, plaats en datum van de ver schillende vermissingen en verzilveringen etc. aan te geven. Mede in verband met dit coördinerende deel van het werk functioneert de af deling Beveiliging ook dage lijks als vraagbaak voor Ne derlandse en buitenlandse politiemensen. Veel tijd wordt geïnvesteerd in het toesturen van originele che ques en het op andere wijze informeren van politiemen sen in al dan niet lopende recherche-onderzoeken. Dit met het doel het de cheque fraudeur zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Handschriften En hoewel de medewerkers van Beveiliging niet preten deren handschriftdeskundi gen te zijn, proberen ze toch een bestand bij te houden waarin handschriften met bepaalde in het oog sprin gende kenmerken voorko men. De schadedossiers waarin een bepaald hand schrift wordt waargenomen worden afzonderlijk geadmi nistreerd. Bij aanhouding van een verdachte die een dergelijk handschrift blijkt te hebben, kan men zo een stapel 'gevallen' te voor- Praktijkvoorbeeld: Chequeverstrekking De heer x opent te y een rekening bij een bank en komt na opening verschillende keren enkele kleine stortingen doen en 'zijn gezicht inleveren'. Bij een van zijn bezoeken vraagt hij vervolgens vriendelijk om eurocheques, die met het oog op een goede serviceverlening direct voor hem worden aan gevraagd. Na ontvangst van een, liefst twee, pakketjes che ques verschijnt de cliënt ineens niet meer op het kantoor maar zijn cheques worden wel in recordtijd verzilverd. De al dus ontstane debetstand moet natuurlijk worden aangezui verd en als men cliënt over een en ander wil aanspreken, blijkt hij niet te bestaan. De rekening werd geopend onder valse naam, de postbus blijkt opgeheven of het adres niet bestaand. Hou bij het openen van rekeningen en het verstrekken van cheques het volgende in de gaten. Wie opent de rekening en aan wie worden cheques ver strekt? Controleer de opgegeven persoonsgegevens aan de hand van postcodeboek, telefoonboek, Kamer van Koop handel etc. De praktijk heeft bewezen dat het maken van een fotocopie van het aangeboden legitimatiebewijs lieden met minder goede bedoelingen afschrikt. Wanneer worden cheques verstrekt? Niet direct na opening van de rekening, maar geruime tijd daarna, wanneer het financiële plaatje van de cliënt duide lijk is. 8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 8