Commissie Emancipatie opgericht Eind 1986 werd de nieuwe samenstelling gekozen van de Ondernemingsraad van Rabobank Nederland. Al in de vorige samenstelling kwam de wens naar voren meer aandacht te schenken aan maatschappelijke ontwikkelingen, die kunnen worden samengevat in het begrip 'emancipatiebeleid'. De Ondernemimgsraad kwam daarom tot de oprichting van de Commissie Emancipatie. We hadden een gesprek met de leden. Raad, in de woelige tijd van het OTW-proces, is sterk gepleit om fundamentele aandacht voor investering in de eigen medewerkers. Scholing is bepaald geen luxe, maar voor ieder van ons een harde voorwaarde om het hoofd te kunnen bie den aan de maatschappelij ke en technologische veran deringen die op ons af ko men. Een zorgvuldige afwe ging tussen het belang van Bij de emancipatie wordt meestal vooral gedacht aan de positie van de vrouw. Er zijn echter ook andere groe pen mensen die, in de maat schappij en het bedrijfsle ven, in het algemeen minder mogelijkheden hebben tot individuele ontplooiing. Te denken valt aan buitenland se werknemers, ouderen, medewerkers in de lagere salarisschalen, WAO-ers en parttimers. Vaak vormen de ze mensen een zwijgende minderheid. Zij behoren meestal niet tot de groepen die in de maatschappij of binnen een bedrijf goed voor zichzelf kunnen opko men. Met name om aan de belangen van deze groepen meer aandacht te kunnen geven is de Commissie Emancipatie opgericht. De vijf commissieleden vin den dat de Rabobankorgani- satie soms achter loopt bij de maatschappelijke ont wikkelingen in ons land en bij die bij andere banken. Doelstelling van de commis sie is het bereiken van gelij ke ontplooiingskansen voor iedere medewerker van Rabobank Nederland en haar gelieerde instellingen. Daartoe is een uitgebreide activiteitenlijst opgesteld, waarmee de commissie de OR wil adviseren en richting geven. Grote prioriteit hebben: Carrièrebegeleiding/loop baanplanning Men wil bereiken dat er regelmatig functionerings gesprekken plaatsvinden en dat het als vanzelfsprekend wordt beschouwd dat men sen binnen de organisatie doorstromen. Bij-, her- en omscholing bevorderen Dit komt nu nauwelijks van de grond. Reeds in de vorige V.i.n.r. Marijke Smit, Ina van Beijnen, Ton de Greef, Nelly Meutemans en Guido Popma. de werknemer en werkgever is hier zeker geboden. Eenduidigheid van procedu res en reglementen (waar onder secundaire arbeids voorwaarden en CAO-af- spraken) In zo'n grote organisatie als Rabobank Nederland en haar gelieerde instellingen met ongeveer 4800 mede werkers ontkom je niet aan vastgelegde afspraken. Er is behoefte aan verbetering van de kwaliteit van die af spraken en het nakomen er van. Kinderopvang Er wordt gestreefd naar de oprichting van een crèche bij of in de buurt van Rabo bank Nederland. Door het ontstaan van flexibele ar beidscontracten, variabele werktijden en goede kinder opvangvoorzieningen kun nen ouders en verzorgers van kinderen aan het ar beidsproces (blijven) deel nemen. Op de (midden) lange ter mijn besteedt de commissie in het bijzonder aandacht aan de volgende onder werpen: - aanstellen vertrouwens persoon; - Arbo-wet - bevorderen voorlichting Sociaal Stelsel en Pen sioenen; - deeltijdarbeid; - individueel klachtenrecht; - ongewenste omgangs vormen; - ouderschapsverlof; - ploegendiensten en ver schoven werktijden; - waarderen van functies; - wet gehandicapte werk nemers. Samengevat komt het erop neer, dat de commissie er naar streeft veranderingen in de huidige maatschappij te laten doordringen in onze organisatie, de bedrijfscul tuur aan te passen en een mentaliteitsverandering te bewerkstelligen. De Rabobankorganisatie is wat aantal medewerkers be treft de derde werkgever van ons land. Ons bedrijf kan dus een voorbeeldfunc tie vervullen. De commissie neemt ook kennis van het werk van soortgelijke organen binnen andere bedrijven. De voor zitter heeft bijvoorbeeld zit ting in het VIVO (Vrouwelijk Interbancair Vertegenwoor digend Overleg). Ook is er contact met de werkgroep Vrouw en Bank (zie Rabo- band 6) van de VPR. Werk genoeg. Wie er be hoefte aan heeft een bijdra ge te leveren aan het werk van de commissie neemt contact met haar op. Ideeën en suggesties zijn zeer wel kom, eerlijk gezegd: ze reke nen erop! Correspondentie adres: secretariaat Onder nemingsraad, EN 427 (040) 34 46 51. TMF 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 12