Cursus postbehandeling In het vorige nummer van Raboband kon digden we aan dat er in de expeditie knooppunten van de PTT driedaagse cur sussen postbehandeling zullen worden gegeven. Inmiddels hebben zich voor de ze cursussen maar liefst 544 Rabobank- medewerkers aangemeld, dat wil zeggen dat er zeker 35 cursussen zullen worden gegeven! De eerste cursus werd in april al gehou den. De laatste dag, 27 april, werd op feestelijke wijze afgesloten. De cursisten ontvingen op die dag hun certificaat, dat bewijst dat ze de cursus hebben gevolgd. Marlène Hoogstraten van de Rabobank Lopik en Kees van der Vlist van de Rabo bank Alphen aan de Rijn be hoorden tot de eerste lich ting. We vroegen ze naar hun ervaringen. Marlène: 'Ik verzorg op onze bank - naast mijn werk als telefo niste en documentaliste - al een jaar of zes de post. Je weet na zo'n tijd natuurlijk heel wat. Toch is het goed dat je alles eens op een rijtje krijgt gezet, dat je eens bij een aantal zaken stil staat, er valt altijd nog wat bij te leren'. Kees, groepshoofd in terne zaken: 'Ik kwam hier omdat ik graag goed geïn formeerd ben. Er vallen al tijd nog kosten te besparen. Na de eerste cursusdag drie weken geleden hebben we al contact gehad met de plaatselijke PTT, door wat kleine veranderingen heb ben we op jaarbasis nu al een besparing van f 5000,- kunnen bewerk stelligen. Mijn cursusgeld heb ik er dus al ruim uit'. De informatie die de postka mermedewerkers tot nog toe kregen ging voorname lijk schriftelijk, meestal via circulaires. Als je naar aan leiding van zo'n mededeling vragen had, wist je eigenlijk niet goed waar je die kon stellen. Deze cursus leert de medewerkers de weg. Je kunt altijd naar je plaatselij ke postkantoor gaan of bel len naar Postzaken van Rabobank Nederland. De vragen die tijdens de cursus gesteld werden en die de docenten niet meteen kon den oplossen, werden met een doorgespeeld naar col lega's en de cursisten kre gen op korte termijn ant woord op hun vragen. Het uitwisselen van ervarin gen vonden de cursisten een heel belangrijk onder deel. Daar zagen ze graag wat meer tijd voor inge ruimd. Je kunt erg veel leren van je collega's. De docenten van deze eerste cursus Ad van Meijl, hoofd aktiviteit Postzaken van Rabobank Nederland en Hans van Essen, adviseur Postzaken bij de PTT en speciaal belast met de post kamercursus waren net als de cursisten - erg te vreden. Waarom deze cursus, vroe gen we hen. 'Tijdens de on derhandelingen over het contract tussen de Rabo bank en de PTT ontstond het idee. Het aantal ver- zendmogelijkheden en de tarieven die hieraan zijn ge koppeld breiden zich bij PTT- Post enorm uit. Ook het contact tussen Rabobank en PTT biedt veel meer mo gelijkheden dan voorheen. We wisten dat alleen schrif telijke richtlijnen niet meer voldeden én wisten ook dat juiste toepassing door de medewerkers van de ver- zendmogelijkheden tot be hoorlijke kostenbesparingen zouden kunnen leiden. De tijd dat de Rabobank en de PTT elkaar als concurrenten zagen ligt gelukkig achter ons. We zijn twee grote or ganisaties, allebei met 3000 vestigingspunten, je komt elkaar dus overal tegen. Goede samenwerking is daarom in beider belang. Hoe beter de medewerkers op de hoogte zijn, hoe pret tiger de contacten verlopen. De cursus is een co- produktie van PTT en Rabo bank. Er wordt namelijk - naast op pure PTT-zaken - ook ingegaan op specifieke Rabobankaspecten, zoals de eigen postdienst en wat Rabobank Nederland kan betekenen voor de aan gesloten banken, bijvoor beeld op het gebied van het verzendklaarmaken van mailings. Ook intern kunnen best nog besparingen wor den bereikt. Hierbij denken we aan de organisatie van postwerkzaamheden en het gebruik van de juiste hulp middelen. De cursus is een begin, een handreiking. De postkamermedewerkers moeten het verder zelf doen. Ze hebben nu zeker voldoende kennis van zaken om hun collega's op de ei gen bank te kunnen advise ren en helpen'. TMF 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 11