TRENDS gerichte organisatiestruc tuur is er vooral sprake van een marktgerichte, en op 'het ondernemen' gerichte mentaliteit. Een cliëntgerichte houding houdt niet op bij het vrien delijk te woord staan. In de industriële sector richt de cliëntgerichtheid zich op maatwerk, samen met de cliënt naar oplossingen zoe ken. Alles heeft echter zijn prijs. Het zoeken naar en ontwikkelen van cliëntspe- cifieke oplossingen moet wel rendabel zijn. De marktgerichte benade ring is ook binnen het Ne derlandse bankwezen terug te vinden. Bij alle grote ban ken zijn aanzetten c.q. ont wikkelingen, die ten doel hebben zich meer en duide lijker te richten op de cliënt, zichtbaar. Allerlei vormen van cliëntgerichte organisa ties tekenen zich af. De vraag naar de eigen identi teit, het ondernemings imago, is binnen het bank wezen pas het laatste jaar schoorvoetend in de be langstelling gekomen. Ontwikkelingen als decen tralisatie en marktoriëntatie kennen al een lange traditie bij de plaatselijke Raboban- ken. Uit de reeds eerder gestarte discussie rond het coöperatief bankieren blijkt dat ook de Rabobankorgani- satie zich aan het heroriën teren is. Uitdrukkingen als 'Waar staan we voor?' pas sen in de oriëntatie op de negentiger jaren. Met de concepten bank- adviseur en geïntegreerd re latiebeheer werd reeds jaren geleden een aanzet gegeven tot het benadrukken van de marktgerichte opstelling. Deze opstelling had als kernthema het centraal stel len van de cliënt. De laatste jaren is dit denken verder aangescherpt en in verband gebracht met de vereiste cliëntenrentabiliteit. De hier voor benodigde informatie systemen worden ontwik keld. Medewerkers worden met het oog op deze markt gerichte oriëntatie opgeleid. Het wordt zeer belangrijk te denken in markten en pro- duktiecombinaties. Ook het beleid van plaatselijke ban ken wordt beschreven in termen van markten en de ontwikkeling van nieuwe produkten wordt hierop ge baseerd. Een commercieel gerichte herstructurering van de werkzaamheden binnen de bank ligt in het verlengde van deze visie omtrent de marktgerichte opstelling. Toenemende procedures en richtlijnen (bureaucratise ring) hadden hier en daar de aandacht voor de markt verzwakt. Het project Opvoering Toe gevoegde Waarde heeft bin nen Rabobank Nederland de zaken weer eens op een rij gezet en opnieuw richting gegeven. Ook voor Rabo bank Nederland moet een markt- c.q. cliëntgerichte opstelling gelden. In dit ge val staat de plaatselijke bank, immers de cliënt van Rabobank Nederland, cen traal. De managementfilosofie Een zaak die de laatste jaren duidelijk is geworden, is dat centralisatie onder de huidi ge economische ontwikke lingen en in de huidige maatschappelijke context niet werkt. De complexiteit van de omgeving vraag om een snel en doelgericht rea geren op ontwikkelingen. Het marktgericht denken en handelen houdt in dat de markt centraal staat. Dit be tekent voor ondernemingen de noodzaak zo dicht moge lijk bij de markt te gaan zit ten. Om dit goed te kunnen zullen management, maar ook de medewerkers op zo'n laag mogelijk niveau, hun verantwoordelijkheid dienen te kunnen dragen. Bij de grote ondernemingen is daarom sprake van een beweging naar decentralisa tie, verzelfstandiging, lei dend tot zogenaamde 're- sultatencentra'. Iedere ma nager staat met zijn mensen voor zijn eigen 'onderne ming'. Men keert als het wa re vanzelf terug naar vor men van 'intern onderne merschap' die aan de om standigheden van de onder neming zijn aangepast. Juist daar kan slagvaardig heid en vernieuwing maxi maal plaatsvinden. Deze managementfilosofie gaat gepaard met een 'ontstaf- fing'. Niet stafspecialisten maar managers bepalen het handelen en daarmee de doeltreffendheid van de on derneming. Daarbij is maximale be voegdheid met betrekking tot inzet van mensen en middelen noodzakelijk. Het gaat om zo groot mogelijke autonomie en vrijheid. De manager is verantwoordelijk voor de eigen produktie en dus ook voor de kosten, die daarvoor gemaakt worden. Kostenbeheersing is ook een zaak die op een zo laag mogelijk niveau in de orga nisatie gelegd dient te wor den. Deze kostenbeheersing kan tot stand gebracht wor den door verbetering van de kwaliteit van de (interne) or ganisatie. Kwaliteitsverbetering en kostenbeheersing zijn de twee onderliggende doel stellingen van de (manage mentfilosofie die de ko mende jaren bij veel onder nemingen verder ingevuld zullen gaan worden. In de industriële ondernemingen is hiertoe reeds een aanzet gegeven. In deze filosofie horen be grippen als intern onderne merschap en resultatencen- tra. Het wordt steeds duide lijker dat de kwaliteit van de dienstverlening, de produk ten en van de interne orga nisatie bepalend zijn voor de concurrentiekracht. Veel energie wordt gestoken in kwaliteitsverbetering. De ontwikkeling naar de centralisatie tekent zich de laatste jaren ook af binnen het bankwezen. Daarbij zien we dat de kantorennetten versterkt worden en grotere bevoegdheden krijgen. Het delegeren van verant woordelijkheden en be voegdheden hoort van oudsher binnen de coöpera tieve structuur. Centralisatie vond alleen plaats waar dat absoluut noodzakelijk was. De plaatselijke banken met de eigen autonomie hebben altijd snel en doeltreffend gereageerd op de markt en wensen van leden en cliënten. Met de groei van de plaatse lijke banken en Rabobank Nederland hebben speciali satie, het ontstaan van staf- 16

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1987 | | pagina 16