I Prof. dr. N. H. Douben was een van de inleiders, die vanaf het projectiescherm zijn gehoor toesprak. Helaas moest hij het gehoor een aantal minder positieve ont wikkelingen voorhouden, die voor de samenleving èn de bank consequenties heb ben. De economische groei stagneert, de arbeidspro ductiviteit ontwikkelt zich traag, de wisselkoersver houdingen zijn van slag, en de hoge waarde van de Ne derlandse gulden vertraagt de groei van de buitenland se handel. Ziedaar een greep uit de vraagstukken waarmee de economie wor stelt. Toch zijn er nog volop kansen. Bijvoorbeeld voor het midden- en kleinbedrijf in zijn rol van toeleverancier aan grotere industriële be drijven. Wij moeten rekening hou den met verschuivingen bin nen het bedrijfsleven. Som mige takken zullen kansen krijgen (vooral in de kennis- en hightech-sector) sommi ge andere geledingen kun nen blijken overleefd te zijn. Dat vraagt van de bank veel aandacht, kennis èn vaar digheid om die nieuwe soort bedrijven - en nieuwe soort risico's - op haar kwaliteiten te beoordelen. Vergrijzen en ontgroenen In zijn inleiding over sociaal- culturele ontwikkelingen ging de heer H. van den Broek in op twee onderwer pen: demografische veran deringen en individualise ring. De bevolking vergrijst en ontgroent. Dat betekent een oudere bevolking, ge middeld kleinere gezinnen en meer éénpersoonshuis houdens. Dat heeft bijvoor beeld gevolgen voor de wo ningbouw. Ook wijst deze trend erop dat minder men sen de zwaarder wordende sociale lasten moeten op brengen. Het is een harde realiteit dat dat steeds moeilijker zal worden. Men sen zullen daarom in toene mende mate zelf voor hun oudedagsvoorziening moe ten zorgen. Een meer indivi dueel pensioenstelsel ligt daarom in het verschiet. Ook de verhouding tussen de cliënt en de bank zal ver andering ondergaan. De af nemer van bankdiensten zal zich kritischer opstellen, beslissingen van de bank niet zonder gedegen moti vering accepteren. Door een meer flexibel systeem van arbeidstijden zal de cliënt van de toe komst een grotere toegan kelijkheid van de bank ver langen: andere openingstij den, meer GEA'S en electro- nisch bankieren via de PC. Het laat zich raden dat deze ontwikkelingen hoge eisen zullen stellen aan de leiding van dé banken en aan de medewerkers. Ir. D. Luteijn belichtte in zijn videopresentatie de ontwik kelingen op de wereldmarkt van landbouwprodukten. Nederland heeft op dit ter rein een unieke positie be reikt door voortdurende ver betering en vernieuwing van produkten en produktieme- thoden. Nu zich echter op wereldschaal een overpro- duktie aandient, zullen er zeilen moeten worden bijge zet. Het stelsel van garan tieprijzen is inmiddels bijna onbetaalbaar geworden. Een ontwikkeling naar meer 'marktconforme' landbouw prijzen betekent in de prak tijk een inperking van de produktie. Omdat het in de lijn van de verwachtingen ligt dat de productiviteit van de landbouw zal toenemen, gaan er de laatste tijd stem men op om gronden braak te laten liggen. Met de in ventiviteit die de Nederland se landbouw eigen is, zal het moeten lukken hiervoor een oplossing te vinden, bij voorbeeld door voor de 'non-food'sector te produ ceren, zoals de chemische en farmaceutische indus trie. Schaalvergroting, auto matisering, robotisering en hoogwaardiger technologi sche processen zullen het landbouwbedrijf van de toe komst kenmerken. Het vraagt van de Rabobankme- dewerkers grote deskundig heid om de cliënt adequaat te adviseren en kredietaan vragen van innoverende be drijven op hun merites te beoordelen. Produktontwikkeling is systeemontwikkeling Technologische veranderin gen vragen een ander soort denken en handelen. Wie kansen laat liggen, kan de boot missen. Dat was een van de kernpunten uit het betoog van ir. W. L. van Din- ten. Opleiden is de remedie, niet alleen als voorbereiding op een beroep maar (vooral) ook tijdens de 'beroepsac- tieve' jaren. Kennis zal ih toenemende mate ook han delswaar worden. De op komst van de vele gespecia liseerde adviespraktijken, waarvan sommige geves tigd op een 'sciencepark' in de buurt van technische universiteiten, is een aanwij zing in die richting. Automa tisering - of liever informa tisering - neemt belangrij ke vormen aan. Niemand ontkomt eraan met syste men te leren leven. De maatschappij, de bank, de dienstverlening aan de cliënt zal meer en meer systeemgeörienteerd raken. De vraag is alleen: zien we kans die systemen beheers baar te houden? De enige oplossing is kleine syste men te ontwikkelen, die in een groter verband kunnen opereren. In het bankwezen is systeembouw al jaren ge meengoed, produktontwik keling is immers bijna syno niem geworden met sy steemontwikkeling. Het wordt van toenemend be lang dat bij het ontwikkelen van nieuwe systemen de aangesloten bank wordt be trokken. 'We zullen het sa men moeten doen', zei Van Dinten. Zijn coöperatieve gehoor knikte instemmend. Na vier inleidingen op deze eerste ochtend hadden de conferentiegangers stof te over om 's middags in de subgroepen door te spreken en te overdenken. Wat bete kenen de ontwikkelingen voor onze coöperatieve or ganisatie, voor het manage ment, de relatie tussen cen trale bank en aangesloten bank en zeker niet in de laatste plaats: de cliënt. Met enthousiasme zijn de deel nemers met hulp van dis cussieleiders, gerecruteerd uit het werkgebied Aan gesloten Banken, aan de slag gegaan. Flipover-vellen worden de een na de ander gevuld en hangen aan het eind van de middag als re sultaat van intensieve dis cussie en hard werken aan de wand. Dan blijkt ook het voordeel van de gemengde groepen met vertegenwoor digers van grote en kleine banken, stedelijke en platte- landsbanken: alle gezichts punten worden in de be schouwing betrokken. Al thans voorzover de tijd het toelaat, want één middag is te kort om de toekomst te verkennen. Het zal tenslotte 4

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 4