Opleidingen 9 ONTWIKKELINGEN In 1987 zal de 10e vacature bank (die van Rabobank Ne derland) van start gaan. Als dat gebeurd is zal via deze vacaturebank ook een uit wisseling tussen regio's en Rabobank Nederland kun nen plaatsvinden. In 1986 werden 335 mede werkers ingeschreven bij de regionale vacaturebanken. Hieronder bevond zich een aantal medewerkers dat zich bij meerdere vacature banken had aangemeld. Daartegenover stonden 94 geslaagde bemiddelingen (uitschrijvingen) zijnde 28%. Nadere analyse van het aan tal inschrijvingen geeft een betrouwbaar beeld van de motieven van medewerkers om tot inschrijving over te gaan en van de samenstel ling van de groep 'aange- melden'. Verreweg het overgrote deel van de medewerkers(85%) dat zich aanmeldde deed dit op eigen initiatief om rede nen van verdere loopbaan ontwikkeling. Slechts 4% werd aangemeld omdat de functie was komen te ver vallen vanwege reorgani satie. De resterende 11% meldde zich aan vanwege verhui zing in verband met functie verandering van de partner en overige redenen. Overi gens was de groep inge schrevenen in 1986 een ta melijk getrouwe afspiege ling van de totale groep doorstromers. Managementontwikkeling Voor managers van plaatse lijke banken, maar ook van Rabobank Nederland be staat er een andere moge lijkheid om van functie te veranderen. Om de functie verandering in deze catego rie te ondersteunen is in het voorjaar 1986 onder andere de bochure 'Functieveran dering van managers binnen de Rabobankorganisatie' uitgegeven. Deze brochure beschrijft een reeds be staande praktijk bij de Staf eenheid Managementont wikkeling. Voor deze managers betaat de mogelijkheid om op basis van vrijwilligheid een uit voerig rapport te laten op maken van hun capaciteiten en loopbaanverwachtingen, zowel gezien door de be trokkene zelf als door zijn omgeving(beoordelaars). In middels zijn van medewer kers van Rabobank Neder land 90 rapporten opge maakt; van directeuren van plaatselijke banken 47. De brochure is besproken bij veel banken en is onder werp van bespreking ge weest in bestuursvergade- ringenfblijkens de reacties die verkregen zijn naar aan leiding van het verschijnen van deze brochure). Sindsdien hebben 20 direc teuren van plaatselijke ban ken de volledige procedure belangstellingsregistratie en potentieelbeoordeling ge volgd. Daarbij kan gemeld worden dat door bemidde ling van Managementont wikkeling bij Rabobank Ne derland de laatste jaren een tiental directeuren van plaatselijke banken in dienst is getreden, waarvan vier in het buitenland. Twee van hen hebben de weg naar de plaatselijke bank inmiddels teruggevonden overeenkom stig het voornemen dat in dertijd de overstap naar Rabobank Nederland ver klaarde, namelijk: verdere professionalisering en dan naar een grotere plaatselijke bank. De ervaring leert dat na korte of langere tijd ruim 80% van de beschrevenen van functie verandert en dat het bij Managementontwik keling opgemaakte rapport daarbij tot richtsnoer dient. Verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening stond in 1986 in het middel punt van de belangstelling. Allerlei maatregelen werden genomen om voor die kwali teitsverbetering een ideaal klimaat en randvoorwaar den te scheppen. Organisa torische veranderingen wer den waar nodig aange bracht, er werd geïnves teerd in apparatuur en hulp middelen en vanzelfspre kend werd er de nodige energie gestoken in oplei ding van medewerkers. In het geheel van scholings- Soorten opleidingen en trainingsactiviteiten kan grofweg een indeling wor den gemaakt naar individu ele leertrajecten èn trajec ten die gericht waren op ontwikkeling van een totale groep samenwerkenden zo als het voltallige personeel van een plaatselijke bank of afdeling. In een aantal re gio's is een commercieel ge richte werkstructurering op gezet. In het kader van het ICOP-project (Integraal Commercieel Opleidings pakket) zijn, naast de regio Bergen op Zoom, in zes regio's opleidingstrajecten van start gegaan. Deze opleidingen, die in de regio Bergen op Zoom voor het eerst werden uitgevoerd, geëvalueerd en bijgesteld, vergden een groot aantal mandagen zowel bij de be trokken plaatselijke banken als in de begeleiding van de zijde van Rabobank Neder land. In het ICOP-project wordt de nadruk gelegd op de toe passing van de werkstruc turering in de praktijk. Om dat de doelmatigheid op alle niveau's diende te worden Diversen Functiegerichte Opleidingen Commerciële Trainingen Management Trainingen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 9