IMii lanken to nZTbesl- £ita!lngsv Uiiën^ ove .sumentenbondJ ^VeiJ ona Reacties op plannen Economie Bankiierekent kosten door aan klanten VOORSTELl (het wordt minder aantrek kelijk om een pakje sigaret ten of een kopje koffie te betalen met een Euro cheque). Toch blijft ook in het nieuwe systeem de keuze aan de cliënt. Als hij onmiddellijk van iedere mutatie een reke ningafschrift wil ontvangen, dan is dat mogelijk. Het kan ook gratis, maar dan zal hij een aantal dagen op infor matie moeten wachten. Een efficiënt betalingsver keer is zeker niet alleen een zaak van de gebruikers. De aanbieders moeten even eens attent blijven op mo gelijkheden om de efficien cy te vergroten, bijvoorbeeld door toepassing van de mo dernste technologie. Het plan-van de Rabobankorga- nisatie om in snel tempo door te gaan met het plaat sen van geldautomaten (GEA's), is hiervan een pri ma voorbeeld. Een voor beeld dat bovendien aan geeft dat efficiency en ser vice aan de cliënt (de moge lijkheid om te allen tijde geld op te nemen) uitstekend sa men kunnen gaan. Ook de functies van de geldautomaat worden rui mer. Zo komt er binnen af zienbare tijd een controle op het rekeningsaldo, waarmee de GEA voor een veel grote re groep cliënten beschik baar komt. Een volgende stap is de mogelijkheid om op het beeldscherm van de automaat het rekeningsaldo af te lezen, hetgeen wellicht een verdere vermindering van de behoefte aan reke ningafschriften betekent. Het is moeilijk om nu al aan te geven in welke mate de verliezen op het betalings verkeer zullen worden ver minderd door de nu aange kondigde tariferingsmaatre gelen en door kostenreduc tie als gevolg van een grote re efficiency. Pas na enige praktijkervaring zal kunnen worden bepaald in welke mate vervolgstappen nodig zijn. In diverse ons omringende landen zijn bankcliënten al jaren gewend om te betalen voor verleende diensten. In de Nederlandse situatie zijn tarieven voor het particulie re betalingsverkeer een schaars verschijnsel (we kennen wel een jaarlijks abonnementsbedrag voor de Eurochequepas en een tarief voor gebruik van de geldautomaat buiten kan tooruren). De onlangs door de banken aangekondigde plannen hebben dan ook nogal wat reacties opgele verd, zowel in de pers als van consumentenzijde. Diverse kranten hebben commentaren gewijd aan de ontwikkelingen. Over het al gemeen hadden die artike len een positieve teneur. Zo schreef Het Financieele Dag blad op 30 juni onder meer: 'De fictie van gratis beta lingsverkeer is voor een deel losgelaten; een wat grotere concurrentie ligt in het ver schiet. De maatregelen die de banken en spaarbanken hebben aangekondigd en tussen nu en 1988 willen in voeren, zijn een logischer stap om de kosten van het betalingsverkeer te vermin deren dan de rente-actie van de Postbank. Heldere tarieven moeten de consumenten in staat stel len efficiënter te handelen en dat komt het functione ren van het economisch systeem ten goede', aldus Het Financieele Dagblad. In een kritische reactie van de Consumentenbond werd vooral om nadere informatie gevraagd over de door de banken afgesproken maat regelen. Inmiddels is de Raad voor het Betalingsver keer in overleg getreden met de Consumentenbond om meer informatie te geven en om de achtergronden van de besluiten toe te lichten. Zestiger jaren In consumentenreacties op de aangekondigde plannen wordt nogal eens gewezen op de zestiger jaren: 'Toen werd je bij de banken bin nengelokt voor een gratis betaalrekening en nu je nau welijks meer zonder kan, moet je gaan betalen.' De si tuatie van toen is echter niet te vergelijken met die van nu. Zo is bijvoorbeeld het produkt veranderd; de huidige betaalrekening biedt veel meer mogelijkheden (betaal- en Eurocheques, kredietfaciliteiten e.d.) en daarmee meer gemak voor de cliënt. Het aantal reke ningen en het aantal muta ties is explosief gegroeid. Op 4 miljoen Rabobankre- keningen vonden in 1986 bijna 650 miljoen mutaties plaats. Gevolg is dat de verliezen op /W VRIJDAG 26 JUNI 1987 edactie economie AM - De Consumen ?n het KNOV, de on sorganisatie in het ?n kleinbedrijf, keren ;ezind tegen het uit- t van de banken dat hen verzorgde beta ler kostendekkend n Ho hanlrpn nis- het de banken kwalijk lang een 'technisch niet efficiënt betaling en e stand hebben gehoude^P betaalrek^'Paarb^nken voerder van de bon ^ndaardnalrt11^611' maar voorbeeld dat bank'^Xtm rliPakket 4 geen rechtstreeeks bank'extra dien£aick.et van biar reeks'De maatregel f invOeren hebben met de com <fe l**><de Postban u bankgirocentrale er5 enjngenCtn*nte,°P .OTTi goed'van hun klaff» moeten opvragen. "ie" meer in de jaren tad» J-)e Raad voor vo9r het h c Pe set nie 198 Van onze financiële redactie AMSTERDAM, vrijdag onsumen mtvanger. wkosten b P' Rzbourdouille ttibourdoyjii gewoon belni P°emt het 'k nu e^ikJ ,d?t de De Raad van erkeer, heeft ioten om voor e diensten' eer aan vragen. I et standaard' De consumenten voor het Betaling! nutsfunctie en de d. afgewenteld op de een slechte hedrijfs kosten. Voorts is hi 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 4