ONTWIKKELINGEN voor deze functies geschik te kandidaten te vinden. Aan de andere kant kon aan de wens tot doorstroming van personeel dat zelf van functie wenste te verande ren binnen de eigen bank niet altijd worden voldaan. En al waren er mogelijkhe den bij andere banken, toch bleken vraag en aanbod niet voldoende op elkaar aan te sluiten. Daarom verdient een planmatig en systema tisch arbeidsmarktbeleid ruime aandacht en zijn er een aantal instrumenten ontwikkeld waardoor een betere afstemming van vraag en aanbod op de in terne arbeidsmarkt kan wor den gerealiseerd. De mogelijkheden op de in terne arbeidsmarkt worden door een aantal factoren beïnvloed. Allereerst het aantal beschikbare vacatu res. Daarnaast de aard en het niveau van de vrijgeko men functies. Het aantal be schikbare vacatures wordt onder andere bepaald door het verloop, het aantal uit- diensttredingen en de door stroming. De werking van de interne arbeidsmarkt kan worden verbeterd met be hulp van instrumenten als vacaturebanken, perso neelsplanning en activitei ten als managementontwik keling. Vacature-vervulling Het niet snel vervullen van vacatures zal in de meeste gevallen tot produktieverlies leiden. Vandaar dat het voor de Rabobankorganisatie van groot belang is dat vacatu res zo snel mogelijk worden vervuld. Het werk moet toch worden gedaan, er moet worden geïmprovi seerd en soms moet zelfs tijdelijk personeel worden aangetrokken op arbeids plaatsen die permanent be zet moeten zijn. Soms blijkt het ook volstrekt onmoge lijk om voor een openstaan de vacature binnen de bank of zelfs binnen de organisa tie een geschikte kandidaat te vinden. Kortom het geeft de nodige moeilijkheden voor de leiding en de mede werkers. Ondanks inspanningen op zowel interne als externe ar beidsmarkt waren een aan tal vacatures in 1986 moei lijk te vervullen. Met name bij middelgrote en grote plaatselijke banken is geble ken dat een aantal vacatu res, waaronder veel voor middenkaderfuncties, lan ger dan vier maanden open stond. Dit gold ook voor de functies van (produkt-)spe- cialisten bij deze banken. Veel banken deden voor de ze vacatures dan ook een beroep op de externe ar beidsmarkt. Zo werden vier van de tien relatiebeheer ders voor zowel Bedrijven als Particulieren extern aan getrokken. Uit een uitgebreid onder zoek gehouden in 1986 kwam een aantal oorzaken naar voren. Een van de oor zaken was een tekort aan kandidaten die qua ge vraagd opleidingsniveau voor deze vacatures in aan merking zouden kunnen ko men en die bereid waren naar een andere bank over te stappen. Daarnaast be staat er een sterk vermoe den dat er te weinig kandi daten zijn met leidinggeven de kwaliteiten om voor eer dergenoemde vacatures in aanmerking te komen. Ontwikkelingen rond personeelsplanning Voor de slagvaardigheid van de organisatie in de toe komst is inzicht noodzake lijk in de toekomstige perso neelsbehoefte van banken en zal reeds bij de werving ernstig rekening dienen te worden gehouden met de in de toekomst te verwachten vraag. Planmatige aanpak wordt Percentage moeilijk vervulbare vacatures verdeeld naar categorie; kleine, middelgrote en grote banken I IKIeine banken Hl Middelgrote Grote banken (0-15) banken 16-55) (55 en groter) Afdelings hoofden eerste medewerkers specialisten bijkantoor relatiebeheerders uitvoerenden houders bankadviseurs manager noodzakelijk willen plaatse lijke banken en Rabobank Nederland doelgericht kun nen omgaan met deze vraag. Een eerste aanzet daartoe kan worden gegeven met behulp van een recent ont wikkeld en op beperkte schaal getoetst perso neelsplanningsmodel, waar van in 1987 gebruik zal kun nen worden gemaakt. Hoewel er binnen de Rabo bankorganisatie de laatste twee jaren nog een behoor lijke personeelsuitbreiding heeft plaatsgevonden, is er in de werkgelegenheidsont wikkeling bij de banken in zijn algemeenheid in Neder land sprake van stabilisatie. De verwachting is gerecht vaardigd dat deze stabilisa tie ook voor de Rabobank organisatie zal gaan gelden. In zo'n situatie is het wen selijk de vervulling van va catures zo veel mogelijk te doen plaatsvinden door middel van interne doorstro ming. Op deze wijze blijft kennis en ervaring behou den voor de organisatie. Om dit te realiseren is een goed inzicht nodig in kwali teiten van medewerkers en aard en niveau van de in de toekomst beschikbare func ties. Nu reeds dient zo goed mo gelijk duidelijk te zijn waar de organisatie straks be hoefte aan heeft en ook dient nu reeds te worden bezien welke medewerkers daarvoor in principe ge schikt zouden kunnen zijn. Rekening houden met po tentiële kwaliteiten heeft consequenties voor de ex terne werving van perso neel. Niet alleen dienen kan didaten op het moment van werving geselecteerd te worden op grond van functie-eisen van huidige, bestaande functies, steeds meer zal gekeken worden naar toekomstmogelijkhe den van de kandidaat. Doorstroming in de Rabobankorganisatie Voor werving en perso- 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 7