Betalingsverkeer is
nooit gratis geweest
Bescheiden
vergoedingen
Efficiënt gebruik
3
Binnen enkele maanden zullen (hogere)
tarieven worden vastgesteld voor een
aantal diensten in het particuliere beta
lingsverkeer. Daarmee kan een belangrij
ke bijdrage worden geleverd aan het te
rugdringen van de verliezen in deze sec
tor van onze dienstverlening. Verliezen
die alleen al voor de Rabobankorganisatie
enkele honderden miljoenen guldens
belopen.
loog maakt is bepalend voor
de groep waarin men start.
'We doen dit', aldus Richard
van Schie, 'om ook de min
der sterke renners plezier te
laten beleven aan het fiet
sen. Zij worden namelijk in
de minder snelle groep inge
deeld en hoeven dus niet
bang te zijn 'weggefietst' te
worden. Op deze manier
krijgen we dus twee groeps
winnaars.'
De start van de proloog is
om 11 uur. Vanaf 10 uur is
er gelegenheid om in te rij
den. Voor inlichtingen over
het wielerkampioenschap
kunt u terecht bij Richard
van Schie, Rabobank Pijnac-
ker (01736) 7140.
Alle banken ontvingen on
dertussen een schriftelijke
uitnodiging en een inschrijf
formulier. De Pijnackerse
wielerliefhebbers hopen op
een groot aantal deelne
mers. Gezien de grote popu
lariteit van het wielrennen
en het trimfietsen moet het
mogelijk zijn om een aardig
rennersveld uit Rabokringen
bij elkaar te krijgen. Wellicht
dat de gebeurtenissen in de
Tour de France nog wat
meer inspiratie geven.
Het is te hopen dat de Pijn
ackerse inspanningen wor
den beloond met een groot
rennersveld. De daad is dus
aan de Rabowielerliefheb-
bers!
Jan Wen te Ier
Ruim een maand geleden
maakte de Postbank bekend
per 1 juli te stoppen met het
vergoeden van creditrente
op de girorekening. Die stap
was opmerkelijk, want tot
nu toe werd door de Post
bank altijd nogal laconiek
gereageerd als andere ban
ken hun zorgen uitspraken
over de nog steeds toene
mende kosten van het beta
lingsverkeer. Het probleem
van de kostenontwikkeling
wordt nu ook door de Post
bank erkend.
De andere banken waren al
eerder tot de conclusie ge
komen dat er iets gedaan
moet worden aan de steeds
maar toenemende verliezen
in het particuliere betalings
verkeer. Toch hebben zij -
en dus ook de Rabobank -
besloten om de maatregel
van de Postbank niet over te
nemen. Algehele afschaf
fing van de creditrente is na
melijk niet het meest ge
schikte middel om te komen
tot een kostendekkend be
talingsverkeer. Weliswaar
kan zo eenmalig een beper
king van de tekorten wor
den bereikt, maar het levert
geen bijdrage aan een effi
ciënter gebruik van de diver
se betalingssystemen. En
juist die efficiency is een
kernbegrip in het streven
om het betalingsverkeer
rendabeler te maken. Ook
bestaat de kans dat reke
ninghouders in navolging
van het advies dat de Con
sumentenbond aan Post
bankcliënten gaf - vaker en
meer overboeken naar
spaarrekeningen, hetgeen
voor de bank extra kosten
met zich meebrengt. Een
derde bezwaar is dat de be
tere cliënten, die veelal hoge
saldi aanhouden op hun be
taalrekening, door het af
schaffen van de creditrente
extra benadeeld worden.
Op het moment dat het
besluit van de Postbank be
kend werd, waren de overi
ge banken al geruime tijd in
overleg om oplossingen te
vinden voor de veel te hoge
kosten van het betalingsver
keer. Inmiddels is door de
Raad voor het Betalingsver
keer (waarin met uitzonde
ring van de Postbank alle
belangrijke marktpartijen
zijn vertegenwoordigd) aan
gekondigd tot welke maat
regelen de banken willen
komen: er zullen (beschei
den) vergoedingen worden
gevraagd voor bepaalde be
taalfaciliteiten.
Te denken valt aan een iets
hoger jaartarief voor de Eu-
rochequepas en een gering
abonnementsbedrag voor
een betaalchequepas. Een
aantal betaal- of Euroche
ques wordt kosteloos be
schikbaar gesteld; wie er
meer wil gebruiken, betaalt
per cheque een vergoeding.
Ook kasdisposities met een
cheque (bij een andere dan
de eigen bank) en rekening
afschriften die een bepaald
vrij aantal te boven gaan,
zullen van een prijskaartje
worden voorzien. Uit dit
overzicht blijkt dat voor de
standaardfaciliteiten van
een betaalrekening voorals
nog geen kosten in rekening
worden gebracht.
Het is nog niet mogelijk om
bij de hiervoor genoemde
maatregelen bedragen in te
vullen. Er is namelijk afge
sproken dat iedere bank zelf
de hoogte van de meeste
tarieven en de te hanteren
rente kan bepalen (voor ge
zamenlijke produkten, zoals
de Eurochequepas, wordt
de prijs in interbancair over
leg vastgesteld). Rabobank
Nederland verwacht hier
over binnen enkele maan
den adviezen uit te brengen
aan de aangesloten banken,
zodat de maatregelen begin
1988 kunnen ingaan. Het
advies zal zich overigens
niet beperken tot het noe
men van tarieven, ook pro-
duktvernieuwing zoals
een nieuwe systematiek
voor de creditrente - komt
aan de orde.
Het samenhangende pakket
van vergoedingen en pro-
duktvernieuwing dat later
dit jaar wordt gepresen
teerd, zal door de opbrengst
van tarieven een directe bij
drage leveren aan het terug
dringen van de verliezen op
het betalingsverkeer. Een ef
ficiënter gebruik van de be
taalsystemen zal echter
naar verwachting een min
stens zo belangrijke (indirec
te) opbrengst geven. Zo is
het waarschijnlijk dat de
maatregelen de gebruikers
zullen 'sturen' naar goedko
per te verwerken betaalvor-
men (een kasopname met
een cheque brengt meer
kosten met zich mee dan
gebruik van de geldauto
maat). Ook wordt onnodig
gebruik van de bancaire be
taalsystemen tegengegaan
2fl hj
buitenlust