Vacaturebank Rabobank Nederland Jaarlijks ontstaan er bij Rabobank Neder land meer dan 500 vacatures. Om deze te vervullen worden dan ook evenzovele wervingsactiviteiten ontplooid. In de ge hele Rabobankorganisatie ligt dit aantal met ruim 4500 indiensttredingen per jaar nog veel hoger. Al met al een tijdrovende en dure zaak, die echter volkomen ge- rechtvaarigd kan worden uit het grote be lang dat gehecht wordt aan vacature voorziening. Een groeiend aantal van de genoemde vacatures wordt vervuld door medewerkers van de organisatie. Velen veranderen in hun Rabo- loopbaan een of meerdere keren van functie en daar zijn zij, maar ook de bank, best gelukkig mee. Voor de bank is interne va caturevervulling een goede zaak, omdat opleiding en er varing binnen de eigen orga nisatie blijven. Voor de me dewerkers is de mogelijk heid van interne doorstro ming van belang omdat zij op deze manier een volgen de stap in hun loopbaan kunnen zetten. Op deze wij ze kunnen zij zich verder ontplooien. Ook krijgen mensen de mogelijkheid zich in de breedte te ontwik kelen, waardoor zij op meer dere fronten inzetbaar zijn. Dit is mede in hun eigen be lang. Veranderende markten vereisen nu eenmaal van medewerkers dat zij mee kunnen gaan in deze bewe gingen. Ook de blik van mensen op het totale bedrijf en de sa menhang van bedrijfsactiva teiten wordt vergroot door ervaringen opgedaan in ver schillende functies. Waarom vacaturebanken? In het begin van de tachti gerjaren dreigde de werkge legenheid van het zittend personeel, door teruglopen de activiteit en tengevolge van automatiseringsontwik kelingen, in gevaar te ko men. Daarom zocht de lei ding van de organisatie naar mogelijke oplossingen. Duidelijk was dat, terwijl er op de ene plaats vraag naar personeel ontstond, er op een andere plek mensen over zouden zijn. Om de af stemming tussen vraag en aanbod te verbeteren zou er een soort bemiddeling die nen plaats te vinden. Als medewerkers vervolgens bereid zouden zijn een ande re functie elders in het be drijf te aanvaarden dan zou den dreigende overschotten daarmee kunnen worden voorkomen. Een goed wer kende vacaturebank is in een dergelijke situatie een effectief middel om in vaca turevervulling te voorzien en om medewerkers bij het vin den van een andere functie te kunnen helpen. In deze vacaturebanken worden alle vrijkomende va catures geregistreerd. Te vens kunnen medewerkers zich aanmelden of worden aangemeld, waarna de per- soneelsadviseur actief be middelt om de medewerker aan een andere baan te helpen. Andere tijden, hetzelfde instrument Gelukkig zijn de tijden ver anderd. De werkgelegen heid binnen de organisatie trok aan en er zijn in de tus senliggende jaren enkele duizenden medewerkers bij gekomen. De noodzaak om te bemiddelen omdat de werkplek verloren dreigde te gaan is momenteel niet aan wezig, hoewel niet gegaran deerd kan worden dat dit zo zal blijven. Er zijn echter wel andere niet minder belang rijke redenen om de vacatu rebanken te laten bestaan en hun werking te ver beteren. Nog steeds is het niet altijd gemakkelijk om voor vaca tures de juiste kandidaten te vinden, terwijl er toch vele capabele medewerkers in de organisatie werkzaam zijn. Verder is het duur en leidt het tot ongewenste groei van personeelsaantal len als er onnodig extern ge worven wordt. En het blijft aantrekkelijk voor medewer kers om binnen de eigen or ganisatie te kunnen door stromen. Het activeert men sen als zij nieuwe ervarin gen kunnen opdoen in ande re functies. Om de interne vacaturever vulling soepeler te laten ver lopen is, naast het intern va catureblad, de vacature bank dan ook een volwaar dig hulpmiddel. Een instru ment voor het management dat zicht geeft op het in ei gen huis aanwezig poten- tiëel, èn dat medewerkers de gelegenheid biedt ken baar te maken dat men uit ziet naar een andere functie. Negen regionale vacaturebanken De negen regionale vacatu rebanken, die in 1983 ope rationeel zijn geworden, maakten de bemiddeling van medewerkers van plaat selijke banken onderling mogelijk. Daarnaast diende er nog een tiende vacature bank, die van Rabobank Ne derland, te worden inge richt. Hoewel primair be doeld om vacatures binnen Rabobank Nederland te doen vervullen kan hiermee ook de bemiddeling tussen plaatselijke banken en Rabobank Nederland gerea liseerd worden. Medewerkers van Rabobank Nederland en van plaatselij ke banken kunnen zich zo wel bij de negen regionale als bij de tiende vacature bank aanmelden. Nu ook de vacaturebank van Rabobank Nederland operationeel is geworden, is functieverandering door be middeling via de vacature banken binnen de totale Rabobankorganisatie mo gelijk. Hoe werkt de tiende vacaturebank? Net als de regionale vacatu rebanken kan de tiende va caturebank alleen maar werken als er voldoende medewerkers worden aan gemeld. Maar aanmelding van kandidaten alleen is niet voldoende, er moeten ook voldoende 'passende' vaca tures zijn. De kandidaten van de vaca turebanken moeten binnen redelijke termijn plaatsbaar zijn. Als er bijvoorbeeld geen vacatures zijn waar voor de kandidaat in aan merking zou kunnen komen heeft het geen zin hem in het bestand op te nemen. Er zou een verwachting wor den gewekt die niet zou kunnen worden waarge maakt. Het principe van een vaca turebank is vrij eenvoudig. Het management geeft elke vacature door aan de betref fende P O-adviseur. Deze zal de vacatures opnemen in het vacature-register van zijn werkgebied. Medewerkers die, om welke reden dan ook graag van functie zouden willen veran deren, worden aangemeld bij hun eigen P O-adviseur. Na het invullen van formu lieren met o.a. opleidings- en ervaringsgegevens wordt de kandidaat uitgenodigd voor een intake-gesprek bij zijn 8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 8