Veel amusement in
Valkenswaard
Onder het toeziend oog van drs. R. B. J. van Eldik, lid van
de Hoofddirectie, werd de finale gespeeld. Wat de 22 man
nen ook probeerden, het lukte niet om ook maar één doel
punt te maken. Ook in de verlenging werd niet gescoord.
Een finale beslissen op strafschoppen is niet zo leuk, maar
er was natuurlijk geen andere mogelijkheid, slechts één
team kon kampioen worden.
De keper van Vleuten wist het eerste centrale bank-schot
schitterend te stoppen. Zijn eigen team schoot de eerste pe
nalty naast. De tweede bal was voor beide elftallen raak. De
derde poging van Rabobank Nederland ging over, de derde
van Comvlys ging erin. Het publiek hield de adem in. Ook
de vierde bal van Rabobank Nederland ging over, de vierde
van Vleuten naast. De vijfde bal was raak, voor beide
teams. Comvlys was kampioen. Zelden is er zo'n zware
strijd voor de overwinning gestreden, zelden waren twee
teams van zo'n gelijk niveau.
Zestien teams streden in vier poules om het dames
kampioenschap. Het elftal van NOP, de winnaar van vorig
jaar, haalde helaas de eindstrijd niet. In hun poule werden
de Wieringermeervogels eerste. De vier poule-winnaars
plaatsten zich meteen voor de halve finales. Rabobank Bor-
ne vorig jaar tweede verloor met 2-1 van de Pegels van
de centrale bank. Wieringermeervogels won na het nemen
van strafschoppen van de Raboflitsen uit Delft. De strijd om
de derde en vierde plaats werd door Borne gewonnen van
de Raboflitsen met maar liefst 5-0. Ook in de finale was er
een duidelijke overmacht. Al in de eerste minuut brachten
de Pegels de stand 1-0 op het scorebord. De eerste helft
werd afgesloten met 3-0, de eindscore was 7-0.
Maar liefst 26 scheidsrechters leidden niet alleen op voor
treffelijke wijze de wedstrijden, zij deelden ook sportiviteits-
punten uit. FC Noordtuk won de beker bij de heren met
271/2 punt, gevolgd door De Grensstreek met 26%. Laatste
werd Rabobank Nederland Postzaken met slechts 12%
punt... Bij de dames ging deze prijs naar de Spetters uit
Soest, die 29 punten behaalden.
De heer Van Eldik sloot deze grandioze dag af. Hij was ver
rast dat er zoveel verborgen voetbal-talenten in onze organi
satie rondlopen. Zowel vanuit sportief als uit fysiek oogpunt
was het een geslaagd toernooi. Hij memoreerde dat het Ro
de Kruis-team het gelukkig niet druk had. Slechts een paar
enkel- en knieblessures, wat kramp en de nodige blaren
vormden de oogst van een hele dag voetballen.
De vermoeide maar tevreden teams kregen de bekers uitge
reikt. Een beetje trots was de heer Van Eldik natuurlijk op
de dames van zijn eigen centrale bank, die het toernooi zo
grandioos gewonnen hebben. Volgend jaar, op 28 mei, rust
op hen - en op de heren van Comvlys - de zware taak hun
beker te verdedigen. En zoals we vandaag hebben gezien
aan de FC Boengo en de NOP-dames is dat bijzonder moei-
Vanaf kwart over acht was men op het secretariaat in Val
kenswaard in de weer om alles volgens planning te doen
verlopen. Vlaggen werden gehesen en er werd hete koffie
aangerukt, want het weer wilde niet meewerken. Een drui
lerige motregen, zoals we die in ons land van mest en mist
maar al te goed kennen, drukte de stemming enigszins.
Om half tien opende de heer W. Hartjes het toernooi met de
mededeling dat hij de heer W. Kuylaars verving, die zich we
gens ziekte liet verontschuldigen. Het regende niet meer.
Alhoewel de lucht toch grijs bleef dreigen, bleek dat dit
geen afbreuk deed aan de stemming die het jaarlijkse toer
nooi kenmerkte. Het goede humeur van de deelnemers, on
dersteund door gezellige achtergrondmuziek, zorgde voor
een totaal ontspannen sfeer. Een EHBO-er onderstreepte
dat demonstratief met de verwachting dat er die dag geen
vuiltje aan de lucht zou zijn.
Voor de meegekomen kinderen, die nog niet in voetbal
geïnteresseerd waren, was er onder meer een carrousel,
'Kinderdroom' geheten, waarvan gretig gebruik werd ge
maakt. 'Eén keer in m'n leven is het misgegaan' klonk de
stem van André Hazes uit de luidsprekers, maar het lieve
grut had daar geen boodschap aan. Luid meezingend draai
den zij hun rondjes per auto, fiets, motor of vliegtuig.
7