Betalingsverkeer is nooit gratis geweest Bescheiden vergoedingen Efficiënt gebruik 3 Binnen enkele maanden zullen (hogere) tarieven worden vastgesteld voor een aantal diensten in het particuliere beta lingsverkeer. Daarmee kan een belangrij ke bijdrage worden geleverd aan het te rugdringen van de verliezen in deze sec tor van onze dienstverlening. Verliezen die alleen al voor de Rabobankorganisatie enkele honderden miljoenen guldens belopen. loog maakt is bepalend voor de groep waarin men start. 'We doen dit', aldus Richard van Schie, 'om ook de min der sterke renners plezier te laten beleven aan het fiet sen. Zij worden namelijk in de minder snelle groep inge deeld en hoeven dus niet bang te zijn 'weggefietst' te worden. Op deze manier krijgen we dus twee groeps winnaars.' De start van de proloog is om 11 uur. Vanaf 10 uur is er gelegenheid om in te rij den. Voor inlichtingen over het wielerkampioenschap kunt u terecht bij Richard van Schie, Rabobank Pijnac- ker (01736) 7140. Alle banken ontvingen on dertussen een schriftelijke uitnodiging en een inschrijf formulier. De Pijnackerse wielerliefhebbers hopen op een groot aantal deelne mers. Gezien de grote popu lariteit van het wielrennen en het trimfietsen moet het mogelijk zijn om een aardig rennersveld uit Rabokringen bij elkaar te krijgen. Wellicht dat de gebeurtenissen in de Tour de France nog wat meer inspiratie geven. Het is te hopen dat de Pijn ackerse inspanningen wor den beloond met een groot rennersveld. De daad is dus aan de Rabowielerliefheb- bers! Jan Wen te Ier Ruim een maand geleden maakte de Postbank bekend per 1 juli te stoppen met het vergoeden van creditrente op de girorekening. Die stap was opmerkelijk, want tot nu toe werd door de Post bank altijd nogal laconiek gereageerd als andere ban ken hun zorgen uitspraken over de nog steeds toene mende kosten van het beta lingsverkeer. Het probleem van de kostenontwikkeling wordt nu ook door de Post bank erkend. De andere banken waren al eerder tot de conclusie ge komen dat er iets gedaan moet worden aan de steeds maar toenemende verliezen in het particuliere betalings verkeer. Toch hebben zij - en dus ook de Rabobank - besloten om de maatregel van de Postbank niet over te nemen. Algehele afschaf fing van de creditrente is na melijk niet het meest ge schikte middel om te komen tot een kostendekkend be talingsverkeer. Weliswaar kan zo eenmalig een beper king van de tekorten wor den bereikt, maar het levert geen bijdrage aan een effi ciënter gebruik van de diver se betalingssystemen. En juist die efficiency is een kernbegrip in het streven om het betalingsverkeer rendabeler te maken. Ook bestaat de kans dat reke ninghouders in navolging van het advies dat de Con sumentenbond aan Post bankcliënten gaf - vaker en meer overboeken naar spaarrekeningen, hetgeen voor de bank extra kosten met zich meebrengt. Een derde bezwaar is dat de be tere cliënten, die veelal hoge saldi aanhouden op hun be taalrekening, door het af schaffen van de creditrente extra benadeeld worden. Op het moment dat het besluit van de Postbank be kend werd, waren de overi ge banken al geruime tijd in overleg om oplossingen te vinden voor de veel te hoge kosten van het betalingsver keer. Inmiddels is door de Raad voor het Betalingsver keer (waarin met uitzonde ring van de Postbank alle belangrijke marktpartijen zijn vertegenwoordigd) aan gekondigd tot welke maat regelen de banken willen komen: er zullen (beschei den) vergoedingen worden gevraagd voor bepaalde be taalfaciliteiten. Te denken valt aan een iets hoger jaartarief voor de Eu- rochequepas en een gering abonnementsbedrag voor een betaalchequepas. Een aantal betaal- of Euroche ques wordt kosteloos be schikbaar gesteld; wie er meer wil gebruiken, betaalt per cheque een vergoeding. Ook kasdisposities met een cheque (bij een andere dan de eigen bank) en rekening afschriften die een bepaald vrij aantal te boven gaan, zullen van een prijskaartje worden voorzien. Uit dit overzicht blijkt dat voor de standaardfaciliteiten van een betaalrekening voorals nog geen kosten in rekening worden gebracht. Het is nog niet mogelijk om bij de hiervoor genoemde maatregelen bedragen in te vullen. Er is namelijk afge sproken dat iedere bank zelf de hoogte van de meeste tarieven en de te hanteren rente kan bepalen (voor ge zamenlijke produkten, zoals de Eurochequepas, wordt de prijs in interbancair over leg vastgesteld). Rabobank Nederland verwacht hier over binnen enkele maan den adviezen uit te brengen aan de aangesloten banken, zodat de maatregelen begin 1988 kunnen ingaan. Het advies zal zich overigens niet beperken tot het noe men van tarieven, ook pro- duktvernieuwing zoals een nieuwe systematiek voor de creditrente - komt aan de orde. Het samenhangende pakket van vergoedingen en pro- duktvernieuwing dat later dit jaar wordt gepresen teerd, zal door de opbrengst van tarieven een directe bij drage leveren aan het terug dringen van de verliezen op het betalingsverkeer. Een ef ficiënter gebruik van de be taalsystemen zal echter naar verwachting een min stens zo belangrijke (indirec te) opbrengst geven. Zo is het waarschijnlijk dat de maatregelen de gebruikers zullen 'sturen' naar goedko per te verwerken betaalvor- men (een kasopname met een cheque brengt meer kosten met zich mee dan gebruik van de geldauto maat). Ook wordt onnodig gebruik van de bancaire be taalsystemen tegengegaan 2fl hj buitenlust

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 3