door een goed instrumentarium moet het mogelijk zijn de plaatselijke banken te overtuigen van het belang van interne vacaturevoorziening boven externe werving. Centrale direc tieven werken op dit punt echter niet, eerder averechts. Ook hier is het management by conviction de aangewezen weg. De plaatselijke banken zijn zelf verantwoordelijk voor de re sultaten en vanuit die verantwoordelijkheid zie je ook dat men erin slaagt de personeelsbezetting op een verantwoor de wijze beheersbaar te houden, zeker als die resultaten on der druk komen. De vacaturebanken zijn gedecentraliseerd opgezet, er zijn er 10. Waarom niet één gecentraliseerde gegevensbank voor de gehele organisatie? Van Eldik: Ten eerste is de geografische mobiliteit beperkt. De ver plaatsing van medewerkers binnen een regio ligt meer voor de hand dan van de ene regio naar de andere. Verplaatsing binnen een regio is een wat overzichtelijker zaak dan landelijke verplaatsing. Bovendien kennen wij in mindere mate een centrale sturing. Bij onze structuur past een gedecentraliseerde gegevens bank beter, waardoor ook het beheer ervan wat dichter bij de mensen zit. Ook de gevraagde kwaliteit van werkaanbod kan regionaal beter beoordeeld worden. Men kan er zo wat gemakkelijker mee omgaan. Als je maar zorgt dat mensen die over de eigen regio's heen willen doorstromen dat ook kunnen, is er absoluut geen bezwaar tegen een gedecentraliseerde opzet. Het is zelfs goedkoper omdat een centraal beheerd gegevensbestand toch weer een apparaat nodig zou maken met meer mensen, terwijl het decentraal als een van de taken gewoon meegenomen kan worden door de personeelsadviseurs. Een centrale op zet past niet in de structuur. Wat verwacht u van de vacaturebank? Van Eldik: Als ik zie wat er in de komende jaren op ons afkomt aan ver anderingen van markten en technologieën, en de verande ringen die daardoor zullen optreden rond de organisatie, dan zullen we goede instrumenten nodig hebben. Er is al een ge neratie jonge mensen aan het aantreden met goede oplei dingen, met gerichte ambities die er graag tegenaan willen gaan. Als we letten op de beweging in onze organisatie en de kansen die dat voor hen schept dan zal de vacaturebank als instrument voor interne doorstroming en mobiliteit van mensen een belangrijke rol gaan spelen in het optimaliseren van de organisatie. Dat houdt in dat die organisatie zodanig is gestructureerd dat mensen met kwaliteiten en ambities op de voor hun meest geschikte plaats terechtkomen, waardoor zij een maximale bijdrage kunnen leveren aan het ondernemingsresultaat. OR voor doorstromingsbeleid Aan de heer B. van der Kwast, voorzitter van de Onderne mingsraad Rabobank Nederland, vroegen we: Welke overwegingen hebben de Ondernemingsraad doen besluiten instemming te geven aan de invoering van een vacaturebank voor Rabobank Nederland? V. d. Kwast: Laat ik eerst in herinnering brengen dat bij de invoering van de regionale vacaturebanken - die al dateren van 1983 - de OR heeft gezegd: hier nog niet invoeren omdat wij nog de handen vol hebben aan het tot een oplossing brengen van de personele gevolgen van het OTW-project. Enkele honderden medewerkers moesten immers herplaatst wor den en daaraan diende bij voorrang aandacht te worden besteed, alvorens als het ware Rabobank Nederland open gesteld zou kunnen worden voor de medewerkers van de plaatselijke banken. Dit zagen wij ook in het kader van de verplichting die de Hoofddirectie op zich had genomen, om deze mensen behoorlijk geplaatst te krijgen. Dit heeft nogal wat tijdgenomen en is eerst onlangs afgerond. Toen was de tijd dus rijp om ook voor Rabobank Nederland zo'n vacatu rebank op te zetten, als de tiende regio bij wijze van spreken. We zijn er nooit tegen geweest. Integendeel, we zijn er voor omdat dit de doorstromingsmogelijkheden bevordert voor de medewerkers van de organisatie. Bovendien draagt het bij tot een betere kennis onderling van de twee grootste de-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 5