De achtergrond en betekenis van de vacaturebanken nader belicht. In de vorige uitgave van Raboband werd in een artikel de komst van de vacature bank van Rabobank Nederland aange kondigd, en werden de opzet en werking uiteengezet. Dit vormde de aanleiding om in gesprek ken met drie personen die op verschillen de wijze betrokken zijn bij de vacature bank, enige aspecten nog verder uit te diepen. Achtereenvolgens komen aan het woord de heren van Eldik, van der Kwast en van Lubek. De heer van Eldik bracht als hoofd werk gebied Sociale Zaken Logistiek het voorstel om over te gaan tot invoering van een vacaturebank van Rabobank Ne derland in de Hoofddirectie. De heer van der Kwast zag als voorzitter van de Ondernemingsraad van Rabobank Nederland hoe dit orgaan haar instem ming gaf aan invoering van de vacatu rebank. De heer van Lubek heeft als directeur van de Rabobank te Dalfsen in Overijssel reeds enige ervaring met het functione ren van de regionale vacaturebanken en geeft op basis hiervan zijn persoonlijke indrukken weer. Kwaliteitsverbetering We vroegen allereerst aan de heer van Eldik, welke plaats en betekenis hij toekent aan de vacaturebank in het sociaal beleid, kijkend ook naar de ontwikkelingen die in het kader hiervan gaande zijn. Van Eldik: Kijkend naar de toekomst zal het sociaal beleid in de komen de jaren in het teken moeten staan van beleidsuitgangspun ten als verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening en kostenbeheersing. Dat alles geënt op een heroriëntatie van de essentiële uitgangspunten van onze organisatie. We denken momenteel na over de vraag: wat betekent het zijn van een coöperatieve bankinstelling heden ten dage in relatie tot onze oorspronkelijke doelstellingen. Vertaald naar de medewerkers toe heeft dit tot gevolg dat we zullen moe ten proberen om een hoge graad van kwaliteit te bereiken in produktontwikkeling, dienstvaardigheid en klantbenade ring, in de bancaire dienstverlening naar onze leden en klan ten toe. En dat tegen zo laag mogelijke kosten. Als we dat niet doen verliezen we de slag om de markt en zullen concurrenten het van ons overnemen. Dit betekent dat we, zeker als coöperatieve organisatie die niet winst als hoogste doel heeft gesteld maar juist de economische be langenbehartiging van de leden en het realiseren van een economische voorsprong ten behoeve van de leden, ook het sociaal beleid hierop zullen moeten richten. En in dat licht moeten de medewerkers de gelegenheid krij gen om zich te verplaatsen naar functies die het beste in overeenstemming zijn met hun ambities, kennis, vaardighe den en kwaliteiten, waarbij de organisatie dan de voorwaar den schept om deze verplaatsing mogelijk te maken. Het gaat daarbij om het krijgen van de juiste man of vrouw op de juiste plaats. Dat kan niet alleen verplaatsing naar een naasthogere functie een verticale verplaatsing beteke nen, maar ook een horizontale verplaatsing naar een functie die beter aansluit bij de ambities, kennis en vaardigheden. Ik vind dat de vacaturebank daarvoor een uitstekend instru ment is. Een tweede element naast het verbeteren van de kwaliteit omdat meer mensen op plaatsen komen die aansluiten bij hun kennis en vaardigheden, is het belang voor de organisa tie om een 'kruisbestuiving' toe te passen. Dit betekent dat mensen kennis en ervaring opdoen op plaatsen waaraan misschien niet meteen was gedacht, waardoor zij nieuwe elementen inbrengen en omgekeerd kennis en ervaring opdoen op die nieuwe plaats. Dat bevordert de onderlinge herkenbaarheid, een bredere oriëntatie en daardoor betere inzetbaarheid voor meer dan louter specialistische functies. Het bevordert ook de waar dering voor andere functies, begrip voor eikaars werk en daarmee de onderlinge saamhorigheid en de bedrijfseigen cultuur. Deze kruisbestuiving is van grote betekenis om een organi satie als samenwerkingsorgaan gestalte te geven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 3