Rentabiliteit Particulierenmarkt door de bril van een aangesloten bank 7) '7 Huidige situatie Onlangs hebben de aan gesloten banken kennis kunnen nemen van de bro chure 'Consumenten en cliënten; segmentatie en se lectie als hulpmiddelen bij de marktbewerking'. De kern van dit marktbewer kingssysteem is het onder verdelen van het marktpo tentieel in een aantal seg menten en het onderverde len van de cliënten in be paalde groepen. Na deze onderverdeling kunnen er tegenstellingen gesigna leerd worden. Een bestaan de relatie die alleen een be taalrekening en een AVP verzekering bij ons afneemt, waarbij de betaalrekening als 'huishoudrekening' ge voerd wordt, zal ingedeeld worden in cliëntgroep 4. Dit is de kleine klant. Als consument zou hij best in het primaire segment thuis kunnen horen. Dat wil zeg gen: inkomen minimaal f 120.000,- of onroerend goed ter waarde van mini maal f 400.000,- of beleg gingen ter waarde van f 75.000,-. Met de hulpmid delen die de brochure aan geeft kan de bank gericht gaan werken aan deze te genstelling. Gewenste situatie Naast deze algemene marktbewerking is er vol gens mij ook behoefte aan een wat directere aanpak. Het zou een goede zaak zijn als de bank meteen aan 'de neus' van de klant kan zien welke diensten hij op dit moment afneemt. Dit gege ven is wel bij de bank be kend, maar daarvoor moet het CRAB-systeem of de cliëntkaart geraadpleegd worden. Aan deze 'kasten- bestanden' heb ik aan het front (de balie) weinig. Daarnaast zijn die systemen statisch; een momentopna me, die inmiddels door de praktijk achterhaald kan zijn. Kortom géén ideaal in strument om snel de positie van de klant te bepalen, zo lang als de cliëntenkaart nog niet direct oproepbaar is op het scherm. Waar zou de baliemedewer ker wél wat aan hebben? Aan een systeem dat geau tomatiseerd is, levend, een voudig en overal aanwezig. Omdat ik geen computer systemen kan ontwerpen heb ik binnen de bestaande systemen gezocht naar een gegeven wat aan de boven genoemde eisen voldoet. Ik meen die gevonden te heb ben in de lokatiecode. Onderstaand een schets van deze 'lokatietoekenning op basis van negatieve produktselectie' Het systeem, eerste positie Zoekend naar een gegeven wat aan de eisen zou kun nen voldoen stuitte ik op de lokatie-indicatie. De lokatie code komt in ieder actief. systeem voor als een num- meriek gegeven, bestaande uit twee posities. De passie ve systemen kennen (nog?) geen lokatie-indicatie. Klan ten die aleen produkten uit de passieve systemen af nemen zullen er niet of hoogstens zeer incidenteel zijn. Een hypotheek, con sumptieve financiering, ver zekering of effectendepot komt nooit voor zonder een gekoppelde spaar- of betaal rekening. We kunnen dus zonder meer de actieve systemen als leidend aanmerken. Neemt een klant zowel pro dukten uit de actieve als uit de passieve systemen af, dan bepaalt de lokatie van de actieve systemen de relatie-code. Sommige (met name grote re) banken gebruiken de lokatie-code voor het aan geven van een bepaald bij- 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 9