nieuwe pakjes cheques meestal in een la of kastje bij de ba lie. Dat is gemakkelijk als een cliënt zijn nieuwe setje op komt halenHet zou beter zijn met de klanten af te spre ken dat ze van te voren even bellen dat ze nieuwe cheques komen halen. Het is dan een kleine moeite om te zorgen dat ze op tijd klaar liggen en de veiligheid is beter gewaarborgd. De cliënten zijn er zich vaak niet van bewust dat 20 euro cheques een waarde van f 6000,- vertegenwoordigen. Gaan ze naar de supermarkt dan nemen ze soms rustig het hele mapje mee, terwijl niemand het in z'n hoofd zou halen om met zes briefjes van duizend naar de winkel te gaan. Het is de taak van de bank om de klanten voor te lichten, om ze ervan te doordringen dat men nooit meer cheques mee moet nemen dan men nodig heeft. Ook zijn er ondanks alle waarschuwingen nog steeds veel mensen die che ques en pasje bij elkaar bewaren. Wat kunnen de middenstanders doen om fraude tegen te gaan? De banken dekken vaak de schade als blijkt dat een winkelier een gestolen cheque heeft aangenomen. Het ver hogen van de aansprakelijkhed voor de middenstander kan er misschien voor zorgen dat er beter gekeken wordt naar de geldigheid van het pasje en of de handtekening, bank- naam, rekeningnummer en pasnummer op cheque en pasje overeenkomen. Hoe vaak wordt in een winkel of restaurant niet gezegd: 'Het pasje hoef ik niet te zien hoor, dat geloof ik wel'. Al in de zeventiger jaren begon de Rabobank met maatrege len tegen fraude met cheques. De eerste maatregel was dat de cheques niet meer thuisbezorgd werden, maar dat ze op de bank moesten worden afgehaald. Dat dit een uitsteken de maatregel is blijkt uit het feit dat de Postbank hier - na veel diefstallen, onder meer uit brievenbussen - nu ook toe overgaat. Wie z'n cheques én het bijbehorende pasje kwijtraakt heeft een eigen risico van 10%, met een maximum van f 30,- per cheque. Misschien dat de cliënten voorzichtiger zouden zijn als dit eigen risico hoger zou worden. Ook voor winkeliers kan wellicht de aansprakelijkheid wor den verhoogd. Als blijkt dat men na het aannemen van een gestolen cheque niet 100% schadeloos wordt gesteld zal men ongetwijfeld de gegevens beter controleren. Zo kunnen er nog meer maatregelen worden bedacht, maar eigenlijk zouden de cheque en het bijbehorende pasje zo ge maakt moeten zijn dat misbruik wel haast uitgesloten is. Het produkt zélf zou perfect moeten zijn. Helaas is dit zeer moeilijk. De techniek kan wel steeds meer, maar de crimine len ook Degenen die tot nu toe de belangrijkste plaats innemen in de strijd tegen de valse of gestolen cheques en pasjes zitten aan de frontlinie van ons bedrijf, achter de balie. Door hun ervaring weten zij vaak frauduleuze handelingen te voor komen. Komt er een heer met cheques waar mevrouw op staat dan ruiken ze natuurlijk onmiddellijk onraad, maar er zijn ook andere gevallen. Een zeer jong iemand met cheques waarop 'prof. dr.' staat moet bijvoorbeeld ook maar even dubbel gecheckt worden... De verantwoordelijkheid van onze baliemedewerkers is groot. Zij zijn immers ook degenen die het van de cliënt op hun brood krijgen als iets niet geheel naar wens verloopt. In Amsterdam schudden de heren Van Zon en Wijnholds de waar gebeurde verhalen zo uit hun mouw. 'Weet je nog die man die de terminal door de hal gooide en die keer dat er iemand kwam met een volgeschreven papier en zei: dit is m'n strafblad en nu wil ik f 100,-.' Je zal er maar mee gecon fronteerd worden. De grootste wens van de Rabobank Amsterdam is dat het bankbedrijf met grote voortvarendheid het electronisch be talen stimuleert. Maar ook dan zal natuurlijk, naast het be talen met chartaal geld, het betalen met cheques een feit blijven. In die situatie zou men in Amsterdam willen dat che quenummers electronisch gecontroleerd kunnen worden. Het zou dan bijvoorbeeld onmiddellijk te zien zijn of een cheque gestolen is. Als fraudeurs weten dat er zo'n systeem is, zullen ze zich wel twee maal bedenken voor ze naar een bank stappenHelemaal mooi zou het zijn als de middenstanders ook over zo'n systeem zouden beschikken. Dan wordt het echt bijna onmogelijk om nog een gestolen cheque te gebruiken. Wie nu ergens met een creditcard betaalt merkt dat er voor dat betaalmiddel al een controlesysteem is. Telefonisch wordt gecheckt of de kaart in orde is. Bij de Rabobank Amsterdam heeft de cheque-fraude de vol le aandacht. Het is een steeds terugkerend onderwerp in het werkoverleg. Door er met elkaar over te praten leert iedereen steeds beter te letten op bepaalde dingen, die be langrijk kunnen zijn. De banken geven de cheques uit, de banken zijn het die er voor opdraaien als er gefraudeerd wordt, de banken moeten dus het voorbeeld geven als het om de controle gaat. TMF 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 7