Samen in beweging komen hieraan als u bijvoorbeeld in secten op planten bespuit of zo'n bus in het toilet hangt. Veel gemeentes in ons land hebben speciale depots waar chemisch afval wordt verzameld en de grotere ge meentes hebben zelfs een speciale milieu-ambtenaar. Sommige zaken worden op een verantwoorde manier opgeslagen, andere dingen kunnen gelukkig worden hergebruikt. Ook nemen fa brikanten soms chemicaliën terug. De vloeistof van uw fotokopieerapparaat kunt u in sommige gevallen bij voorbeeld teruggeven aan degene die u nieuwe stoffen levert. Binnen onze organisatie biedt de afdeling Microfilm u de mogelijkheid om uw steentje bij te dragen aan een schoner milieu. Veel banken ontwikkelen zelf hun microfilms. Hierbij zijn ook weer chemicaliën no dig. Vaak worden de vloeistoffen niet optimaal gebruikt, omdat maar een klein aantal films hoeft te worden ontwikkeld. Veel banken gooien helaas - door onwetendheid - de gebruikte vloeistof gewoon door het gootsteenputje Beter lijkt het om de films van onze organisatie op een centraal punt te laten ont wikkelen. De vloeistoffen worden dan wél optimaal gebruikt en u heeft zelf geen zorgen over het op de juiste wijze vernietigen of opruimen daarvan. Bij Rabobank Nederland in Eindhoven hebben we op de afdeling Microfilm boven dien experts op dit gebied. Uw film is er in goede han den, u ontvangt uw materi aal snel en goed verzorgd retour. Voor alle informatie omtrent regelingen, tarieven etc. kunt u terecht bij: De heer T. Snelders, Rabobank Nederland, Afdeling Micro film EN-118 tel. (040) 344356. TMF Veranderingen in de maatschappij en (dus ook) in het bankvak voltrekken zich in een snel tempo. Dat vraagt van organi saties een duidelijk zicht op de ontwikke lingen om ook in de toekomst nog een goede functie te kunnen vervullen. De Managementconferenties, die onze organisatie in de afgelopen weken heeft gehouden, hebben tot doel gehad dat zicht helder te krijgen. Op strategisch ni veau in de toekomst kijken. Daarvoor moet je even afstand nemen van je dage lijkse beslommeringen. Tijdens de acht sessies hebben er zo'n 1250 managers van de Rabobankorgani- satie aan deelgenomen. Afgaande op de evaluatie was deze grootscheepse infor matieslag een succes. 'Ben jij al naar Slagharen ge weest, of ga je naar Veldho ven?', een veelvoorkomende vraag in kringen van direc teuren van plaatselijke ban ken in de afgelopen paar maanden. Onmiskenbaar werd dan gedoeld op de Managementconferenties, die in deze plaatsen werden gehouden, en die veel stof tot denken en praten heb ben opgeleverd. Laat in de middag zijn ze er naar toe gereden, nieuws gierig gemaakt door de los se opmerkingen, die ze van collega's hebben doorgekre gen. 'Interessant, positief, we zijn eigenlijk nog niet uit gepraat', wat losse opmer kingen van deelnemers die hen voorgingen. Wat onwennig komen de deelnemers binnen. Als de kamers toegewezen zijn, de bagage weggebracht is en de grote menigte is opge zocht, is er de herkenning. Collega-directeuren uit alle windstreken, mensen van de centrale bank. Ook lie den die je wellicht al jaren uit het oog was verloren, blijken van de partij te zijn. Toch zullen de conferentie- dagen nog veel meer nieu we contacten opleveren, die wellicht in de toekomst een vervolg krijgen. Tijdens de maaltijden en in de 'verloren kwartiertjes' is daar gele genheid voor. Maar niet veel meer, want het is hard wer ken geblazen. Op de eerste avond, na de maaltijd worden de ge- sprekssubgroepen van zo'n 15 personen geformeerd, waarbinnen tijdens de ko mende dagen de indrukken van de inleidingen zullen worden uitgewisseld. Diepgaande veranderingen in de samenleving 'Beste mensen,' is de ope ningszet van drs. Wijffels als hij de de volgende ochtend de conferentie officieel opent. Het is tekenend: niet het plechtstatige maar juist het informele zal deze da gen karakteriseren. In grote trekken schetst hij de problematiek waar wij als Rabobankorganisatie voor staan. De stroom van vrije spaarmiddelen is al eni ge jaren aan het wegebben, de institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappij en richten zich vaker recht streeks tot de kredietnemer, kortom de bank dreigt bui ten spel te komen. Maar ook andere ontwikkelingen zul len hun stempel op de toe komst drukken. Belangrijke impulsen daarvoor komen uit de hoek van de technolo gie. Redenen te over om ge zamenlijk mogelijke richtin gen te verkennen waarin antwoorden op een veelheid van vragen kunnen worden gevonden. Het gaat er niet om kant en klare beleidsvi sies te presenteren, stelde hij met nadruk, daar zijn an dere overleg- en besluitvor mingsorganen voor, en hij doelde daarmee op de Cen trale Kringvergadering en de kringen. 3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 3