Meedoen is belangrijker dan winnen 'De uitslag van de Rabo Management Competitie is binnen.' 'Op welke plaats staan we nu?' Dit waren de afgelopen tijd veel gehoorde zinnen op diverse plaat selijke banken, regiokantoren en activiteiten van Rabobank Nederland. Deze woorden waren afkomstig van deelnemers aan de Rabobank Management Com petitie (RMC). Een van de aardige ontwikkelingen van de moderne techno logie is de mogelijkheid om allerlei complexe activiteiten via een computer-model na te bootsen. Zo ook bijvoorbeeld het leiden van een bedrijf. De deelnemers moeten dan over al lerlei management-vraagstukken beslissingen nemen. De beslissingen worden in de computer ingevoerd en getoetst aan het computer-model. Via de computer worden de resul taten berekend en bekend gemaakt. Op deze manier kan met behulp van moderne hulpmiddelen een leerzaam spel worden gespeeld. Inmiddels bestaan er diverse ondernemingsspelen. Het spreekt voor zich dat een ondernemingsspel aan leerzaam heid wint, naarmate het computer-model beter aansluit bij de ervaringen uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Toen het directoraat Opleidingen met het idee kwam om - samen met het centrum voor toegepaste wiskunde - een ondernemingsspel te ontwikkelen voor Rabobank-mede- werkers, stond dan ook voorop dat dit spel de Rabobank- werkelijkheid zo goed mogelijk moest benaderen. Een Rabo-ondernemingsspel Bij de ontwikkeling van de RMC stond voorop, dat de deel nemers zich een beter inzicht kunnen verwerven in allerlei samenhangende factoren, die bij het management van een plaatselijke Rabobank een rol spelen. In het kort komt de RMC op het volgende neer. Door een team wordt voor een gefingeerde bank (een team kan kiezen uit drie typen banken) een beleid uitgestippeld. Er worden vijf rondes gespeeld, die elk het verloop van een jaar bankieren voorstellen. Elk team begint met eenzelfde startpositie: omvang werkgebied, marktaandelen, balans en verlies- en winstrekening en personeelssituatie. Door middel van personeelsbeleid, tarieven-, promotie- en automatiseringsbeleid kan men de ontwikkeling van de bank beïnvloeden. Men moet dan ondermeer denken aan het wijzigen van het aantal medewerkers binnen diverse functies, het aanpassen van rentetarieven, cliëntgroep- en productpromotie, terwijl t.a.v. automatisering kan worden gekozen voor invoering van GEA's, Micro's en KIK. Dit alles om een gezonde groei van de bank te bewerkstelligen. Dat hierbij een evenwichtig beleid - een beslissing op het ene terrein heeft meestal ook consequenties voor andere terrei nen - gevoerd dient te worden is inmiddels voor de deelne mers aan deze afgesloten competitie alleszins duidelijk ge worden. Het competitie-element in de RMC bestaat uit de vergelij king van de resultaten die de deelnemende groepen elk in hun eigen (gefingeerde) werkgebied behaald hebben. In dat werkgebied hebben zij alleen concurrentie te duchten van andere banken en verzekeringsagenten. Spelend leren In september 1986 werd met de eerste RMC gestart, 40 teams namen deel. De deelnemers waren afkomstig van plaatselijke banken, regiokantoren en Rabobank Nederland. Elk team bestond uit vier a vijf personen, meestal werkzaam in verschillende functies. Soms het gehele management team, dan weer een combinatie bestaande uit bijvoorbeeld directeur, hoofd commerciële zaken, hoofd beheerstech- nische zaken, een relatiebeheerder bedrijven en een bank- adviseur. Ook leden van de beheercolleges toonden in teresse. Als voorbereiding op de RMC namen de deelnemers uiter aard de handleiding bij het spel door. Bovendien werden de deelnemers in de gelegenheid gesteld om in twee proefron- des kennis te maken met het spel en de consequenties van hun beslissingen uit te proberen. Veel deelnemers bestu deerden voor (en tijdens) het spel de handleiding 'Ba- lansmanagement'. Vooraf werden veelal ook de taken verdeeld. Afhankelijk van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 6