Vervolg van pagina 6 derscheid willen maken tussen categorieën van medewer kers. Zij die een bepaalde functie hebben bereikt en daar mee gelukkig zijn. Zij wonen plezierig, het gezin heeft zijn plaats in de woonomgeving. Voor hen hoeft een verdere carrière niet meer zo. Je ziet qua functie echter ook mede werkers die gelukkig een bepaald doel voor ogen hebben en bewust willen doorgroeien naar een bepaalde functie, en dit ook kenbaar maken. Deze mensen kunnen wat aan de vacaturebanken hebben als middel om intern binnen de Rabobankorganisatie door te stromen. Aan welke medewerkers denkt u dan, in termen van func tieniveau gesproken? Van Lubek: Aan medewerkers in functies op 5 en 6 niveau. Dit zijn de functies onder die van hoofden van afdelingen zoals bijkan toorhouders, bankadviseurs. Medewerkers met aspiraties tot doorstroming naar een ho gere functie, bijvoorbeeld hoofd van een afdeling, kunnen vaak niet terecht op de eigen bank, omdat deze post al be zet is en niet zo maar vrijkomt. Dan is men aangewezen op een andere bank. De vacaturebank kan in zo'n situatie voor hen een hulpmiddel zijn om de aspiratie elders in de organi satie alsnog te realiseren. Ik wil daar wel een kanttekening bij plaatsen. Iemand die van plan is naar een andere bank te gaan kan ook reageren op advertenties in het interne va catureblad. Een aspect daarbij is dat men niet meteen be hoeft kenbaar te maken dat men zoiets overweegt. Terwijl iemand die zich via de vacaturebank aanmeldt daadwerke lijk moet laten blijken dat hij of zij weg wil. En ik denk dat, dat voor sommige mensen toch een drempel is om zich aan te (laten) melden bij de vacaturebank. Zou je dan niet het vacatureblad moeten laten vervallen en de vacaturebank als het belangrijkste kanaal laten funge ren om intern door te stromen. Hoe kijkt u daar tegenaan? Van Lubek: Ik denk dat we voor ogen moeten houden wat we willen be reiken. Uit oogpunt van uitwisseling van ervaring, doorstroming en een nieuw kritisch opstellen van mensen in een bepaalde functie moet je het de mensen zo gemakkelijk mogelijk ma ken om door te stromen. Als het vacatureblad in die zin in een bepaalde behoefte voorziet men kan vrijblijvend ken nisnemen van de vacatures bij een bepaalde bank - dan moet je die zeker niet opheffen, terwille van het feit van de instelling van de vacaturebank. Ik zie het duidelijk meer als een aanvulling. Ik zal het zeker als een stap terug zien als het vacatureblad opgeheven zou worden. Want ik denk dat de mensen dan het gevoel krijgen dat ze min of meer gedwongen worden via de vacaturebank een andere baan te zoeken. Ik ben van mening dat de vacature bank een vrijwillige zaak dient te blijven. Indertijd werden de regionale vacaturebanken ingericht te gen de achtergrond van een onder invloed van de recessie onder druk komende werkgelegenheid voor het zittend personeel. De plaatselijke banken verklaarden zich bereid eventueel medewerkers van elkaar over te zullen nemen. Gelukkig bleek dit achteraf allemaal mee te vallen. Verwacht u in de komende 5 jaar dat de vacaturebanken toch weer als instrument zullen moeten fungeren om ver vangende werkgelegenheid voor medewerkers te kunnen vinden? Van Lubek: Dat is correct. De afgelopen 5 jaar zijn duidelijk anders ge weest dan we in 1982 hadden gedacht. Het aantal functies en het aantal personeelsleden is alleen nog maar uitgebreid. Kijkend naar de inhoud denk ik toch dat door o.a. de auto matisering zeker een bepaalde verschuiving plaatsvindt van functies. Bepaalde functies zullen worden opgeheven en anderzijds zullen er nieuwe functies ontstaan. In het totale beeld van de werkgelegenheid behoeft dat niet meteen een achteruitgang te betekenen, maar je kunt dan wel tegen het probleem aanlopen dat de verkeerde man of vrouw op de verkeerde stoel zit. In die situatie kan de vacaturebank zeker een rol gaan spelen, juist ook omdat ze decentraal/regionaal zijn opgezet. Met de voortgaande automatisering zal dus een verschui ving van functies kunnen gaan plaatsvinden. Daarnaast zal het gezien de dalende rentabiliteit in het hele bankwezen ook de komende tijd wel kunnen voorkomen dat er voor be paalde mensen herplaatsing gezocht zal dienen te worden. Het is een goede zaak dat erop dat moment een vacature bank is, zodat men niet behoeft over te gaan tot ontslagaan vraag voor personeel wegens gebrek aan werk. Ook in deze situatie - en in feite was ze oorspronkelijk ook daarvoor be doeld - kan de vacaturebank duidelijk een taak hebben. Het is een bepaalde ondersteuning ook voor het personeel, dat hieruit kan afleiden dat er niet te gemakkelijk met zijn positie omgesprongen wordt; het is een middel om tot her plaatsing te komen, in het belang van beide partijen. Er zijn 9 regionale vacaturebanken en één voor Rabobank Nederland. Waarom niet één centrale vacaturebank voor de gehele or ganisatie? Waarom zo'n wat ingewikkelde opzet van 10 va caturebanken? Van Lubek: Het werkt wederkerig. Het personeelslid weet dat de vaca turebank in eerste instantie regionaal is. Anderzijds weten we ook dat de regionale personeelsadviseurs meer informa tie hebben over de regio en bepaalde situaties beter kunnen aanvoelen dan iemand op een centraal niveau. Ik denk dat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 10