Meedoen is
belangrijker
dan winnen
'De uitslag van de Rabo Management Competitie is
binnen.' 'Op welke plaats staan we nu?' Dit waren de
afgelopen tijd veel gehoorde zinnen op diverse plaat
selijke banken, regiokantoren en activiteiten van
Rabobank Nederland. Deze woorden waren afkomstig
van deelnemers aan de Rabobank Management Com
petitie (RMC).
Een van de aardige ontwikkelingen van de moderne techno
logie is de mogelijkheid om allerlei complexe activiteiten via
een computer-model na te bootsen. Zo ook bijvoorbeeld het
leiden van een bedrijf. De deelnemers moeten dan over al
lerlei management-vraagstukken beslissingen nemen. De
beslissingen worden in de computer ingevoerd en getoetst
aan het computer-model. Via de computer worden de resul
taten berekend en bekend gemaakt. Op deze manier kan
met behulp van moderne hulpmiddelen een leerzaam spel
worden gespeeld.
Inmiddels bestaan er diverse ondernemingsspelen. Het
spreekt voor zich dat een ondernemingsspel aan leerzaam
heid wint, naarmate het computer-model beter aansluit bij
de ervaringen uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
Toen het directoraat Opleidingen met het idee kwam om -
samen met het centrum voor toegepaste wiskunde - een
ondernemingsspel te ontwikkelen voor Rabobank-mede-
werkers, stond dan ook voorop dat dit spel de Rabobank-
werkelijkheid zo goed mogelijk moest benaderen.
Een Rabo-ondernemingsspel
Bij de ontwikkeling van de RMC stond voorop, dat de deel
nemers zich een beter inzicht kunnen verwerven in allerlei
samenhangende factoren, die bij het management van een
plaatselijke Rabobank een rol spelen. In het kort komt de
RMC op het volgende neer.
Door een team wordt voor een gefingeerde bank (een team
kan kiezen uit drie typen banken) een beleid uitgestippeld.
Er worden vijf rondes gespeeld, die elk het verloop van een
jaar bankieren voorstellen. Elk team begint met eenzelfde
startpositie: omvang werkgebied, marktaandelen, balans en
verlies- en winstrekening en personeelssituatie.
Door middel van personeelsbeleid, tarieven-, promotie- en
automatiseringsbeleid kan men de ontwikkeling van de
bank beïnvloeden. Men moet dan ondermeer denken aan
het wijzigen van het aantal medewerkers binnen diverse
functies, het aanpassen van rentetarieven, cliëntgroep- en
productpromotie, terwijl t.a.v. automatisering kan worden
gekozen voor invoering van GEA's, Micro's en KIK. Dit alles
om een gezonde groei van de bank te bewerkstelligen. Dat
hierbij een evenwichtig beleid - een beslissing op het ene
terrein heeft meestal ook consequenties voor andere terrei
nen - gevoerd dient te worden is inmiddels voor de deelne
mers aan deze afgesloten competitie alleszins duidelijk ge
worden.
Het competitie-element in de RMC bestaat uit de vergelij
king van de resultaten die de deelnemende groepen elk in
hun eigen (gefingeerde) werkgebied behaald hebben. In dat
werkgebied hebben zij alleen concurrentie te duchten van
andere banken en verzekeringsagenten.
Spelend leren
In september 1986 werd met de eerste RMC gestart, 40
teams namen deel. De deelnemers waren afkomstig van
plaatselijke banken, regiokantoren en Rabobank Nederland.
Elk team bestond uit vier a vijf personen, meestal werkzaam
in verschillende functies. Soms het gehele management
team, dan weer een combinatie bestaande uit bijvoorbeeld
directeur, hoofd commerciële zaken, hoofd beheerstech-
nische zaken, een relatiebeheerder bedrijven en een bank-
adviseur. Ook leden van de beheercolleges toonden in
teresse.
Als voorbereiding op de RMC namen de deelnemers uiter
aard de handleiding bij het spel door. Bovendien werden de
deelnemers in de gelegenheid gesteld om in twee proefron-
des kennis te maken met het spel en de consequenties van
hun beslissingen uit te proberen. Veel deelnemers bestu
deerden voor (en tijdens) het spel de handleiding 'Ba-
lansmanagement'.
Vooraf werden veelal ook de taken verdeeld. Afhankelijk van