mentenbond eist-^verlies met banken L anbm. Winst niet te hoog VOOR HET BETALINGSVERKEER VALLEI^VERKEERD OlIÜC W60S Financien Economir het betalingsverkeer van jaar tot jaar verder oplopen. Zelfs als rekening wordt ge houden met de rentewinst op de saldi van de betaalre keningen, beloopt het tekort alleen al binnen de Rabo- bankorganisatie jaarlijks en kele honderden miljoenen guldens. Die verliezen worden tot nu toe 'gesubsidieerd' uit de opbrengsten van andere produkten en diensten. De rentetarieven voor bijvoor beeld sparen en lenen wor den beïnvloed door deze bij dragen aan de kosten van het betalingsverkeer. Dit geeft al aan dat de reactie 'de klant moet nu gaan be talen' in feite geen hout snijdt. Ook in het verleden werden deze kosten, zij het indirect, door de cliënten betaald. Of zoals Het Finan- cieele Dagblad schreef: 'gratis betalen bestaat in derdaad niet'. Er zijn diverse redenen waarom het systeem van in directe kostendoorbereke- ning niet langer gewenst is. Hiervoor werd al gewezen op de mogelijkheid om met tarieven te sturen naar een efficiënter gebruik van de diverse betaalvormen. Daar bij is het ook eerlijker om de veroorzaker van de kosten te laten betalen. En dan is er nog een ontwik keling, die in de zestiger ja ren evenmin viel te voorzien. Er is in toenemende mate sprake van (nieuwe) markt partijen die niet de lasten te dragen hebben van het be talingsverkeer. Dat is te merken aan de door hen ge hanteerde tarieven voor spaar- en leenprodukten. Het terugdringen van de subsidies vanuit andere pro dukten is nodig om beter te kunnen concurreren. Voor andere produkten van de Rabobank kunnen aantrek kelijker voorwaarden wor den geboden. Bovendien zijn efficiency en kostenbe- Het streven van de Rabo bank om te komen tot een kostendekkend betalings verkeer heeft niet in de eerste plaats tot doel het bedrijfsresultaat van de or ganisatie te vergroten. Maar dat is wat anders dan in stemmen met de soms ge hoorde mening dat 'de ban ken zulke superwinsten ma ken dat tarifering helemaal niet nodig is'. Winsten van honderden miljoenen gul dens lijken op het eerste ge zicht misschien spectacu lair, maar zijn dat zeker niet als ze worden afgezet tegen het enorme bedrijfsvolume van de banken. Zoals al eer der werd uiteengezet in dit blad (Raboband 17, 1985), zijn de huidige bankwinsten meer dan nodig om het hoofd te kunnen bieden aan de zwaardere concurrentie en de toenemende risico's. Een nieuwe stroom van consumentenreacties met name ook aan de balie - mag worden verwacht als de cliënten in de loop van dit jaar worden ingelicht over de precieze inhoud van de maatregelen. Mede daar om zal in Raboband de ko mende maanden vaker aan dacht worden besteed aan dit onderwerp. Overigens zullen de medewerkers van Rabobanken ook op andere wijzen tot in detail worden geïnformeerd over vorm, doel en achtergronden van vergoedingen en produkt- vernieuwing. R. Cramer Voorlichting en Externe Betrekkingen heersing nodig om het beta lingsverkeer als maatschap pelijke nutsfunctie zoveel mogelijk voor iedereen be reikbaar te houden. fr-1 jj flI» BH tl/ JTt n verslaggevers AMSTERDAM, vrijdag i spoedoverleg met de Raad betalingsverkeer heeft een »den kosten worden eenzijdig atvangers worden ontzien en Ie banken gaat de cliënt geld uidelijk wat het „standaard- ker aantal per jaar. Al deze plannen moeten in de loop van 1988 gerealiseerd zijn. De te vergoeden rente en de ta rieven voor betaaldienstver lening zullen echter niet noodzakelijkerwijs voor alle banken dezelfde zijn. Als pleister op de wond» 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 5